Dit is ‘Piazza Alberto’, de toekomstige trots van Roden

|
| Foto: |
actueel

RODEN – De nieuwe Albertsbaan krijgt Italiaanse allure. Straalt ambitie uit. Is onderscheidend door de platanen en de groene tuin, een muziekkoepel en aflopende trappen. De speeltoestellen maken het dat ook kinderen vanaf midden volgend jaar graag op de Albertsbaan vertoeven. Architect Frans Beune werd door de werkgroep Albertsbaan als dé geschikte man voor dit project aangewezen en presenteerde vorige week ‘Piazza Alberto’. Gisteren (maandag) kreeg de Raad van Noordenveld het plan onder ogen. Dit moet dus de nieuwe Albertsbaan worden. Dit plein is de toekomstige trots van Roden. Eindelijk wordt het concreet.


Het plan van Beune, gekozen uit ontwerpen van vijf architecten, straalt ambitie uit. Het plan borduurt een beetje voort op de Molenhof. Heeft dus wat Italiaans, heeft wat van het bekende plein in Sienna en is dus niet vlak. Is een ruimte geheel vlak, dan gaat men niet snel zitten. Is er hoogteverschil, dan vaak wél. Ideaal dus dat hoogteverschil om straks een ijsje te nuttigen op de Albertsbaan. De muziekkoepel is een lang gekoesterde wens, afgescheiden door bossages en omringd met speeltoestellen. De helling – een trap- bevindt zich op het midden van het middenterrein. Aan de zijkant wordt een soort baan gecreerd, waardoor het hoogteverschil ook voor mensen die minder goed ter been zijn te overbruggen is.

Een fontein ontbreekt op de nieuwe Albertsbaan. Niet zonder reden. De eisen die aan water in de openbare ruimte gesteld worden zijn tegenwoordig zo streng en kostbaar dat Beune van een fontein afzag. Water dat uit de grond komt, moet drinkbaar zijn. Kinderen die spelen en water binnenkrijgen, mogen niet ziek worden. En dus moet enorm geinvesteerd worden in een waterzuiveringssysteem. Te kostbaar. Dat wil overigens niet zegen dat er helemaal niets met water gaat gebeuren op de nieuwe Albertsbaan. Beune wil iets doen met regenwater dat uit de lucht komt. Dat wordt in een goot opgevangen en loopt vervolgens af naar een waterkolkje. Zo is er straks toch nog sprake van een waterpartijtje. Leuk, en veel minder kostbaar.

De parkeerring blijft gehandhaafd rond de Albertsbaan, de helling aan de zuidzijde eindigt in een sfeervolle tuin. Op die plek kan eventueel nog een horecapunt gebouwd worden. Op het zuiden dus, in verband ook met de zon en aansluitend op de passage Van Haaren/Molenhof. 
Veel groen dus – ook de gevels van de omringende panden worden met platanen bekleed- , een muziekkoepel, een parkachtig geheel, hoogteverschil en speeltoestellen. Een uniek en prachtig plein. Bovendien hield Beune zich aan de eisen van de gemeente. De Albertsbaan moest immers ruimte blijven bieden aan 140 auto’s. Met 144 plekken slaagde Beune glansrijk in die missie.


De raad boog zich gisteravond over het plan, waarmee drie ton gemoeid is. Duurste elementen zijn de speeltoestellen die tegenwoordig aan enorm veel veiligheidseisen moeten voldoen. De gemeente zal ongetwijfeld instemmen met dit plan, al zullen de afdelingen onderhoud en beheer er ook zeker nog naar kijken. En dan kan in maart 2017 gestart worden aan de realisatie van de nieuwe Albertsbaan. Geen Albertsbaan 2.0, maar tenminste 3.0.

Zakenkring Roden presenteerde vorige week de plannen aan haar leden. Een klaterend applaus vertelde dat iedereen zich meer dan goed in Beune’s plannen kan vinden. Wat nog wel een heikel punt voor de Albertsbaan kan worden, is de bom. Het is voor de middenstanders te hopen dat de bom snel gevonden is. Is dat niet het geval en de Albertsbaan afgegraven moet worden, dan dreigen ernstige parkeerproblemen die – als het tegenzit- weken kunnen aanhouden. De gemeente anticipeert alvast op die mogelijkheid door de betonnen blokken in de Wilhelmina- en Heerestraat te verwijderen en ook te onderzoeken of een aantal fietsenstallingen tijdelijk verwijderd kunnen worden. Dit zou ongeveer 35 parkeerplaatsen opleveren.

|

UIT DE KRANT