De Krant wil voordeel doen met mening van lezers

Logos

Uw mening telt; enquete met leuke prijsjes

REGIO – Het medialandschap is in vijftien jaar veranderd, zoals ook de wereld om ons heen nog dagelijks veranderd. Alles is sneller. Alles moet snel. Nieuws is sneller geworden. Tot de opmars van Twitter en Facebook kon je als krant bepaald nieuws soms wel weken onder de pet houden, om er op dinsdag in de Krant mee te scoren. Dat lukt nu amper nog. Alles staat meteen op Twitter en eigenlijk is iedereen tegenwoordig een soort van journalist. Van nieuwsmaker. Ongeluk, crisis of opening? Het staat meteen op Twitter. Hoef je als krant een weekje later niet meer mee aan te komen. En toch. Wie de eerste edities van de Krant nog eens bekijkt, ziet dat bepaalde rubrieken er ‘gewoon’ nog zijn. Kleintje Cultuur bijvoorbeeld, Krantekoppie op pagina 3, Ongenode Gast en de pagina ‘Uit ’t Hart’ . Ze hebben alle stormen doorstaan. En niet omdat de redactie van de Krant dat allemaal zelf bepaalt, in de afgelopen jaren zijn er verschillende keren lezersonderzoeken gedaan. En de lezer is de klant van de Krant.

Wat zeker veranderd is, is de kleur. De eerste edities van de Krant waren – zoals toen gebruikelijk- hoofdzakelijk zonder kleur, met uitzondering van de voorpaginafoto. Al vrij snel nadat de eerste de Krant op de mat viel, werd de mening van de lezers gevraagd. Dat leverde heel leuke reacties op.

‘ U moet streven naar het predicaat ‘Heel Goed’, stuurde een lezer destijds op. ‘U zit naar mijn beleving nu nog tussen ‘goed en heel goed in’. Een andere lezer vroeg om politieberichten. Het is echter beleid van de Krant geen politieberichten (meer) te plaatsen. Zeker anno 2016 zijn die altijd achterhaald, want elke inbraak en elk ongeval is al heel snel op Twitter te vinden. In ‘grotere zaken’ duikt de Krant wel, zoals bijvoorbeeld de vreselijke levensdelicten die zelfs in deze regio gepleegd zijn. Maar wel op eigen wijze, met respect voor de nabestaanden en direct betrokkenen. De Krant wil met dit soort zaken zeker niet scoren, slechts informeren. Ook in 2001 bleek al dat de bezorging nog wel eens te wensen overliet. Ook in dit kader heeft de Krant de zaken goed voor elkaar, al vijftien jaar. Althans: zo goed mogelijk voor elkaar. Bezorgklachten worden allemaal doorgegeven en waar mogelijk wordt de Krant later alsnog bezorgd. Maar: je bent en blijft altijd afhankelijk van de bezorger. Dat was toen zo en dat is nu zo. Een andere inzender vraagt om meer kleur. De Krant is daar in vijftien jaar zeker aan tegemoet gekomen. Wat veel mensen al in 2001 aanspreekt, zijn de interviews, de wat langere verhalen. Achtergrondverhalen ook. Zaken waaraan- zo schetst de lezer- andere kranten minder tijd en ruimte aan besteden. Ook de mate waarin de Krant aandacht aan sport besteedt, valt bij de lezers goed. Gaandeweg werd de sport bij enigszins vergelijkbare kranten vaak kind van de rekening. Bij de Krant niet. Nog steeds bezoeken verslaggevers elke week met name voetbalwedstrijden en worden de ranglijsten gepubliceerd, zoals er ook elk jaar aan de vooravond van de zaal- en voetbalcompetitie een speciale bijlage uitkomt.
Voor de Krant is het onmogelijk om op alle suggesties van lezers in te gaan. Maar toch wordt getracht er zoveel mogelijk rekening mee te houden. Puzzels bijvoorbeeld, rond de kerst komt de Krant altijd met een puzzel waarbij leuke prijzen te winnen zijn. Als krant moet je echter keuzes maken. Heb je te maken met ruimte. Of zoals iemand ooit treffend liet weten: de krant is (helaas) niet van elastiek.
Enkele jaren geleden werd een professioneel lezersonderzoek gehouden. Uit de resultaten bleek dat de Krant zich de afgelopen vijftien jaar prima heeft ontwikkeld, en op vrijwel alle onderdelenmeer dan goed scoort. In dat onderzoek wordt met getallen gestrooid, gaat het om marktaandeel en meer van dit soort zaken. Heel interessant en positief, de Krant is nu echter vooral benieuwd naar de mening van de lezer. Waarom? Omdat u klant van de Krant bent en blijft. Daarom wordt opnieuw de mening van u- de lezer dus- gevraagd. Uw mening telt, en onder de inzenders worden een aantal leuke prijzen verloot. Wij als krant proberen ons voordeel met uw opmerkingen te doen, opdat u nog tenminste vijftien jaar trouw lezer blijft van de Krant.

1. Welke kranten leest u naast de Krant?

Hoe lang leest u gemiddeld in de Krant?

2. Leest u de advertenties?

3. Koopt u bij de adverteerders?

4. Wat is uw oordeel over de Krant in het algemeen?

5. Wat vindt u bijzonder goed aan de Krant?

6. Wat kan verbeterd worden aan de Krant?

7. Welke rubrieken leest u het eerst in de Krant?

8. Heeft u suggesties voor een nieuwe rubriek in de Krant?

U kunt uw bijdrage- graag met toelichting- mailen naar dekrant@media-totaal.nl. Onder de inzenders worden een aantal dinerbonnen verloot en de resultaten van de enquete worden uiteraard in de Krant vermeld.