‘Achteroverleunen doen we niet. Nee zeg. Dit is pas het begin!’

Zakenkring-groepsfoto-01

Zakenkring-groepsfoto-02Centrum Roden als hoogst gewaardeerd van alle winkelgebieden in Drenthe

RODEN- Aantal winkels: 7.5, kwaliteit winkels: 7.9, sfeer/ambiance: 7.5, veiligheid winkelomgeving: 8, parkeermogelijkheden: 8.3, stallingsmogelijkheden fiets: 8, inrichting winkelstraten: 7.2, aanbod daghoreca: 7.4, bereikbaarheid winkelcentrum: 8.3. Wat dit is? De rapportcijfers voor Roden als winkelcentrum uit het Koopstromenonderzoek dat in december vorig jaar door de Provincie Drenthe gehouden is. Na de vier grote steden Assen, Emmen, Hoogeveen en Meppel kwam het winkelcentrum van Roden als ‘Best of the rest’ uit de bus. Keurig rapportje toch? Dat vindt de Roder Zakenkring ook. Bovendien een goede stimulans om verder te gaan met de ontwikkeling van nieuwe plannen. “Het voorjaar van 2017 wordt met de start van de herinrichting van de Albertsbaan de aftrap. Hét begin van een vernieuwd centrum. De klant moet zich ‘heimlich’ voelen. Dáár gaat het om”, zeggen ondernemers en Zakenkringleden Jan Spandaw, Bertjan Stadman, Ron Schothorst en Emiel van der Heide.

Je zou kunnen zeggen dat je met zo’n onberispelijk rapport best wel even achterover kunt leunen. Even nagenieten van het feit dat de clientèle jouw winkelcentrum zoveel veren uitdeelt. Dat het centrum van Roden het hoogst gewaardeerd wordt van alle winkelgebieden in Drenthe is niet niks natuurlijk. Maar van stilzitten is geen enkele sprake bij de Roder ondernemersclub. Sterker nog: de Zakenkring is actiever dan ooit tevoren, blijkt uit het relaas van de ondernemers. “Achteroverleunen doen we allerminst. Nee zeg. Dit is pas het begin. Stoppen doen we nooit”, roept Emiel van der Heide lachend. “Samen met de gemeente hebben we een tijdspad gesteld. Voor 2020 willen we een aantal belangrijke zaken gerealiseerd hebben. En dat begint volgend voorjaar met de aanpak van de Albertsbaan. Daarmee geven we een enorme kwaliteitsimpuls aan het winkelcentrum.” Nog even een laatste update over de parkeerplaats die al meer de 25 jaar het lokale nieuws beheerst: vijf (voornamelijk) landschapsarchitecten mogen hun ontwerp voor het middenterrein presenteren aan de projectgroep Albertsbaan (Zakenkring Roden, Gemeente Noordenveld, Wijkbelangenvereniging Centrum en VDH Vastgoed). Uit die vijf ontwerpen selecteert de projectgroep de drie beste. “We dagen ze uit om hun ontwerp te pitchen. Vervolgens kiezen we daaruit het allerbeste plan. Het streven is dat voor de zomervakantie het gekozen ontwerp bekend is, zodat het bestek kan worden voorbereid”, weten de heren te vertellen. Niet geheel onbelangrijk dat de datum van uitvoer eindelijk in het zicht komt, als je bedenkt dat het belang van goede parkeermogelijkheden bij het winkelen uiterst kritisch beoordeeld wordt in Drenthe, blijkt uit het 52 pagina’s tellende onderzoeksrapport. ‘Consumenten kiezen steeds vaker voor winkellocaties waar, bij het doen van de dagelijkse boodschappen, parkeren en bereikbaarheid op orde zijn’, luidt een van de conclusies.

