Uit de school geklapt: OBDS de Eskampen, Peize

Afbeelding
[on] genode gast
Van school oudste naar brugpieper in een week of zes. Dat is het ‘lot’ van honderden kinderen in de regio, die na de zomervakantie de overstap van het basis- naar het voortgezet onderwijs maken. In ‘Uit de school geklapt’ blikken ze terug én vooruit.
School: OBDS de Eskampen, Peize
Groep 8
Aantal leerlingen: 34
Eenmaal helemaal boven in de hoek bij het lokaal van groep 8 van de Eskampen belandt, blijkt het leeg. ‘O, die zitten in het speellokaal’, weet een ventje van een jaar of 9 te vertellen. Behulpzaam loopt hij voorop de trap af naar het lokaal waar de 34 kinderen van 2 groepen 8 –de klassen van Jan de Rijk en juf Willy Scherbeyn-Hazelhoff - druk zijn met hun rollen voor de aanstaande musical. Terwijl we de deur openzwaaien wapperen de bankbiljetten ons tegemoet. ‘Cash’, heet de musical die –zoals verwacht- over een bank gaat. Meester Jan de Rijk voert vanaf de houten bank links in het lokaal de regie. Die hij tijdens de inval van de Krant trouwens even volledig kwijt lijkt te zijn. Als honingbijen duiken de leerlingen van de daltonschool bijkans bovenop de redacteur. Ze willen allemaal wel in de krant. “De Eskampen is leuk! Vooral de gymlessen”, tettert Sanne. Iets waar Jesper en Marit het roerend mee eens zijn. Gym is top, roept ook Cas. Vooral bunkertrefbal (huh?) is het einde, laat hij weten. Dan wordt er een soort bunker van banken gebouwd, luidt de uitleg.
Jesper vindt meester Jan best streng. In dezelfde zin zegt –ie ook dat het maar goed ook is, voor hem. “Anders doe ik mijn werk niet.” Wat een zelfkennis voor een gozer van 12. Annemarijn is dik tevreden over haar school. “Er wordt goed les gegeven en de meesters en juffen zijn leuk. En ik had dyslexie. Daar ben ik zó goed mee geholpen dat ik het nu nauwelijks meer merk. Het gaat super goed.” Na de vakantie gaat ze naar het Terra in Eelde. Wordt ze brugpieper. Doet haar niks trouwens.  Floris vond vooral het daltononderwijs erg prettig. Een duidelijke weektaak waarin je zelf kunt bepalen wanneer je wat doet vindt hij handig. En als dinsdag de boel al af is, of je dan vrij kunt nemen voor de rest van de week, willen we weten. “Ja!”, grapt Floris. Geintje natuurlijk. Wel mogen de leerlingen spelletjes doen, planten poten, de conciërge helpen of –voor de ijverige tieners- zijn er plustaken. En heb je de boel niet af? Dan geldt nablijven. Of in het weekend in de boeken. En daar zit niemand op te wachten in groep 8 van de Eskampen. Dus zorgen de jongens en meiden ervoor dat de taken voor vrijdagmiddag kwart over drie keurig afgevinkt zijn.
De scholen waar de leerlingen straks naar toegaan zijn heel divers; zo horen we het Stadslyceum, het Maartenscollege, Atheneum plus en het Werkman voorbij komen. Een ding is zeker: Iris, Noortje, Sem, Bram, Wendy en Sanne gaan meester Jan wel missen. “Een goeie meester. Steng ook. Hij kan goed de macht houden. En orde. O ja, er is altijd tijd voor een lolletje bij Jan. Ilse is vooral gek op conciërge Marcel. Omdat -ie altijd zingt op de gang. En snoepjes heeft.”  Nu Jan de Rijk zelf nog even een oordeel over zijn groep 8 zien te ontfutselen. “Goeie sfeer, leuke klas.’ Vier woorden. Duidelijker kan het niet. “De samenwerking tussen de beide klassen is erg goed. Iedereen houdt hier rekening met elkaar. Er staat nooit iemand  aan de zijlijn”, vertelt Jan terwijl enkele leerlingen door zijn met gel aan elkaar geplakte stekels woelen. Jan vindt het allemaal prima. Terwijl de redacteur de laatste notities maakt, sommeert Jan de klas te poseren voor het klimrek. “Niet allemaal erin!”, roept hij wat jongens na die tegelijk afstormen op het grote houten rek achter in de zaal. En na het groepsportret is het back to business. Het betere acteerwerk. Om heel even daarna lekker te vertrekken naar warme oorden. Of gewoon te chillen in de achtertuin. In ieder geval te genieten van een welverdiende vakantie.
Jouw klassenfoto nabestellen? Dat kan via fotoservice.media-totaal.nl!

UIT DE KRANT