‘Weet je wat belangrijk is? De gunfactor!

||
|| Foto: ||
actueel

Wie wordt ‘Het beste Bedrijf van Noordenveld’?


NOORDENVELD – Nog even geduld. Nog héél even maar. Dan weet Noordenveld welk bedrijf zich een jaar langs ‘Het Beste Bedrijf van Noordenveld’ mag noemen. De stemmen stromen werkelijk binnen, de ‘verkiezingskoorts’ neemt toe. Er zijn acties, ondernemers doen er alles aan om maar zoveel mogelijk stemmen te krijgen.
Vooropgesteld. Er wordt volop gestemd op de verschillende deelnemende bedrijven in Noordenveld. Behalve ruime cijfers, spreken soms ook de toelichtingen boekdelen. Toelichtingen die de ondernemers goed zullen doen. Duidelijk is dat – zonder ook maar iets te verklappen over het aantal stemmen- Cruwijn in Roden bijvoorbeeld, er erg goed op staat. En Joy ook. De Blakervelderhoeve ook al en Limburgia kon wel vlaaien weg hebben gegeven in ruil voor stemmen. De Baander in Norg scoort ook al goed, zoals eigenlijk voor elk bedrijf mooie cijfers en mooie commentaren voorbijkomen. Voorbeeld? Geja Til uit Marum mailde. ‘Ik kom al jaren vanuit Marum naar Roden om daar (bij Joy dus) mijn kleding te halen. Ik slaag altijd en wordt vriendelijk geholpen door de leuke verkopers Margriet en Marijn.’ De ‘kreten’ over Limburgia zijn duidelijk en eensluidend. ‘ Heerlijk gebak’, ‘snelle service’, ‘zeer klantvriendelijk’ en ‘nette en schone winkel’. Zoals gemeld ook veel lof voor Cruwijn. ‘Als je de power hebt om je uit het dal van de crisis te kunnen vechten, ben je voor mij het beste bedrijf van Noordenveld’, mailt Karin Polling. Ook de betrokkenheid bij de Roner samenleving wordt vaak gemeld. Bovendien, ja, Bertjan Stadman, die kun je in je zak steken, noemen een aantal mensen Cruwijn een zaak met de mentaliteit van vroeger. De lift bij Joy wordt ook volop geprezen, net als de humor bij Snow en Co en de veelzijdigheid bij Intersport. Ook De Fiets blijkt populair. Toverwoord? Service! Opvallend is zeker ook het aantal stemmers van mensen die net buiten Noordenveld wonen. Die prijzen bijvoorbeeld Roden, terwijl inwoners van Roden het vooral hebben over zaken die beter kunnen. We zien zelf vaak niet meer wat voor moois we hier hebben. Kennelijk.

Vrijdagmiddag Roden. De Krant parkeert de auto naast het gemeentehuis. Er is daar vrijwel altijd plek. Van Erp is het doel en uiteraard stuiten we meteen op René Walda, hét gezicht van de zaak van Gerard van Erp, die geheel toevallig ook aanwezig is maar ook zo weer vertrekt. Nee, hij hoeft niet te horen wat René over het bedrijf gaat zeggen. Dat weet Gerard wel. Kan ie gerust aan René overlaten. Walda is bepaald geen onbekende in Roden. Hij was bijvoorbeeld werkzaam bij Jopper, waar hij de kneepjes van het vak leerde van Lucas Schoonbeek. René verkoopt dus alles. Voor hem zou zelfs de verkoop van nasi aan een Chinees geen probleem zijn. ‘Bij ondernemen is de gunfactor ontzettend belangrijk’, weet René. ‘Ik ben een Roner. Veel mensen kennen me dus en besluiten dat ene drankje dan maar bij mij te halen. Zo werkt het echt.’
Van Erp heeft nogal wat te bieden en lokt zeker ook whiskyliefhebbers. Uit Stad en Ommeland. ‘We hebben 350 soorten’, zegt René, zonder een spier te vertrekken. ‘Dat is inderdaad nogal wat voor een slijterij.’ Geheel toevallig komt een meneer uit Groningen binnen. Hij koopt zijn whisky’s altijd bij Van Erp. Om het assortiment vooral. ‘Whisky is een beleving’, zegt meneer. ‘Er zijn zoveel verschillende soorten. Kijk, jenever is jenever, maar elke whisky is anders’, zegt hij als hij twee flesjes afgerekend heeft. Kosten: 75 euro. Maar dan heb je ook wat. ‘We zitten hier mooi. Op een A-locatie voor een slijterij. We zijn heel actief met proeverijen. Die activiteit gaan we zeker nog verder uitbreiden. Mensen vinden het leuk, het wordt steeds drukker.’ Dat laatste slaat zeker ook op de winkel, want ondertussen krijgt René het druk en gaat de Krant dus weg. Werk gaat altijd voor het meisje. Conclusie: mooie, gespecialiseerde zaak met een uitstekend uithangbord in de persoon van René Walda.
Norg is de volgende halte. Norg, dat mooie dorp waar het vooral in de zomer wemelt van de toeristen. Norg is bos. Is sfeer. Is fietsen en wandelen. Norg is ook de Goudsbloem. Al negentien jaar runnen de zussen Adrie en Ina de zaak. En al negentien jaar gaat het goed. Bloemen, planten, bruidswerk, rouwarrangementen en decoratie. De dames hebben het allemaal. Net als boeken. En een praatje. Dat laatste is toch wel een beetje de kracht van het bedrijf. ‘Het gebeurt wel eens dat mensen hier komen om te praten. Dat ze ergens mee zitten en hun ei even kwijt moeten. Dan praten we. Soms wel drie kwartier. Dat mensen dan met lege handen naar huis gaan, dat maakt ons niet zo veel uit’, zegt Ina.
Het zegt veel over de twee vrouwen. Vakvrouwen. Altijd vriendelijk. De Goudsbloem heeft geen drempel. ‘Ons luisterend oor en onze service zijn – denk ik- wel onze sterke punten. Net als natuurlijk kwaliteit. Als het moet leveren we de bloemen thuis af. Wij zijn zoals ze dat noemen nog een ‘ouderwetse’ bloemist. Voor elke beurs ook. En komt er een kind langs met een euro, dan krijgt hij of zij gewoon een roosje mee.’ Dat de twee vrouwen het goed aan de loop hebben, blijkt ook deze vrijdagmiddag. Want het is druk. En dat is uiteraard alleen maar mooi. ‘Oh ja. Workshops. Begonnen we mee toen we deze zaak startten. Toen wist nog bijna niemand wat een workshop was. Sinds enige tijd verkopen we ook gebruikte boeken. Niet omdat we ons op een andere markt willen richten, maar vooral als service. Voor de mensen die hier vakantie vieren en een goedkoop boek willen scoren. Dat kan hier.’ Over Norg maakt Ina zich wel wat zorgen. ‘Het gaat niet heel goed. De Marskramer vertrekt ook. Dat is in mijn ogen een aderlating. Er moet wel wat gebeuren. Maar ik geloof niet dat dit een echt Norger probleem is. Kijk eens naar Roden. Dat gedoe over de Albertsbaan. Er moet dus eigenlijk overal wel wat gebeuren.’


