‘De auto is de postkoets van deze eeuw’

|||||
||||| Foto: |||||
actueel

Wie mag zich straks ‘Het Beste Bedrijf van Noordenveld’ noemen?

Reuring. Wat viel dat woord vaak de afgelopen week. Reuring door de start van de door de Krant geïnitieerde actie ‘Het Beste bedrijf van Noordenveld’. En reuring is er. De Krant maakte een rondje en merkte dat de verkiezing leeft. Want als je toch meedoet, dan wil je winnen ook.

Dick Bathoorn is zonder twijfel één van de vrolijkste mensen van Noordenveld en wellicht zelfs van het universum. Of hij speelt gewoon ontzettend goed toneel. Dick lacht namelijk altijd. Is altijd attent. Heeft altijd tijd voor een praatje en denkt altijd mee. Dick runt samen met z’n vader en moeder, hoewel Dick toch wel dé man is, Autoschade Bathoorn. Het betrouwbare bedrijf begon ooit in Roderwolde, maar is al weer heel wat jaren gevestigd in Roden, aan de Dwazziewegen om precies te zijn. Het gaat prima met Dick en het bedrijf. Het gaat prima met de leiding van het bedrijf – ‘pa is van het hart op de tong, ik denk eerst na’- en gemiddeld genomen krijgt zijn bedrijf veertig schades per week te verwerken. ‘We werken hier met 24 mensen’, zegt Dick, zittend op een stoel achter zijn buitengewoon nette bureau. ‘Toch worden er steeds minder schades gereden. Dat heeft ondermeer te maken met rotondes bijvoorbeeld. Bovendien is de cultuur ook veranderd. Vroeger keek je niet op als iemand met 100 kilometer per uur door de bebouwde kom reed. Tegenwoordig wel. En wat denk je van al die hulpmiddelen in de auto. De nieuwste VW Passat heeft al een systeem dat inparkeert met caravan achter de auto. Nog even en we kunnen allemaal met de handen omhoog achter het overbodige stuur zitten. Dat soort zaken heeft wel invloed op het bedrijf. En dus denken ook wij na over de toekomst. Wat kun je extra gaan doen? Moet je iets extra’s gaan doen? Regeren is vooruitzien. Makkelijk zat.’ Auto’s zijn volgens Dick straks namelijk de postkoetsen van de 21e eeuw. Het baart hem wel zorgen, maar zijn humeur lijdt daar niet onder. ‘De meeste schades aan auto’s zijn aan het rechter achterpaneel. Heb je het minst zicht op. Verder is het zo dat er steeds meer oude auto’s op de weg rijden. Weet je, als bedrijf moet je flexibel zijn. Het is wat de klant wil. Geen originele onderdelen maar de wat goedkopere versie? Het kan allemaal. Dat bepaalt de klant.’ Behalve service moet hard werken geen vies woord zijn voor een zelfstandig ondernemer. ‘Ik ben hier om 6.45 uur en als ik om 18.00 uur klaar ben, dan is er sprake van een korte dag. Maar goed, als je iets leuk vindt, ben je in mijn optiek nooit aan het werk. Bovendien moet je altijd positief blijven. Ondernemen moet je bovendien ook in de genen zitten. Mijn vrouw is ook zelfstandig. En dat biedt eigenlijk alleen maar voordelen. Je begrijpt elkaar beter. En wees gerust. Ik heb nog best wat vrije tijd hoor.’

Zonder deuk in de auto rijdt de delegatie van de Krant het parkeerterrein van Bathoorn af. Uitgezwaaid door Dick, die nog wel een klusje voor de boeg heeft: zorgen dat via zijn Facebook pagina zoveel mogelijk mensen op hem gaan stemmen. Volgende halte: Steenbergen. Markeweg. Daar staat een man op een ladder tegen een boom. Met een snoeischaar. Een lawaaiige snoeischaar. Het is Niels Kalfsbeek. Bekend van Hoveniersbedrijf Kalfsbeek. De jonge ondernemer begon tegen alle stroom in middenin de crisis een eigen bedrijf. En met hard werken, het leveren van kwaliteit en met een frisse uitstraling gaat het crescendo. ‘Ik klaag niet. Vijftig procent van mijn werkzaamheden bestaat uit echte hovenierswerkzaamheden, de andere helft uit het aanbrengen van bestrating. Ik denk dat mensen mij kiezen vanwege de prima prijs- kwaliteitsverhouding. Dat klinkt cliché, maar dat is wel waar ik voor sta. Ik wil altijd goed werk afleveren. Wil altijd dat mensen tevreden zijn zodat ze ook de volgende keer weer bij je aankloppen.’ Hovenier zijn is geen beroep waar je niet moe van wordt. Het is zwaar. En bovendien: zichtbaar werk. Als ambtenaar op het gemeentehuis zal verder niemand in de gaten hebben dat je een dag niets doet. Voor Niels gaat die vlieger niet op. Nooit. ‘Dat merk je wel hoor. Dat je thuiskomt, even op de bank gaat liggen en dan al je spieren voelt. En vergeet niet dat je niet klaar bent als je thuis bent. Wat denk je van de papierwinkel? Maar goed, dit is wat ik wilde. Ik ben content zoals het nu gaat en ben heel blij met de samenwerking die ik met een aantal andere bedrijven heb. Samen sta je sterker. Ook een cliché, maar ook waar. Weet je trouwens waarom ik midden in de crisis begonnen ben? Omdat je dan één ding zeker weet: het kan alleen maar beter worden.’

