Een hechte club met veel vis en humor

Afbeelding
actueel

Hengelclub Roden bestaat 75 jaar

RODEN – Hengelclub Roden bestaat 75 jaar. De club telt liefst 330 leden. Aangetekend moet overigens wel worden dat slechts een fractie daarvan – ongeveer dertig- ook daadwerkelijk in clubverband vist. Anderen zijn vooral lid vanwege de Vispas, de moderne naam voor visakte. Neemt niet weg dat HC Roden gewoon een bloeiende club is. Een club die zeker vijftien keer per jaar een wedstrijd organiseert en een club die zich kenmerkt door gezelligheid en humor. Hans de Vries is voorzitter. Hij vertelt over de club.

‘Tijdens onze wedstrijden vissen we met name op witvis, voorn en brasem. Het snellere werk, zeg maar. We zijn zeer regelmatig in Friesland te vinden. En weten vaak wel waar de vis zit. Zelf ben ik 47 jaar daarmee ben ik een van de jongere leden, het gros is namelijk tussen de zestig en zeventig. Wat betreft de kwaliteit zegt leeftijd niet zo veel, feit is wel dat je wat minder mobiel wordt. En wij zijn echte lopers. We zitten echt niet de hele dag op een stoel. Beslist niet. Daarom ook is vissen een sport. Je wilt niet weten hoeveel meters we op zo’n dag maken.’
De Vries kan het weten, want hij is er elke wedstrijd bij. Behalve om zoveel mogelijk vissen aan de haak te slaan zeker ook om de sores van alledag te vergeten. ‘Als ik vis, en ik denk dat dit voor meer leden geldt, vergeet ik alles. Denk ik alleen aan de dobber en het haakje. Dat is echt heerlijk. Vissen is pure ontspanning. Mensen praten wel eens tegen me, soms hoor ik dat helemaal niet. Vissen is voor mij ‘even helemaal niets aan de kop’.
Met Hans als roergangers, Bert Wayer als secretaris, Jan de Vries als penningmeester en Harry Bathoorn, Gerrit Ansing en Bert Jaap Darwinkel beschikt de club over een prima bestuur. ‘Ons clubcafé is De Waag in Nietap. Dat is zo gegroeid. We hebben het er uitstekend naar onze zin. En je moet het ook maar willen. Dat je je bed uitgaat voor vijftien vissers die om 5.00 uur in de ochtend een kopje koffie willen. Vissen kent zeker ook een derde helft. Na afloop keren we steevast terug in Nietap, wordt de score opgemaakt en drinken we een biertje. ‘
HC Roden wil graag wat meer van zich laten horen. ‘Vorig jaar hebben we in dat kader een jeugddag georganiseerd. Een prima dag, waarin we kinderen voorlichting gaven. Bijvoorbeeld wat de juiste wijze is om een vis van de haak te halen. We zijn zeker van plan dit vaker te doen. Verder zijn we met de gemeente in gesprek om bepaalde vijvers wat kindvriendelijker te maken. In de Vijfde Verloting bijvoorbeeld, heb je mooie vijvers met veel vis. Met enige aanpassingen aan de wal kunnen kinderen er prima vissen. Dat zou een positieve ontwikkeling zijn, zeker omdat een ander speerpunt het in stand houden van het aantal vissende leden is. En ook voor vissen geldt: jong geleerd is oud gedaan.’

Hans noemt Bert Jaap Darwinkel de beste visser van de club. ‘ Bert Jaap leest het water. Hij kijkt even en weet vrijwel altijd precies waar de vis zit. Echt ongelooflijk. Arie Amsing is ook een kanjer. Ik kan daar niet aan tippen. In de verste verte niet’, zegt Hans, die behoudens de viswedstrijden amper vist. ‘Ik sta wel eens bij Bert Jaap te kijken. Ik zie niet eens dat de dobber beweegt, heeft hij er al een vis aan. Onvoorstelbaar.’

Behalve vissen is dus ook het sociale aspect belangrijk. De gezelligheid. Het Visserslatijn. En natuurlijk de anekdotes. ‘Ik zat ooit eens met Bert te vissen, kreeg ie er een brasem aan. Bert was wat overmoedig en dacht de vis zonder schepnet wel even binnen te halen. Niet dus. Bert viel zo voorover het water in. Wél hield hij de hengel en de brasem boven water. Een geweldig plaatje was dat. Je had in die tijd helaas nog geen mobieltjes, want wat had dit tafereeltje een prachtige foto opgeleverd’, zegt Hans, zelf nog steeds enorm trots op de brasem van drie kilo, die hij ooit in Warns aan de haak sloeg.

Om de 75-jarige verjaardag te vieren, wordt op vrijdag 24 april een receptie gehouden in De Waag. Belangstellenden zijn welkom van 16.00 uur tot 18.00 uur. ‘De volgende dag organiseren we een viswedstrijd. Gaan we met de bus op pad. Mensen die meer informatie willen kunnen me overigens mailen: hengelclubroden@home.nl