‘Mijn missie? Dat nabestaanden met een goed gevoel terugkijken op de uitvaart’

Haandrikman Uitvaartverzorging

NORG -Zelf maakte hij van dichtbij veel overlijdens mee. Zijn partner werd terminaal ziek en overleed in 2005,  kort na het overlijden van zijn oma overleed ook zijn vader. Harry Haandrikman uit Norg wist: hier moet ik iets mee. Wat de uitvaartverzorger die destijds bij hem thuis op de bank zat deed, zou hij ook goed kunnen, bedacht hij. In 2014 deed Haandrikman zijn zaak van de hand, begon de opleiding als uitvaartverzorger en startte zijn eigen uitvaartorganisatie in de Brinkhof in Norg.

Invoelend, empathisch, transparantie, allemaal oneliners. Harry Haandrikman heeft er helemaal niets mee. Eerlijkheid is het uitgangspunt bij Haandrikman Uitvaartverzorging. “Al die termen, iedereen roept het, maar niemand die het definieert.” Ook Haandrikman is zich als kleine uitvaartondernemer bewust van de vermogens die grote uitvaartverzorgers pakken op producten en diensten. Hij maakte het zelf mee toen zijn vader overleed. Schrok zich rot van de factuur. Wilde verhaal halen over de veel te dure kist. “Hoewel ik over aardig wat kennis beschik in de branche, liet ik met tóch ringeloren. Mijn moeder wilde niet dat ik erachteraan ging. Zei: ‘Nee Harry, het was een mooie uitvaart. Ik wil geen gedonder.’ En zo gaat het. Het gebeurt in een sfeer van totale ontreddering. Mensen zijn een beetje de weg kwijt. Daar wordt keihard misbruik van gemaakt.” Vandaar eerlijkheid als uitgangspunt. Mensen betalen het vaste basistarief voor het begeleiden van de gehele uitvaart. Alle bijkomende diensten en producten worden tegen inkoopsprijs doorberekend.

Voor Harry Haandrikman voelt uitvaartverzorger als een roeping. “Ik wil graag mensen helpen in situaties waarin ze steun nodig hebben. Het is fijn dat er dan iemand naast je staat die je kunt vertrouwen. Ik neem de familie bij de hand en begeleid ze door die vreselijke uitvaartweek heen. Mensen kunnen me altijd bellen. 24 uur per dag, 7 dagen per week. “Ook op eerste kerstdag. Natuurlijk kom ik dan, vreselijk voor ze, uitgerekend op zo’n dag. Maar het gebeurt. Na een belletje ben ik er doorgaans binnen een uur. Het maakt niet uit waar u verzekerd bent. Mijn missie? Dat nabestaanden met een goed gevoel terugkijken op de uitvaart.”

Haandrikman Uitvaartverzorging, Telefoon: 0592 269 128. Email: info@haandrikmanuitvaartverzorging.nl. Website: www.haandrikmanuitvaartverzorging.nl