Conny Weide en Thijs Rinsema be- stieren unieke schilderijencollectie

Norg KC Conny Weide

Is dit ‘Het Best Bewaarde Culturele Geheim van Norg’ ?

Inderdaad, het is, vinden we, terecht dat we dit verhaal deze mysterieus aandoende kopregel geven. Want wist u, dat zich nu in het voormalige kleuterschoolgebouw en daarna gevestigde gezondheidscentrum aan de Leliestraat in Norg een waar schilderijen-eldorado bevindt?

Het pand is sedert zes jaar woonhuis annex schilderijengalerie van Conny Weide en Thijs Rinsema. Galerie is eigenlijk niet het goede woord, want dat is een openbare ruimte waarin beeldende kunst wordt geëxposeerd en verkocht. En verkopen doet het paar zeker niet, integendeel: Ze zijn steeds alert op zoek naar schilderijen die in hun zeer uitgebreide en gevarieerde collectie passen. Een voor iedereen toegankelijk privé museum kun je het echter ook niet noemen. Want de aan letterlijk álle wanden van de verbouwde ex-school, jazeker ook in de ruime woonvertrekken, hangende schilderijen willen Weide/Rinsema best aan écht belangstellenden tonen, maar ze houden zich verre van een ‘algemene openstelling’. “De schilderijen uit vooral de twintigste eeuw tot rond de jaren tachtig zijn voor ons namelijk ook studie materiaal. Allebei zijn we cultuur wetenschappers en historici, die op non-profit basis aan heel wat publicaties hebben gewerkt en nog werken, ”zegt Conny. “En ze vormen voor ons ook een verzameling van schilderijen die door binnen- en buitenlandse kunstenaars zijn gemaakt in vooral de periode dat mijn opa Thijs (1877-1947) zijn ambacht van schoenmaker en zijn passie als kunstschilder en verzamelaar uitoefende,”vult Thijs aan.

Het paar komt uit Meppel, waar beiden jarenlang in het centrum hebben gewoond. Rinsema als apotheker en Weide als huidtherapeute. Twee-en-twintig jaar geleden leerden ze elkaar, allebei met een eerder huwelijk achter de rug, daar kennen en het klikte meteen. De reden dat ze uit Meppel vertrokken, was de toenemende drukte in het centrum, zeggen ze getweeën. “Er was altijd al veel in de binnenstad te doen maar toen we vernamen dat er plannen waren om er nóg meer publiekstrekkende evenementen te organiseren, vonden we het tijd om een rustiger stek te zoeken. Die vonden we hier in Norg. Dit pand is voor ons de perfecte locatie. We wonen hier heerlijk rustig, kunnen ons op historische onderwerpen richten en, wat heel belangrijk voor ons is, we hebben hier ook de ruimte om aan onze schilderijencollectie te werken,”zegt Thijs Rinsema. “Want die collectie is gebaseerd op, je zou ook kunnen zeggen: een hommage aan, het schildertijdperk waarin mijn opa leefde. Hij was schoenmaker, maar schilderde in zijn vrije tijd ook. En hij was vooral ook een gepassioneerd verzamelaar, vooral van kubisme en abstracte schilderijen. Maar eigenlijk verzamelde hij alle stromingen vanaf het begin van de twintigste eeuw. Het kwam regelmatig voor, dat hij zijn schoenreparatiewerk in plaats van in geld in schilderijen liet betalen,” blikt zijn kleinzoon terug. Thijs’ vader en ook hij zelf werden met dit virus besmet. “Het eerste schilderij dat ik zélf kocht, was een fifty-fifty deal met mijn vader, hij betaalde de helft als ik dat als student ook deed,” vertelt hij. “Toen mijn vader overleed, erfde ik zijn collectie die híj eerder van zijn vader, mijn opa dus, had geërfd. En vervolgens verder uitbreidde. In die geest gaan Connie en ik nu verder. We zijn echt alert op allerlei stromingen uit de door ons afgebakende periode. En wat is het daarbij een prachtige bijkomstigheid dat onze interesses zo parallel lopen….”

Een rondgang door het complex leidt je van de ene verbazing in de andere. Want het is geen simpel ophangwerk waar je naar staat te kijken, maar steeds een verzameling van bij elkaar passende stromingen, onderwerpen, tijdperken en schilders. Stillevens bij stillevens, portretten bij portretten, landschappen bij elkaar, stadsgezichten idem dito. Enzovoorts. Een aparte ruimte is ingericht met abstract werk en zoals bij élk onderwerp weten de beide ‘beheerders’ ook daarover boeiend te vertellen. Bijzonder is ook de aan opa gewijde kamer met schilderijen van zijn hand en van die hij zelf erg mooi vond, aangevuld met attributen die hij gebruikte en kleding die hij droeg. Resumerend: Voor de ware kunstliefhebber is het woord eldorado hier niets te veel gezegd.