‘Betrokkenheid bij de klant is het allerbelangrijkst’

|||
||| Foto: |||
actueel

Het Leukste Bedrijf houdt ondernemers bezig


REGIO – De strijd om de titel ‘Het Leukste Bedrijf van De Krant’ is weer helemaal losgebarsten. Nog tot en met komende vrijdag (21 februari) kan er zowel fysiek als online worden gestemd op uw favoriete bedrijf uit de regio. Op basis van de stemmen worden vervolgens drie finalisten gekozen, die allen zullen worden bezocht door een vakjury. De Krant maakte een rondje langs een aantal deelnemende bedrijven en peilde de spanning.


 Een regenachtige donderdagochtend. In Norg meren we (bijna letterlijk) aan bij DIO Ina aan het Oosteind. De drogisterij annex parfumerie is een begrip in het dorp. Even een lekker geurtje halen, de neusspray aanvullen of een zak snoep kopen: het kan er allemaal. Daarnaast is de winkel ook een DHL-punt, wat weer extra traffic met zich meebrengt.  Eigenaresse Ina vindt het wel goed. Ze is een mensenmens en knoopt graag een praatje aan. ‘Betrokkenheid is het belangrijkst’, meent de ondernemer. Ook vorig jaar nam ze deel aan de strijd om de titel ‘Het Leukste Bedrijf van de Krant’. ‘Ik ben er wel mee bezig. Op Facebook promoten we het en we vragen klanten een briefje in te vullen.’ De reacties die Ina krijgt zijn positief. ‘En dat is het belangrijkst’, zegt Ina, die klantvriendelijkheid zo hoog in het vaandel heeft dat ze bij een online wedstrijd werd uitgeroepen tot ‘Ondernemer van het Jaar’. Gaat ze ook hoge ogen gooien bij deze wedstrijd? We houden het in de gaten!


Even later parkeren we in een eveneens druilerig Roden tegenover de Scheepstra School. We gaan naar binnen bij Been Wonen aan de Schoolstraat. Myrthe Been is net bezig in de winkel. Zij vertelt ondertussen dat de zaak al jaren meedoet aan ‘Het Leukste Bedrijf van de Krant’. ‘Het is voor ons een stukje naamsbekendheid’, stelt zij. Bovendien vindt ze dat Been Wonen haast wel mee móet doen. ‘We zijn één van de oudste bedrijven in Roden en echt een begrip. Dan mag je niet ontbreken vind ik.’ Klanten kunnen aan de kassa een stembriefje invullen en Myrthe is van plan ook op internet de publiciteitsmolen op te starten. ‘Ik heb er nog niet gigantisch veel tijd voor gehad, maar we zullen onze klanten zeker oproepen via Facebook om te stemmen. We hebben inmiddels al een aantal stemmen ontvangen, dus wie weet hoe hoog we dit jaar eindigen. Ik ben zeer benieuwd.’


Even later staat de koffie klaar bij Opel Liewes. Een gerenommeerd bedrijf met een grote naamsbekendheid. Wim Liewes verwijst ons door naar zoon Hendrik, die zich om de wedstrijd bekommert. ‘De offline presentatie loopt’, zegt hij. ‘De eerste briefjes zijn ook ingevuld. We gaan online ook nog wat doen.’ Opel Liewes doet niet ieder jaar mee aan de verkiezing maar is vaak van de partij geweest. ‘We zijn ook al eens bij de laatste drie geëindigd. Dat was toch wel bijzonder.’ Competitief als hij is, hoopt Hendrik dat Opel Liewes gaat winnen dit jaar. ‘We hebben een trouwe achterban, dus ik verwacht wel een aantal stemmen. Het ding is wel dat je de meeste klanten maar één of twee keer per jaar ziet, dus je kan niet iedereen vragen om te stemmen.’ Het autobedrijf weet hoe ze dergelijke wedstrijden moeten winnen. Zo werd Opel Liewes uitgeroepen tot ‘Social Media Dealer van het jaar 2019’. Wellicht dat men bij Liewes zich straks ook ‘Het Leukste Bedrijf van de Krant’ mag noemen.


In Nieuw-Roden treffen we Peter Bouma van Bouma Tweewielers. Hij is druk aan het sleutelen, waardoor hij nog weinig tijd heeft gehad voor de wedstrijd. Het is zeker niet de eerste keer dat de fietsenzaak uit Nieuw-Roden meedoet. Of hij zichzelf als kanshebber ziet? ‘Dat wordt lastig. Grotere zaken hebben al gauw meer stemmen’, zegt hij. Toch doet de zaak ook dit jaar weer mee. De poster hangt voor het raam en de stembriefjes liggen klaar bij de kassa. De winkel fungeert tegenwoordig ook als pakketpunt. Hierdoor komen er meer mensen in de winkel. Voor de foto roept Peter gauw zijn echtgenote Janny erbij. Zij vertelt dat er dagen zijn waarop er makkelijk vijftien pakketten binnenkomen. ‘Daarmee krijg je mensen over de vloer die anders niet zo snel hier binnen zouden komen. Dat is toch een stukje reclame’, stelt zij. Net zoals een uitverkiezing tot Leukste Bedrijf een mooi stukje reclame is.


Volgende week gaat de jury (die in de volgende editie van De Krant wordt voorgesteld) langs bij de drie finalisten. Zij worden beoordeeld op assortiment, hospitality (gastvrijheid), klantvriendelijkheid, maatschappelijk verantwoord ondernemen en presentatie. De cijfers worden vervolgens bij elkaar opgeteld, om uiteindelijk tot één winnaar te komen. Wie volgt Molenkamp Schoenmode op?


Stemmen!


U merkt het: de ondernemers zijn er klaar voor. Maar om te kunnen winnen, moeten er eerst stemmen worden verzameld. En het liefst zoveel mogelijk! Stembriefjes vindt u in de deelnemende winkels, maar stemmen kan ook online. Dat kan door een mail te sturen naar hetleukstebedrijfvandekrant@media-totaal.nl. Er dienen cijfers te worden gegeven voor klantvriendelijkheid, prijs/kwaliteitverhouding en productpresentatie. Aanvullende opmerkingen zijn van harte welkom. Wie stemt maakt bovendien kans op mooie prijzen. Zo wordt er onder de inzenders een ballonvaart voor twee personen verloot, aangeboden door Dijkstra Ballonvaarten. Bike Life uit Roden biedt een heren of dames fiets aan en er is een dinercheque voor twee personen aangeboden door Hotel Onder de Linden. Bovendien biedt Rolina Bekkema namens het KY-hotel in Roden een overnachting aan. Genoeg reden om te stemmen dus!



Wall of fame


2013    Alida’s Smulpaleis


2014    Zuivelhoeve


2015    Cruwijn


2016    JOY Vrijetijdskleding


2017    De Vries XL Tuinmeubelen


2018    Hit It drum 4 fun


2019    Molenkamp Schoenmode

|||
|||
|||

UIT DE KRANT