Winkelen, lunchen en recreëren

Zoals gezegd is de aanpak van de Albertsbaan slechts het begin. “We bruisen van de ideeën en plannen. Zo werken we ook aan nieuwe bewegwijzering. Wat is waar? We willen de duiding verbeteren. Ook over de inrichting van de winkelstraten denken we na. Hoewel niet slecht, gewaardeerd met een 7.2, kan het beter. Gezelliger. De winkelstraten kunnen beter aangekleed worden. We willen het Laren van het noorden worden. Ambitieus? jazeker, maar vooral een heel mooi streven! In ieder geval moet de klant zich comfortabel voelen in ons winkelcentrum, dát is het doel”, stellen de heren. “Roden moet een plek worden waar je heerlijk kunt winkelen, lekker kan lunchen én recreëren. De Zakenkring heeft er alle vertrouwen in. “Met de uitkomsten van het rapport kun je wel stellen dat er een goede basis ligt. De potentie om het dorp naar een nóg hoger servicelevel te tillen is er. We worden gewaardeerd om de variatie in kwaliteitszaken, de bereikbaarheid en ook omdat parkeren hier nog gratis is. Die kwaliteit uit zich ook wel in het feit dat we amper leegstand hebben”, weet Spandaw. “Waar mensen uit bijvoorbeeld Hoogkerk vroeger naar de stad gingen, komen ze nu hier”, vertelt Stadman. “Die mix tussen speciaalzaken en ketens is prettig, je bent er net zo snel, je kunt gemakkelijk gratis je auto kwijt en je wordt nog herkend ook. Zeg nou zelf, wie wil dat niet? Persoonlijk contact en een band met de klant, dát is onze kracht. We hebben het luxe aanbod van de stad en de gezelligheid van een dorp. Bovendien hebben we ook nog eens de best lopende weekmarkt van de regio.”

Jan Spandaw is blij met het nieuwe elan van de Zakenkring. Hij behoort naar eigen zeggen nog tot de ‘oude garde’. Het werd tijd voor jongen honden, zegt hij. “We hebben een jonge, sterke ondernemersclub die er weer zin in heeft. Enthousiast is. We zitten in de lift en het ledenaantal groeit. Dat hebben we nodig als we verder willen komen. Bovendien werken we goed samen met ‘grote partijen’ als Volksvermaken, de marktvereniging en bewonersvereniging. En ook onze relatie met de gemeente is super. Ze zijn betrokken, zetten zich enorm in en hebben al heel wat subsidiepotjes losgepeuterd. We hebben echt een goed B&W, wat dat betreft.”

Nog even een paar feiten uit het onderzoek ‘Kopen in Drenthe’ dat is uitgevoerd door i&o research in opdracht van de Provincie Drenthe. Roden heeft met 83 procent een behoorlijk hoge binding in de dagelijkse sector. De gewone ‘boodschappen’, zeg maar. De super, de slager, de bakker, dat soort winkels. Het bindingspercentage in de niet-dagelijkse (luxe goederen) sector is 43 procent. Daarmee behoort Roden tot de top vijf en heeft alleen Emmen, Assen, Hoogeveen en Meppel voor zich. Bovendien hoort Roden samen met Klazienaveen (na de grote steden) tot de aankooplocaties waar verreweg het meeste besteed wordt: ruim 50 miljoen over 2015 in de dagelijkse sector, zo’n 80 miljoen in de niet-dagelijkse sector. De gemiddelde detailhandelsomzet per inwoner ligt vast op 3.770 euro over datzelfde jaar. Daarmee presteert Noordenveld een stuk beter dan andere kleine gemeenten als Aa en Hunze, Borger-Odoorn en Westerveld. Daar schommelt de gemiddelde besteding tussen de 1.910 en 2.520 euro per inwoner. Verrassend: ook voor wat betreft de bezoekjes aan de koopavond staat Roden in de top vijf van de aankoopplaatsen. Als vijfde weliswaar, na de grote vier, maar toch. Allemaal positieve ontwikkelingen, als je bedenkt fysiek winkelen steeds meer in trek raakt. ‘De toekomst van fysiek winkelen is uiterst zonnig’, kopte een artikel door trendwachters onlangs. De behoefte om lekker door leuke winkels te slenteren, de stoffen te voelen en de paskamers in te duiken neemt alleen maar toe, volgens het verhaal. Winkelen als beleving. Gezelligheid, persoonlijke aandacht. Met gevulde tassen een wijntje op het terras, dát. Dat vind je niet op het web. Een ding is zeker: Roden én de Zakenkring zitten lekker in de lift.