De opmerkelijke opmars van basisschool De Tandem

waardering inspectie kroon op het werk

RODEN – The proof of the pudding is the eating. Ofwel: scholen zijn pas écht goed als de onderwijsinspectie dat vindt. Die inspectie was onlangs te gast op basisschool De Tandem in Roden en beoordeelde de school als voldoende. Voor de ‘creatieve activiteiten-uren’ kreeg het zelfs het predicaat goed. Voor directeur Agnes de Groot hét bewijs dat zij en haar team goed bezig zijn, al wist ze dat zelf al wel. Dat de inhaalslag die gemaakt moest worden vruchten heeft afgeworpen. Als een soort van bekroning krijgt de school straks ook aan de binnenkant een metamorfose en dus een compleet andere uitstraling.

De Tandem dus. Ooit ook ‘zwarte’ school genoemd. Zwart vanwege het feit dat kinderen van arbeiders er vooral naar toe gingen. Mensen met wat minder geld. Dat was vroeger, al raakte de school dat etiket nooit echt helemaal kwijt. De Tandem was de afgelopen decennia Geert Oosterloo. De directeur was mateloos populair. Hij leidde de school op toch wel geheel eigen wijze. Sinds vijf jaar zwaait Agnes de scepter. Zij doet dat op geheel eigen wijze. Wat wel gebleven is, is de gezelligheid van de school. De laagdrempeligheid. Meer dan waar ook voelt iedereen zich heel snel heel welkom.

De extra activiteiten die de school ontplooit – niet zelden met de buurt en de omgeving- zijn dus als goed beoordeeld. Een lokaal verderop wordt het bewijs geleverd. Kinderen bespelen instrumenten in de blazersklas en bereiden zich voor op het slotorkest. ‘Daar gaan we zeker wat bijzonders van maken’, zegt De Groot, nu ook tijdelijk baas op ’t Spectrum in Peize. ‘Zo’n blazersklas is niet alleen leuk, het doet bovendien een beroep op de hersenen, het stimuleert een andere manier van denken. Iedereen is razend enthousiast. Zeker over de vrijdagmiddag, als we dit soort dingen doen. Je ziet dat kinderen met meer plezier naar school gaan. Het is inderdaad een win-win situatie’, zegt De Groot, die voor ze naar De Tandem kwam actief was op de enige basisschool in Altena.

Tussen de 150 en 160 leerlingen telt De Tandem op dit moment. ‘Wat we samen, dus met heel het team, willen is nét iets meer bieden. De afgelopen jaren is hier veel veranderd. Alle methodes, werkelijk alles is hier op de schop gegaan. Er is een kwaliteitsslag gemaakt, iets dat door heel het team voortreffelijk is opgepakt. Ben je een bepaalde manier van lesgeven gewend en het moet ineens anders, dan kost dat ontzettend veel energie. Echt geweldig hoe het team het opgepakt heeft. De kwaliteit van deze school zit ‘m ook echt in het team. In het samen. In het wij. Bovendien: de nieuwe manier van lesgeven werpt z’n vruchten af. Iets dat nu dus ook door de inspectie is bevestigd. We werken hier in zeven groepen en willen die gastvrije, gezellige school blijven. Zo organiseren we regelmatig koffieochtenden. Ouders kunnen dan komen kijken en als ze opvoedingsvragen hebben, dan kunnen ze die stellen. Ook positief is dat we hier sinds de zomer een kleutergroep, ’t Stepje, hebben. Ook die groep groeit behoorlijk. Bovenal willen we die actieve school zijn en zeker ook blijven. Vol met activiteiten, zoals ooit ingezet met de Groene Schakel. Kinderen runden hun eigen winkel. Die Groene Schakel, zo kan ik vertellen, is gereorganiseerd en wordt nieuw leven ingeblazen. Verder doen we in november weer mee aan schoolgruiten, hebben we dus de blazersklas en zijn we een gezonde school. Leuk was dat in dat kader Juvat Westendorp – bekend van GTST- hier toen op school kwam. Ook dat gaf energie’, zegt De Groot.

En of dat allemaal niet meer dan voldoende is, volgt er straks een interne metamorfose. ‘We zijn op school nadrukkelijk met de gezonde levensstijl bezig. Dat willen we ook binnen school tot uiting gaan brengen. Het is nu allemaal wat gedateerd, het wordt gewoon tijd voor iets nieuws. We gaan werken met spotjes en kleuren en willen een nog gastvrijere ontvangst voor ouders creëren. Een behoorlijk project, maar ook weer iets waar we samen de schouders onder gaan zetten. Er is hier van alles aan de hand. De kwaliteit van het onderwijs is voldoende, het extraatje dat we bieden is zelfs als goed beoordeeld. En je ziet het terug aan de kinderen. Het plezier spat er af en de resultaten zijn goed. Ik ben een heel blije directeur, maar besef me dat dit zonder de steun en toewijding van het gehele team echt onmogelijk was geweest.’