‘De situatie is verbeterd, maar er zijn wat punten voor verbetering vatbaar’

actueel

Kruising Kastanjelaan/Oosteinde wéér aangepakt
RODEN – Daar had de gemeente Noordenveld midden vorig jaar wel een punt. Het oversteken van fietsers op de kruising Groningerstraat-Oosteinde-Kastanjelaan-Jachtlaan werd als lastig en gevaarlijk ervaren. En ook was het voor velen onlogisch hoe voorrang daar nou precies geregeld was. Het fietspad behoorde tot de voorrangsweg Oosteinde maar was niet in die voorrang meegenomen. Dat leidde niet alleen tot veel klachten maar ook tot – erger!- ongevallen. Ook wilde de gemeente- in 2015 dus – het fietsen zoveel mogelijk bevorderen en maakte het fietspad deel uit van de zogenaamde ‘Fietsroute Plus’, die van Roden naar Groningen loopt.

En dus ging de gemeente aan de slag. Best lang. De genoemde kruising werd voorzien van vluchtheuvels en inritconstructies. Daardoor zou de snelheid afgeremd worden en konden fietsers en voetgangers in twee etappes oversteken. Daarnaast werd het fietspad over de gehele lengte van het Oosteinde in voorrang gebracht. Het fietspad werd iets verhoogd aangelegd en voorzien van doorlopend roodpaars asfalt. De Provincie Drenthe en de Regio Groningen – Assen droegen financieel bij en na nogal wat verkeersongemak was de nieuwe situatie half december een feit.
Binnenkort zal er echter opnieuw sprake zijn van verkeersoverlast. Want – vrij vertaald- de ongetwijfeld kostbare aanpassingen blijken – ook vrij vertaald- nutteloos geweest. Opnieuw zal de gehele kruising op de schop gaan, zo blijkt uit een mail van de gemeente. ‘We zijn ervan overtuigd dat de herinrichting de verkeersveiligheid verbeterd heeft, maar zijn ook tot de conclusie gekomen dat een paar punten verbetering behoeven’, zo stelt een woordvoerder. Of deze conclusie al door de gemeente getrokken was óf dat die conclusie naar aanleiding van vragen over de Rodermarktwagens – kunnen die er wel langs?- gesteld is, is niet bekend. Wat nu niet deugt aan de situatie? Fietsers richting het centrum die van de inritconstructie op de Groningerstraat terechtkomen, hebben in de huidige situatie niet complete ‘rugdekking’ van de inritconstructie. De gemeente vindt dit wel noodzakelijk en gaan de beschikbare ruimte voor fietsers verbreden door plaatselijk de fietsers meer ruimte te geven, de fietsstrook te verbreden naar twee meter in de hoek van de Kastanjelaan met de Groningerstraat. Ook de bushaltekom wordt aangepast zodat er voldoende ruimte voor de fietsers ontstaat. Ook de vluchtheuvel in de Groningerstraat wordt opnieuw geplaatst. Die ligt er nu namelijk scheef (!)in. Ook kwam de gemeente er achter dat als de Groningerstraat is afgesloten (bijvoorbeeld tijdens Rodermarkt) de Jachtlaan als omleidingsroute geldt. De bocht Jachtlaan/Oosteinde is te krap voor grote vrachtauto’s hetgeen in de reguliere situatie geen probleem is. Om problemen tijdens omleidingen te voorkomen gaat de gemeente de inritconstructie verlengen en de vluchtheuvel in het Oosteinde inkorten.
Wie denkt dat de genoemde ‘verbeterpuntjes’ zo gepiept zijn, zal waarschijnlijk bedrogen uitkomen. De gehele kruising zal er uitgehaald moeten worden om de aanpassingen door te voeren en dus zal eigenlijk alles, of in ieder geval heel veel, opnieuw beginnen. Poging twee, als het ware. Wie deze tweede poging zal betalen, staat niet in het schrijven van de gemeente.

UIT DE KRANT