Consument blij met parkeren Roden, Heerestraat mag autoluw worden

Afbeelding
actueel

Koopstromenonderzoek brengt wensen en voorkeuren consument in kaart


RODEN – ‘Inwoners beoordelen centrum met dikke voldoende!’. Deze jubelzin staat bovenaan in het persbericht van de gemeente Noordenveld over het koopstromenonderzoek in Roden. Een dikke voldoende of niet: volgens de respondenten valt er nog veel te verbeteren in het centrum. De Krant zet de sterke en zwakke punten op een rijtje.


Het online koopstromenonderzoek telt een respons van 491. Met een respons van veertien procent houdt dat niet over, maar kan het onderzoek wél als representatief worden beschouwd. Allereerst moest het onderzoek uitwijzen waarom bezoekers voor Roden kiezen. Bovenaan staat dat consumenten naar Roden komen voor hun dagelijkse boodschappen, wat de term ‘boodschappendorp’ bevestigt. Verder worden specifieke winkels, nabijheid en bereikbaarheid en parkeergelegenheid aangewezen als reden om voor Roden te kiezen.


Een reden om níet voor Roden te kiezen, is het ‘ruimere en gevarieerdere aanbod’ in omringende dorpen. Verder wordt ‘meer sfeer en gezelligheid in andere dorpen’ als reden genoemd. Anderen laten Roden links liggen als hun winkelbezoek makkelijk met een ander bezoekdoel te combineren valt.


Bezoekers gaven verder te kennen zeer te spreken te zijn over de bereikbaarheid van Roden, al vinden ze de bereikbaarheid met het openbaar vervoer te wensen overlaten. Men is ook minder positief over faciliteiten als WiFi, toiletten, afhaalpunten en bankjes. Informatie over evenementen ontbreekt te vaak, vinden de respondenten. En ook met de sfeer en uitstraling van het dorp kan het beter. Aan de andere kant wordt het parkeren als een pluspunt gezien. Het centrum wordt omschreven als ‘netjes’ en er zijn voldoende fietsenstallingen.


Respondenten gaven in het onderzoek ook aan welke winkels of bedrijven zij missen in Roden. Een zaak als de Blokker wordt verreweg het vaakst genoemd. Verder mist men een speelgoedwinkel en worden mode-, hobby- en speciaalzaken vaak genoemd. Concreet denkt men dan aan een ANWB-winkel. Winkels met etenswaren, delicatessen en bio-/ecologische producten mogen er wat hen betreft ook meer komen.


Autoluw centrum


Uit het onderzoek blijkt onder andere dat de consument graag een autoluw centrum ziet. Dat is maar goed ook, want binnenkort starten de werkzaamheden in de Heerestraat. Die werkzaamheden moeten voor een autoluwer centrum zorgen. Consumenten geven tegelijk aan dat de bereikbaarheid met de auto en het gratis parkeren, worden gezien als twee van de sterkste punten van het dorp. Daarmee wordt direct duidelijk dat de gemeente voor een lastige opgave staat. Enerzijds wil zij de verblijfskwaliteit in het centrum een boost geven, anderzijds zullen ze rekening moeten houden met de consument die waarde hecht aan het parkeeraanbod in Roden.


Compact winkelgebied


Het compacte winkelgebied in Roden wordt geroemd. De gemeente wil het winkelgebied graag compact houden en is daarom ook gestart met het transformatiefonds. Dit fonds moet het voor ondernemers aantrekkelijk maken om zich in het centrum te vestigen, zodat het winkelgebied compact blijft. Dit zou ondertussen leegstand tegen moeten gaan, iets wat ook als verbeterpunt is aangegeven door consumenten.


En nu? 


De gemeente Noordenveld gaat nu samen met de Zakenkring Roden bezig met het verstrekken van een subsidie voor het verbeteren van de kwaliteit en het compacter maken van het winkelgebied. Voorzieningen, waaronder openbare toiletten, worden verder verbeterd. Door het maken van een zogeheten standplaatsen- en terrassenbeleid moet verder de kwaliteit worden verbeterd. Verder wordt er actief gekeken naar oplossingen voor leegstand.

UIT DE KRANT

Lees ook