‘Unieke samenwerking zorgt voor feest dat nooit vergeten wordt’

Nieuwe naam, eigen bier, uitreiking ondernemersprijs; de 65e Jaarbeurs is los!

RODEN – Met een eigen Jaarbeursbiertje, een nieuw logo én een nieuwe naam opende afgelopen vrijdagmiddag de 65e Jaarbeurs van Roden. Jaarbeursvoorzitter Anne Rozema trapte af, gevolgd door een trotse burgemeester die zijn tweede Rodermarkt beleefde. De unieke samenwerking tussen enthousiast Jaarbeursbestuur, een enorme schare vrijwilligers en de mannen van Volksvermaken zorgen voor een feest dat nooit vergeten wordt, zei burgemeester Klaas Smid die vrijdagmiddag ook de ondernemersprijs van Noordenveld uitreikte. Alida’s Smulpaleis was de gelukkige winnaar. Ondernemers Jan Willem en Alida van Dellen werden geroemd om het zien van kansen, ze om te buigen in successen, hun oog voor kwaliteit en duurzaamheid én de initiatieven om samen met andere ondernemers de ontwikkelingen op de Vrijetijdsboulevard een duwtje in de rug te geven.

De Jaarbeurs leeft als ooit te voren. Had het een paar jaar geleden nog een wat stoffig imago, hoe anders is dat nu. De boel is flink opgepoetst. Het Jaarbeursplein ziet er puik uit, het horecaplein in de feesttent was met de steigerhouten statafels, loungebanken en een picknicktafel vol heerlijkheden niet eerder zo gezellig. En dat weten de genodigden ook. De VIP’ers wisten niet hoe snel ze na de officiële opening met hun rode polsbandjes naar het plein moesten komen waar het bier gratis vloeide en de rolletjes met zalm voor het grijpen lagen. Het was voor het eerst dat de ‘afterparty’ op het horecaplein gehouden werd. Medeorganisator Catrin van der Heide:  “Vorig jaar hadden we het in de Jaarbeurstent. Helemaal achterin, achter grote doeken. We wilden het toegankelijker maken, meer uitnodigend en gezelliger. We hebben zo’n mooi horecaplein waar alles te vinden is: een gezellige bar, een speciale Koffielustbar én een buitenterras voor mensen die graag even een sigaretje willen roken. Bovendien is het voor de standhouders ook een stuk leuker. Zij zien het liefst zoveel mogelijk mensen in de beurs. Achteraf een goede keuze,” aldus een enthousiaste Van der Heide.

Nieuwe naam

De Jaarbeurs van het Noorden is niet meer. ‘Noorder Expo’ luidt de nieuwe naam van de behoorlijk opgepimpte beurs met regionale allure. Jaarbeurs Roden is de nieuwe naam van de stichting en prijkt op alle bordenvlaggen en de nieuwe witte bloesen van het bestuur. Een heel bewuste keuze, betoogt Jaarbeursvoorzitter Anne Rozema voor een volle zaal. “Jaarbeurs van het Noorden kan overal zijn. Ook in Delfzijl. We wilden Roden terug in de naam. We zijn terug in de tijd gegaan. 1953 was het. De tijd dat het lied ‘We will meet again’ van Vera Lynn uitkwam. Dat gebeurt hier ieder jaar weer. Al 65 jaar. Het is een weerzien van Roners en oud-Roners. Dat willen we promoten. En dat we nu ook nog een eigen Jaarbeursbiertje hebben is natuurlijk fantastisch. Of nu ook Miss Roden terugkomt? Goeie. Daar hebben we nog niet over nagedacht. Zeker iets om in de volgende bestuursvergadering te bespreken.

Ondernemersprijs

Een geweldige verrassing, vrijdag voor Jan Willems en zijn vrouw Alida van Dellen van het fameuze smulpaleis op het parkeerterrein aan de Vrijetijdsboulevard. Het ondernemersduo sleepte de Ondernemersprijs van Noordenveld in de wacht. Een prijs die nog ontbrak op de schoorsteenmantel van Willems en Van Dellen. Eentje die ze dolgraag nog een keer zouden winnen. Die droom kwam vrijdagmiddag uit. De jury sprak van een uniek bedrijf. Begonnen in een snackwagen, uitgegroeid tot een cafetaria dat eerder iets weg heeft van een restaurant. Met inmiddels 22 medewerkers in dienst weten ze kansen en mogelijkheden keer op keer om te buigen in successen. Bovendien staan kwaliteit en duurzaamheid hoog in het vaandel bij de cafetaria en wordt er veel gewerkt met streekproducten. Het feit dat Jan en Alida samen met collega-ondernemers ook de ontwikkelingen op de Vrijetijdsboulevard stimuleren, maakt het bedrijf uniek volgens de jury. Jan en Alida glunderden van trots in de speciaal voor hun –door kunstenares Miranda Nienhuis- ontworpen lederen schorten. De rij die het stel een hand wilde schudden liep bijkans van voor tot achterin de jaarbeurs. Maar winnaar of niet, na ontvangst van de complimenten en de schouderklopjes moest er gewoon weer gewerkt worden. Want juist die vrijdagmiddag en –avond is één van de allerdrukste van het jaar voor het smulpaleis. De schorten gingen uit, het herkenbare zwart-gele werktenue aan. Het lot van een –goeie- ondernemer.