Problemen met paspoorten Noordenveld

NOORDENVELD – Wie tussen 1 april 2018 en 1 juli 2018 een nieuw paspoort of ID-kaart heeft gekregen kan hem maar beter even controleren. Mogelijk werkt 1 van de elektronische echtheidskenmerken niet.

Op 12 juli 2018 werd bekend dat bij de productie van een beperkt aantal paspoorten en identiteitskaarten (ID-kaarten) zich een technisch probleem heeft voorgedaan. Hierdoor kan het zijn dat één van de elektronische echtheidskenmerken in sommige reisdocumenten niet werkt. Het gaat om paspoorten en ID-kaarten die zijn uitgegeven in de periode van 1 april tot en met 30 juni 2018.

Deze reisdocumenten blijven geldig. U kunt er gewoon mee reizen. Het kan wel zijn dat het poortje bij een elektronische grenscontrole op bijvoorbeeld een vliegveld niet open gaat. U kunt dan uw reisdocument laten controleren door een grensbewaker. Of naar de normale balie voor de controle van uw reisdocument. Mensen in Nederland met een reisdocument met een uitgiftedatum in april, mei of juni 2018 krijgen hierover een brief. Op de website van de rijksoverheid leest u antwoorden op vragen over de fout in het productieproces van paspoorten en identiteitskaarten.

Controleren

U kunt zelf controleren of de foutmelding bij uw paspoort of identiteitskaart optreedt via de gratis app ‘BZK-ID’ (deze app is alleen te gebruiken op Android telefoons). U hoeft hiervoor niet uw eigen telefoon te gebruiken; de app bewaart namelijk geen gegevens.

Ook kunt u vanaf maandag 16 juli uw paspoort of identiteitskaart laten controleren bij uw gemeentehuis. De kosten voor het aanvragen van een nieuw
paspoort of een nieuwe identiteitskaart worden vergoed.

Centraal telefoonnummer (0800) 020 10 46

Er is een centraal telefoonnummer in het leven geroepen voor mensen die in de periode van april tot en met juni een reisdocument hebben aangevraagd. Zij kunnen hier terecht met algemene vragen over hun reisdocument en vragen over de controle-app: BZK-ID.