De snoeier gaat weer aan, en de Krant reist af naar hartje Roden. De Molenhof om precies te zijn. We gaan op de geur af. De aroma van vers gebakken brood. Van warme broodjes. De geur van bakkerij Van Esch; bakkerij en croissanterie. Lucie en Judith zijn dé gezichten van de zaak. Beiden werken al achttien jaar voor Van Esch, en dat zegt wat. Honkvaste types dus. ‘Een fijn bedrijf om voor te werken. Een bedrijf dat met de tijd mee gaat. Authentiek’, zeggen ze. Roden is een fijn dorp om te ondernemen, vinden ze. ‘Fijne mensen hier en we zitten natuurlijk op een mooie, strategische plek. Als straks de Albertsbaan opgeknapt wordt, krijgen we het wellicht nóg drukker.’ Lucie en Judith, die bijgestaan worden door Elsbeth en Marijke- zijn een prima uitgangbord voor Van Esch. ‘We zijn gewoon een goede bakker met goede, (h)eerlijke producten uit eigen bakkerij. Gelukkig waarderen de mensen dat ook en we gaan er van uit dat onze trouwe klanten hun stemformulier in gaan vullen.’ Bijzonder. Iets verderop in de Molenhof is Bertjan Stadman van Cruwijn bezig met een heuse stemstand, een gezamenlijk initiatief van Beets, van Esch en Cruwijn. En of deze verkiezing leeft!


De auto stopt vervolgens aan de Raadhuisstraat. Tegenover het huis van de gemeente. Daar huis de Buurtzuster van Mariëtte Brouwer. Ze begon op 1 januari 2013 haar bedrijf. Toen nog aan huis. ‘Dat was wel even behelpen hoor. Moesten de kinderen buiten wachten omdat ik binnen nog zat te overleggen met mensen.’ Ondertussen heeft Mariëtte liefst 55 mensen aan het werk. De Buurtzuster is – voor de duidelijkheid- een thuiszorgorganisatie die verpleging, persoonlijke verzorging en begeleiding biedt. ‘De Buurtzuster is er op gericht mensen zo goed en zo lang mogelijk in de eigen leefomgeving met eigen gewoontes te laten verblijven. En dat lukt. Onze kracht is de persoonlijke begeleiding. De korte lijnen. En de autootjes natuurlijk. Er was ooit een mevrouw in Peize die voor ons koos vanwege onze herkenbare auto’s. Ja, echt waar. En juist toen ze voor het eerst hulp kreeg, was een auto kapot en kwam onze medewerker in de eigen auto. Vond ze helemaal niet leuk, haha.’ Brouwer is blij met de locatie. ‘We zijn ook uitleenpunt en mensen weten ondertussen dat ze hier altijd binnen kunnen lopen. Voor informatie of met vragen. Weet je wat het ook is? De Buurtzuster, dat klinkt zo vertrouwd. Ik denk dat we wat dat betreft een goede naam hebben gekozen.’ En weg is ze. Naar de politie. Mariëtte maakt zich namelijk zorgen om het welzijn van een cliënt. Het zegt alles over haar en haar werkwijze: mensen optimaal bijstaan en helpen. Goed bedrijf hoor!

Intersport Superstore Roden dan. Doet ook mee. En wil winnen ook. Voor klanten kan een stembriefje inleveren een lucratieve aangelegenheid worden, want onder de stemmers verloten Emiel en Catrin tien waardebonnen. De eerste is 50 euro waard, de tiende een tientje. ‘We zijn de grootste Intersport van de drie noordelijke provincies’, vertelt Emiel van der Heide niet zonder trots. ‘Onze klanten komen uit de driehoek Groningen, Assen, Drachten. We willen maatschappelijk betrokken ondernemen. Neem het Clubsparen, de acties die we voor de Kledingbank hebben gehouden en al die verenigingen die we sponsnoren en waar we prima mee samenwerken. We groeien nog steeds. Komt door ons aanbod, want dat is natuurlijk enorm. Voor vrijwel elke sport. Boven hebben we een outlet, komen mensen tegenwoordig ook gericht voor.’ Emiel is een tevreden man. Behalve over het weer. ‘Wat we wel missen is een echte winter. Nu moeten we het wat dat betreft hebben van mensen die op wintersport gaan. Maar wat doe je daar aan? We zitten hier goed. Hier is wel sprake van kruisbestuiving met Snow & Co, De Vrijbuiter en het Fitnesscentrum. Niks mis mee.’
Volgende week reist de Krant naar ondernemers in de gebieden buiten Roden. Om te zien of de uitverkiezing daar ook leeft.

|||||
|||||

UIT DE KRANT