De (On)genode gast

Wie tegenwoordig over de Esweg van Nieuw-Roden naar Roderesch gaat, of omgekeerd, komt een drietal as-verspringingen tegen en een tweetal uitstulpsels. Dit bij de splitsing Hullenweg naar Roden en richting RONO-strand Haulerwijk. Mooi bedacht, maar helpt het ook de verkeersveiligheid te bevorderen en dan met name voor de fietsende schoolkinderen? Meningen zijn verdeeld. Een beetje wel, maar toch ook niet helemaal.

Mevrouw Boersma uit Roden rijdt met haar scootmobiel dagelijks over de Esweg. ‘Ik vind het een rotweg geworden,’ laat zij duidelijk weten. ‘Ik kan deze weg ook niet omzeilen voor mijn dagelijkse ommetje. Tegenwoordig rij ik hier elke dag. Ik kan slecht over hobbelige wegen, want dan rammelt mijn scootmobiel aan alle kanten. Dus asfalt is voor mij beter te doen dan klinkerbestrating en daarom maak ik gebruik van deze weg. Mijn grootste ergernis gaat om de voorrangskwestie. Want wie mag er nu eigenlijk als eerste langs de hindernissen . Ik merk dat de brutaalste nu gewoon voorrang neemt en daar kan ik met mijn scootmobiel echt niet tegen op. Mijn scootmobiel gaat maar 12 kilometer per uur. Ik vind het niet handig die vijf verspringen in de weg. Het geeft onrust. Daarbij staan de geplaatste hekwerken voor mij op ooghoogte, dus echt goed zien wat er aan komt, dat lukt zo ook niet goed. Nee, echt blij ben ik er niet mee.’

Marjan Zijlstra woont sinds 2,5 jaar aan de Esweg en weet wel enige voordelen van de aanpassingen op te noemen. ‘Automobilisten moeten nu afremmen en ik merk dat dat gebeurd. Dit is een 60 kilometer weg en echt te hard rijden is nu niet echt meer mogelijk. Eerder was 100 km per uur geen uitzondering. Wie zich gewoon aan de snelheid van 60 kilometer per uur houdt, heeft alle overzicht over de weg en kan zonder problemen langs de versperringen gaan.  Alhoewel ik ook wel heb gezien dat er drie auto’s achter elkaar aan sjeesden om zo de slingers in de weg als een echte raceauto te nemen. Het heeft voor bepaalde automobilisten zo ook een uitdaging.’

De wegversperringen zijn vooral opgezet om de schoolkinderen van Roderesch naar basisschool De Poolster in Nieuw-Roden veiliger te laten fietsen. Allereerst was er alleen sprake van enkele verhogingen in het wegdek. Dit pakte slecht uit doordat een aantal automobilisten de versperringen te laat zagen en er boven op klapten. Later zijn er hekwerken op geplaatst. ‘Dit werkt wel beter,’ zegt Marjan Zijlstra. ‘Heel soms hoor ik nog wel eens iemand heel hard remmen, maar mensen zijn voorzichtiger geworden. Eigenlijk had er voor de constructie Langelo moeten worden gekozen. Daar kunnen fietsers rechtdoor en hebben zo geen last van de obstakels in de weg. Ik denk dat dat beter was geweest voor fietsers en niet te vergeten wandelaars. Zelf moet ik nu ook altijd met hond en kinderen in de berm lopen. En nu er hekwerken op de obstakels staan is dat zelfs niet meer mogelijk op die plaatsen. Zo moeten wij ook deels over de weg. Je had beter bij de versperringen de fietsers rechtdoor kunnen laten gaan in plaats van te slingeren over de weg.’

Al fietsend komt Geo van Loo ons tegemoet.  ‘Ik woon nu met veel plezier in Haulerwijk. We hebben er een mooi plekje gevonden. Ik fiets naar mijn werk deze route regelmatig.  Eerder woonden wij 30 jaar in Nieuw-Roden, dus deze weg ken ik goed. Ik ken de problematiek. Het moet vooral veiliger worden voor de schooljeugd. De weg is niet breder geworden, al had ik dat wel verwacht. De strepen zijn iets naar het midden opgeschoven, dus je hoopt dat auto’s daardoor minder hard gaan rijden. Ik vind die knikken bij de kruisingen wel apart. En dan die hekken er op. Ik denk dat het tijdelijk is en dat er gezocht wordt naar een definitieve oplossing. Maar haal je ze weg, dan gebeuren er ongelukken, dan is het hek van de dam, geeft hij gekscherend aan.’ Geo van Loo weet ook een oplossing. Het zou mooi zijn indien je als weggebruiker wist wie voorrang had bij de obstakels. Dat zou wat rust geven, want nu zie je vaak dat een automobilisten twijfelen en soms nog even extra gas geven om als eerste bij de verspringing te zijn. Daar wordt het niet echt veiliger van.’

 

Plaats: Esweg Nieuw Roden

Tijd: 7.50 uur

Wanneer: Vrijdag 20 juli