Aftellen naar de RODERMARKT met….Catrin van der Heide

RODEN – In deze ‘Aftellen met’ een gesprek met de pr-dame van de Jaarbeurs Roden. Catrin van der Heide moet ervoor zorgen dat het mediacircus rond de beurs een beetje gaat draaien. Aandacht is immers goed voor de bezoekersaantallen van de beurs die voor het tweede jaar luistert naar de Noorder Expo. Publiciteit is overigens niet het enige waar Catrin zich mee bezighoudt. Vergelijk het met een helikopter: ze weet op elk gebied precies hoe de vlag erbij hangt. De missverkiezing bijvoorbeeld. Niet eerder meldden zich zoveel dames zich aan in de hoop tot de allermooiste van het noorden uitgeroepen te worden. Met een kroon op het hoofd te mogen paraderen door de straten van Roden. “Dit jaar hebben zich zestig meiden aangemeld. Dat is een record ja. Dertig van hen zijn geselecteerd voor de casting. Die hebben we dit weekend gehad. Koen Prins en Ronald Uilenberg hebben samen met de castingjury een voorselectie gemaakt.  Daar zijn twaalf dames uitgekomen. Zij mogen zich vrijdagavond presenteren aan de jury.”

Voorzitter Anne Rozema en amusementsman Lucas Schoonbeek kondigde het al aan: er gaat ook van alles veranderen op het voorplein en in het paviljoen, de grote feesttent. Catrin is op de hoogte van de laatste stand van zaken. “We zijn bezig met een vip-dek in het paviljoen. Het is de bedoeling dat het dek boven de achterste bar geplaatst wordt. Dan kijk je vanuit het dek over de tent en de band heen. Zó gaaf! Daarover zijn we in gesprek met Heineken, zij plaatsen het ook. We willen meer doen voor onze sponsoren. Zij hebben op afgesproken tijden toegang tot het vip-dek, als onderdeel van het sponsorpakket. Uiteraard kunnen ook andere bezoekers er gebruik van maken. We verkopen  er speciale bandjes voor.” Meer aandacht voor sponsoren dus. “Zonder sponsoren geen jaarbeurs. Zo simpel is het. Martijn Stenvert behartigt namens de jaarbeurs de belangen van de sponsoren. We hebben er een aantal nieuwe sponsoren bij, onder andere Hit It drumming. Op een sponsoravond hebben we met z’n allen zitten drummen. Echt geweldig! Dinsdag (wanneer deze krant verschijnt) gaan we klootschieten bij Onder de Linden. We zijn van plan drie keer per jaar iets leuks te doen voor onze sponsoren.”

En dan nog even over de nieuwe tent die op het voorplein van de jaarbeurs moet verreizen. Dat wordt een zogenaamde ‘shelter saddle’, weet Catrin te vertellen. Een soort koepel met een enorme open luifel, lijkt het op de foto die ze laat zien. “Die komt tussen het paviljoen en de dansfabriek in te staan. De dansfabriek gaan we iets anders positioneren, zodat de verschillende doelgroepen wat meer gescheiden zijn. In de shelter saddle is het een soort Amstel Live-gebeuren. Vooral Nederlandstalige muziek, door 5 of 6 verschillende artiesten.”

Voor zover het iemand is ontgaan: het thema van de 66e Jaarbeurs Roden is duurzaamheid. Behalve een duurzaamheidsplein met verschillende ondernemers die zich bezighouden met hapklare toepassingen om duurzamer te leven, wordt ook tijdens de opening van de beurs aandacht geschonken aan het meest gebruikte woord van de afgelopen jaren. “Het plein is al een prachtig begin natuurlijk. Ook de beurs zelf moet steeds duurzamer worden. Uiteindelijk zichzelf voorzien in energie. Maar zover is het nog niet. Om het thema in te luiden willen we een inspirerende spreker aan het woord die iets zinnigs heeft te vertellen over dit onderwerp. Ook iets dat de gemeente graag wil. Zoals het nu lijkt komt Jan Rotmans vrijdagmiddag een half uur iets vertellen over duurzaamheid. Hij is hoogleraar Duurzaamheid & Transities aan de Erasumus Universiteit van Rotterdam.” De beurs van Roden krijgt een andere vibe, zoveel is duidelijk. Vorig jaar ingezet door een nieuwe naam én een eigen biertje, dit jaar komt daar duurzaamheid, een vip-dek en een Amstel Live-gevoel bij! Aftellen dus.