‘Gun een ander omzet’

actueel

Bijeenkomst Zakenkring Roden over ‘de nieuwe winkelstraat’


RODEN – Aan aandacht geen gebrek voor Zakenkring Roden. Zo vertelde voorzitter Jan Post onlangs dat begin 2016 zal worden gestart met de werkzaamheden aan de Albertsbaan. Met het realiseren van een volgens Post prachtig (parkeer)plein, is de Zakenkring er echter niet. De club zet in op ‘de nieuwe winkelstraat’ en zal daar het komende half jaar in begeleid worden door IkOnderneem! Woensdag 20 mei (18.30 uur) staat dit punt op de agenda van de Zakenkringvergadering, die ook voor niet-leden bedoeld is. Plaats van handeling is De Pompstee.

‘Een aantal leden van het bestuur heeft zich de afgelopen periode beziggehouden met ‘de nieuwe winkelstraat’, zegt Jan Post. ‘In dat kader gaan we de samenwerking aan met IkOnderneem! Die samenwerking zal tijdens de vergadering bekrachtigd worden. Zij zullen ons het komende half jaar gaan stimuleren en begeleiden in een betere samenwerking en een marketingplan ontwikkelen voor ons winkelcentrum.’ Kern van de zaak is dat ondernemers die hun winkelgebied als één geheel presenteren, allemaal meer mensen in hun zaak krijgen en bovendien een betere band met de klanten opbouwen. Rob Weiss is de grote man van dit project. Hij zal tijdens de vergadering een presentatie geven. ‘Consumenten kunnen tegenwoordig online alles kopen wat ze willen en krijgen het nog thuisbezorgd ook. Een winkelgebied – en dus alle ondernemers daarbinnen- moet relevant zijn voor de klant. Het is essentieel je af te vragen wat je toevoegt. Hoe je je klanten op zo’n manier helpt dat ze graag naar je toe komen. Het antwoord daarop noemen we de unique buyer reason. Consumenten kijken op hun mobiel voor informatie. Maar dat scherm en de eigenaars zijn ergens letterlijk aanwezig, en de eigenaars willen interactie. Als je weet wat ze nodig hebben, komen ze graag naar je toe.’

Het nieuwe ondernemen en het nieuwe winkelen gaan dus over veel meer dan social media.. Overal in het land is Weiss druk in de weer. ‘ En dan is het mooi om te zien hoe winkeliers in acht weken de stap zetten van angst voor het nieuwe winkelen, naar collega’s uitleggen hoe het moet. Mensen in beweging krijgen en laten samenwerken, dat is Rob’s drijfveer. ‘Als winkelgebied ben je een warenhuis. Dat idee met je met z’n allen laden. De consument wil graag zijn wensen lokaal vervuld zien. Dus wees niet bang, stop met kissebissen, gun een ander omzet. Zodat de consument niet meer naar Amazon. Bol.com of Zalando gaat.’

UIT DE KRANT