‘Ons circuit is een volgasbaan. Dat levert altijd spektakel op.’

Afbeelding
actueel

Stichting Motorsport Roden viert fraai jubileum


RODEN – Stichting Motorsport Roden viert dit jaar haar 50-jarig bestaan. Net als voorgaande jaren is zij verantwoordelijk voor de Dutch Open Grass Track en het FIM Long Track World Championship op het circuit te Amerika. De races, die respectievelijk op 1 en 22 september plaatsvinden, genereren ieder jaar veel bezoekers. En toch kan het bezoekersaantal nog zeker stijgen, zo beredeneert stichtingsvoorzitter Bert Oosterling. ‘De evenementen verdienen eigenlijk meer publiek. Het is namelijk ieder jaar een spektakel.’


We gaan terug naar 1964. Onder aanvoering van toenmalig wethouder De Boer, vindt de eerste editie van de grasbaanrace in de Zuursche Duinen plaats. De grasbaanraces stuiten op veel weerstand, want motorsport in een natuurgebied wordt niet zozeer gewaardeerd. In 1969 wordt daarom de Stichting Motorsport Roden opgericht, aangezien men in het Rodense wel oren heeft naar zo’n evenement. Het is tevens het jaar dat de vader van Bert – Bertus genaamd – Nederlands Kampioen wordt. ‘Dat was het jaar dat ik mijn bloed inruilde voor olie’, lacht Bert 50 jaar na dato.


In 1971 vond de eerste editie van de Gouden Helm plaats in Roden. Op ‘Veldje K’ (inmiddels opgeslokt door de begraafplaats te Roden) vocht men om deze prestigieuze titel. De ligging van het evenement was ideaal. Pal tegenover het Jaarbeursterrein. En aangezien de wedstrijd altijd op de zondag van de Rodermarkt plaatsvindt, namen veel Rodermarktgangers een kijkje bij de coureurs.


De stichting, die jarenlang werd gedragen door prominenten uit het gemeentebestuur, raakte in 1997 haar voltallige bestuur kwijt. ‘Mijn vader zag het met lede ogen aan. Hij vindt dat tradities er zijn om in stand te worden gehouden. En dus pakte hij samen met andere vrijwilligers de handschoen op. Zo kon het dat de Gouden Helm niet verloren ging’, zegt Bert.


In 2003 werd gekozen voor een nieuwe locatie voor de races. Het speedcentre in Amerika (bij het dorp Een) werd geopend. ‘Er werd gekozen voor een permanent circuit met een B-status. Dat houdt in dat het een hoog niveau heeft. Men wilde de races graag naar het buitengebied verplaatsen, omdat er dan minder geluidsoverlast zou zijn. Vandaar dat het circuit bij Amerika werd geopend’, weet Bert.


Een jaar later volgde Bert zijn vader op als voorzitter van de stichting. Door de jaren heen groeide de reputatie van de races die Stichting Motorsport Roden organiseerden. Hierdoor kon men in 2017 voor het eerst een wereldkampioenschap organiseren. ‘Qua organisatie staan we al jaren sterk’, zegt Bert. ‘Het helpt om je gezicht ook elders te laten zien. We zijn met veel mensen bevriend in de sport. We kennen de clubs, de mensen en zijn positief-kritisch. Dat krijgen we ook terug.’ Dit jaar is het zelfs voor het eerst dat de Wereldkampioen op Nederlandse bodem wordt gekroond. ‘Een eer’, vindt Bert. ‘Omdat wij dit jaar jubileren, wilden wij graag de beslissende race van het Wereldkampioenschap hier houden. Dat is gelukt.’


Toch neemt de populariteit van de sport langzaam af. ‘Dat merk je. Vooral jonge racers krijgen het steeds moeilijker. Het is een kostbare sport, dat speelt ook mee.’ Het publiek komt nog steeds graag naar de races, maar de ligging van de huidige baan is lastig. ‘Vroeger kwam men van de Rodermarkt makkelijker bij de races terecht. Nu ga je niet zomaar vanuit Roden even naar Amerika toe. Dat is jammer, want we bieden nog steeds spektakel. We hebben altijd een mooi internationaal veld wat betreft de solorijders, maar ook veel zijspancoureurs.’


In voorgaande jaren werd de Dutch Open doorgaans op de zondag van de Rodermarkt gehouden. Nu wordt het Wereldkampioenschap dan gehouden. ‘Overigens vindt de Gouden Helm nog steeds op 22 september plaats. Die verplaatsen wij niet naar 1 september.’


Dit jaar vindt de Dutch Open Grass Track dus plaats op zondag 1 september. Volgens Bert staan de races altijd garant voor spektakel. ‘Ons circuit is wat je noemt een ‘volgasbaan’. Dat wil zeggen dat de coureurs hier de hele race lang volgas kunnen rijden. Dat levert spannende races op, met een hoop strijd. Daarnaast is het voor de bezoekers echt een dagje uit. Er is rondom de baan genoeg ruimte en de gelegenheid om te genieten van de aanwezige horeca. Het is zeker de moeite waard om langs te komen. En dat geldt natuurlijk ook voor het Wereldkampioenschap op 22 september!’


Toekomst


De toekomst van de Stichting Motorsport Roden hangt samen met de inzet van vrijwilligers. Zo zijn er zo’n twintig à vijfentwintig vaste vrijwilligers die zich met de stichting bemoeien en zijn er rondom wedstrijddagen zo’n tachtig mensen in touw. Verder krijgt de stichting een bescheiden subsidie van de gemeente Noordenveld en moet het enige verdienste halen uit de kaartverkoop rondom de races. Om de races echter populairder te maken, zou er eens moeten worden nagedacht over een verplaatsing van de race. Zo ziet voorzitter Oosterling de zaterdagavond wel zitten. ‘Het probleem is echter dat we daar geen vergunning voor krijgen. Dat zou dan met overlast te maken hebben. En dat terwijl het erg beperkt is. Wij houden slechts drie races per jaar, terwijl we een vergunning hebben voor elf. Dan zou je haast zeggen: gun ons die zaterdagavond. Maar helaas is daar toch te weinig draagkracht voor. Ook zouden we graag zien dat we een aparte camping bij de races kunnen realiseren. De mensen die op deze races afkomen, vinden dat namelijk een pre. We hebben goed contact met camping Het Ronostrand. Zij houden ieder jaar een veldje vrij voor de fans. Maar dat is toch anders dan aan de baan kamperen. Misschien dat het in de toekomst nog te realiseren valt.’


UIT DE KRANT