‘Als je werkt vanuit motivatie en je reikt technieken aan, kom je tot hele mooie dingen’

Afbeelding
actueel

Marijtje van der Veen genomineerd voor Kunst- en Cultuurprijs


HUIS TER HEIDE – Kunstenaar Marijtje van der Veen uit Huis ter Heide is genomineerd voor de Kunst- en Cultuurprijs Noordenveld 2020. Samen met drie andere kunstenaars zit ze in de race voor de prestigieuze prijs als dank voor haar bijdrage op het gebied van kunst en cultuur in de gemeente. Marijtje was blij verrast. “Leuk dat de vaak belangeloze inzet voor kunst gewaardeerd wordt”, zegt ze als reactie op haar nominatie. De Krant zocht haar op in haar idyllische woning en atelier in Huis ter Heide.


“Dat kwam wel even binnen”, begint Marijtje van der Veen die vanaf het moment van oprichting van kunstenaarsvereniging Verkuno betrokken is. “Het is mooi dat iemand z’n waardering uitspreekt voor dingen die je doet op het gebied van kunst en cultuur. Niet dat ik hoef te winnen, de nominatie is voor mij genoeg.” Via Verkuno zorgt Marijtje ervoor dat kunst ook de schoollokalen in Noordenveld binnenkomt. Kinderen en kunst fascineren de kunstenaar uit Huis ter Heide. Ze deed de Pabo, doorliep kunstenaarsacademie Minerva en volgde daarna een opleiding tot creatief therapeut. “Van kunst alleen kun je niet leven, het is én én. Ik sta drie dagen voor de klas op de Meander in Assen, een school voor speciaal basisonderwijs. Ik werk met kinderen die autisme of een andere stoornis hebben. Mooi en dankbaar werk. Lesgeven op een gewone school past niet bij me. Ik heb meer uitdaging nodig. Mijn liefde voor kunst en kinderen komt hier mooi samen. Hulpverlening is vaak verbaal. Mijn hulpverlening is problemen oplossen door dingen te doen. Om een voorbeeld te geven: veel kinderen met een vorm van autisme zijn bang  in het donker, bang voor monsters. Dan kun je zeggen ‘monsters bestaan niet’, maar daar los je het probleem niet mee op. Ik vraag hoe die monsters eruit zien, of ze ze misschien kunnen tekenen. Vervolgens vraag ik: wat zou je ermee willen doen? Het kind in kwestie maakt er een prop van en smeet hem weg. Een paar dagen erna sprak ik zijn moeder: haar zoon had nog nooit zo lekker geslapen. Daar haal ik voldoening uit. De bedoeling is dat deze kinderen uiteindelijk doorstromen naar regulier onderwijs. En met de juiste begeleiding is dat gelukkig heel goed mogelijk.”


Verkuno op reis


De jury van het ‘Wat ’N Kunst-festival’ sprak haar waardering uit voor de projecten die Marijtje op basisscholen doet. Met ‘Verkuno op reis’ en het nieuwe project ‘Verkuno aan de slag’ zorgt ze ervoor dat kinderen uit de groepen 5 en 6 in aanraking komen met kunst. “Verkuno op reis was het eerste project. Daar ben ik zo’n 15 jaar geleden mee begonnen. Niet alle kinderen krijgen kunst en cultuur van huis uit mee. Dat los je op door kunst de klas binnen te halen. Voor sommige kinderen gaat er echt een wereld open. Het geeft naast alle ‘leerdingen’ een extra dimensie. In de groepen 5 en 6 rouleert een zuil met 24 kunstwerken van kunstenaars van Verkuno. Iedere kunstenaar geeft vervolgens een gastles van drie kwartier op een school. Daar worden ze ook voor betaald. Dat vind ik ook zo fijn aan het project: dat er ook nog iets te verdienen is voor de kunstenaar. De meeste dingen in de kunstwereld zijn altijd belangeloos. Kunst is vaak de sluitpost. De kunstenaar leert om verschillende beeldaspecten te herkennen, vertelt over vormen, kleuren, textuur en composities. En waarom is de ‘Nachtwacht’ veel waard en een kunstwerk van Verkuno niet? De zuil blijft 3 tot 4 weken in een klas staan. De opdracht is om zelf een expositie te maken. We leveren er lesbrieven bij. Dat lukt niet altijd, leraren moeten wel over voldoende tijd beschikken”, zegt Marijtje die onlangs een nieuw project heeft gelanceerd dat medio september/oktober geïntroduceerd zal worden op de basisscholen: ‘Verkuno aan de slag’.


“Verkuno aan de slag is een actieve les. Hierin staat het werken als een kunstenaar centraal. We willen kinderen actief betrekken door vanuit motivatie iets te maken. Dus niet: ‘teken een zonnebloem’, het onderwerp staat niet van tevoren vast. Een kunstenaar komt in de klas vertellen wat je allemaal kunt doen met bijvoorbeeld ijzerdraad. Leert ze hoe je verbindingen kunt maken, vertelt over platte en ruimtelijke vormen. Een opdracht zou kunnen zijn: maak een wonderwolk. Daarna gaan de kinderen aan de slag met technieken die ze geleerd hebben. Dat vraagt een heel andere mindset. Een wonderwolk kan van alles zijn. Als je werkt vanuit motivatie en je reikt technieken aan, kom je tot hele mooie dingen.”


Naast Verkuno, haar werk voor de klas en haar job als creatief therapeut is Marijtje ook regelmatig in haar eigen atelier te vinden. In haar eigen werk zoekt ze graag de spanning op zegt ze. Om die spanning te duiden pakt ze een boek dat de Peizer fotograaf Alfred Oosterman over haar maakte. Kleurige schilderijen waarbij het lijkt of ze licht geven. “Ik probeer een soort fluwelige rust te creëren in mijn schilderijen”, zegt Marijtje die vooral energie krijgt van het bedenken van nieuwe projecten. “Ik hoop nog mooie, nieuwe projecten te ontwikkelen. Kunst is belangrijk. Het verbindt en zorgt ervoor dat je gedachten voor even ergens anders naar toegaan.” Wie vindt dat de Kunst- en Cultuurprijs op de schoorsteenmantel van Marijtje moet prijken, kan zijn of haar stem uitbrengen: kunstencultuurprijs.nl.

UIT DE KRANT

Lees ook