‘Als je zaken doet moet je dat wel eerlijk doen. Afspraak is afspraak’

Afbeelding
actueel

Hans Wever waarschuwt voor Online Veilingmeester


RODEN – Al jaren koopt oud ijzer- en metaalhandelaar Hans Wever artikelen op verschillende websites, waaronder Online Veilingmeester. Dat ging altijd goed, totdat hij onlangs niet kreeg waarvoor hij had betaald. Nu wil hij andere mensen waarschuwen voor de praktijken van de veilingwebsite.


In maart van dit jaar kocht Wever een kavel met plaatmateriaal via Online Veilingmeester. Het ging om een spoedveiling vanwege de beëindiging van een bedrijf. ‘Op maandag of dinsdag kwam de kavel online,’ vertelt Wever. ‘Ik heb nog gebeld om een bezichtiging te plannen, maar dat kon al niet meer.’ De donderdag erna werd de kavel geveild, waarna Wever het materiaal op vrijdag ophaalde uit Winschoten. Hij betaalde 800 euro voor plaatmateriaal van verschillende diktes, zoals ook op de factuur stond, maar kreeg slechts materiaal van één dikte. Al snel had Wever door dat hij niet kreeg waarvoor hij had betaald en hij gaf dit ter plekke aan. Toch nam hij de kavel mee terug naar Roden.


Omdat Wever het gevoel had dat hij was opgelicht stapte hij naar de politie om aangifte te doen. ‘Dat kan pas als het regelmatig voorkomt en meerdere mensen ermee te maken krijgen,’ geeft hij aan. ‘Anders wordt het een civiele procedure en dan haken mensen af. Dat schrikt af en dat is jammer.’ Om mensen te waarschuwen en medestanders te vinden plaatste Wever een bericht op Facebook, waar hij ongeveer 120 reacties op kreeg. ‘Daar zaten veel mensen tussen die hetzelfde hebben meegemaakt, variërend van kleine bedragen tot elektrische auto’s.’


Ook tekende Wever zowel schriftelijk als mondeling protest aan bij Online Veilingmeesters. Aanvankelijk kreeg hij geen reactie van het bedrijf, dat hem vervolgens een vergoeding van honderd euro aangeboden. ‘Blijkbaar nemen heel veel mensen genoegen met een dergelijke compensatie, maar ik ga daar niet mee akkoord,’ zegt Wever. ‘Het gaat mij niet om het geld,’ zegt hij. ‘Het gaat mij om het recht. Als je zaken doet moet je dat wel eerlijk doen. Afspraak is afspraak. Zo deden mijn opa en vader al zaken, en zo doe ik het ook.’


Doordat Wever vasthoudend was, lukte het hem in juni uiteindelijk al zijn geld terug te krijgen. Hij raadt andere mensen aan om ook door te zetten: ‘Laat je kavel staan, zorg dat je schriftelijk bewijs hebt en haal direct je geld terug.’ Ook adviseert hij andere mensen altijd gebruik te maken van kijkdagen, wanneer die er zijn. Dan is het namelijk mogelijk om de kavels goed te bekijken en te vergelijken met de beschrijving op de website. Ondanks alles zou Wever in de toekomst wel weer meebieden op een veiling. ‘Maar dan zou ik bij betaling nog extra vermelden wat ik heb gekocht, en als er kijkmomenten zijn maak ik daar altijd gebruik van.’ Daarnaast hoopt hij dat Online Veilingmeester problemen in de toekomst sneller oplost en dat er eerlijkere informatie op de website komt te staan.


Grote financiële gevolgen had de veiling niet voor Wever. Het geld dat hij heeft teruggekregen steekt hij niet in eigen zak, maar geeft hij weg aan een goed doel. ‘Ik sponsor Job, een jongen die aan professioneel rolstoelrugby doet,’ geeft hij aan. ‘Ik heb veel respect voor mensen die iets van het leven maken en het uiterste uit zichzelf halen ondanks de beperkingen.’


In een reactie geeft medewerker van Online Veilingmeester aan dat het bedrijf probeert de kavels altijd zo goed mogelijk te beschrijven en te fotograferen. Daarnaast zijn er vaak kijkdagen om extra informatie te geven. ‘Soms is dit lastig. De spullen die we veilen zijn ook niet van ons, wij faciliteren slechts.’ Online Veilingsmeester biedt geen garanties. Volgens de medewerker gaan klanten daar ook akkoord mee wanneer zij bieden. ‘Als er al iets fout gaat proberen we alles zo goed mogelijk op te lossen, maar bij faillissementsveilingen moeten we wel streng zijn.’

UIT DE KRANT

Lees ook