Wie denkt aan het beste bedrijf, de mooiste winkel en de leukste straat, denkt vrijwel in alle gevallen aan het centrum van een dorp. Daar omheen zitten echter ook bedrijven die de moeite meer dan waard zijn. Neem nou Enjoy Bedrijfskleding in Roden. Aan de Dobben. Waar je de auto lekker voor de zaak parkeert en waar de koffie altijd bruin is. Behalve nu. Maar dat heeft een reden. Het is vrijdagmiddag en Janny Koops staat er helemaal alleen voor. Medewerker Paul Reiné is ziek. Kwestie van een stevige griep. ‘Daar doe je niets aan, maar dat betekent wel dat ik het echt heel druk heb’, zet Janny. En dat blijkt. Er stopt een werkbusje. Een paar noeste mannen stappen uit. Zij moeten nieuwe werkschoenen. De mannen zijn zo weer weg. Met schoenen. ‘Gebeurt vaak op vrijdagmiddag. Bedrijven stoppen dan wel eens wat eerder en rijden nog snel hier even langs’, zegt Janny, die geen enkele moeite heeft om de sterke punten van haar bedrijf te benoemen. ‘We zitten op een geweldige locatie. Er is hier altijd voldoende parkeergelegenheid, we zijn makkelijk te vinden, goed bereikbaar en denken met de klant mee. In alle opzichten. De ene werkbroek is de andere niet. Bepaald niet. Een lasser bijvoorbeeld, heef je niet iets mee waar polyester in zit.’ En weg is Janny. Als een razende de winkel door. Het is – vindt Janny dan- wat rommelig. Alles moet aan de kant. ‘Oh kijk’, roept ze. ‘Wij hebben de representatiekleding van het Martini Ziekenhuis hier. Mooi hè.’ ‘Kijk, wij vinden zelf natuurlijk dat we het beste bedrijf zijn. Dat is logisch’, roept Janny, als ze ondertussen in een andere hoek van de zaak bezig is. ‘De actie van jullie is leuk. Het zou mooi zijn als iedereen mee zou doen. Je komt zo even weer onder de aandacht. Er gebeurt wat.’ Janny is bezig met een klant uit Barendrecht want tegenwoordig weet iedereen Enjoy te vinden. En dus is de conclusie van Janny even simpel als logisch. ‘Het gaat prima met Enjoy.’

De procedure

Op basis van de stemmen, de motivaties en de cijfers worden deze week de vijf finalisten gekozen. De jury bestaat uit Ids Dijkstra, Wilma van der Laan en Gonda Wolters en zal alle finalisten bezoeken en het uiteindelijke oordeel vellen. Het Beste Bedrijf wint een wekelijkse vermelding in de Krant, een hele advertentiepagina, een bordje voor in de winkel/onderneming en natuurlijk eeuwige roem. Onder de mensen die stemmen worden ook prijzen verdeeld.

||
||

UIT DE KRANT