‘Elke dag komen hier wel winkeliers die ons vragen om tips. Geweldig toch?’

BESTE BEDRIJF KRANT-5

BESTE BEDRIJF KRANT-6BESTE BEDRIJF KRANT-7

BESTE BEDRIJF KRANTBESTE BEDRIJF KRANT-2BESTE BEDRIJF KRANT-3BESTE BEDRIJF KRANT-4De Krant de straat op voor het Beste Bedrijf

NOORDENVELD – Donderdagmiddag, een uur of twee. Jeroen Bezu plakt de laatste personalized posters op. Beste Bedrijf-posters voorzien van Joy-logo en -achtergrondplaat. Alles om in het oog van de klant te springen, de aandacht van het winkelend publiek te trekken, moet Bezu gedacht hebben bij het drukken van de gepersonaliseerde raamposters en stembiljetten. Maar nee hoor. Helemaal niets van dat alles zelfs, blijkt uit zijn verhaal. Maar daarover straks meer. Hoe anders is dat bij Scics, de winkel van Lucian Bloot in de Heerestraat. De gevel is behangen met BB-posters en in de zaak valt ook niet te missen dat ze meedoet aan de meest positieve competitie van Noordenveld. De Krant glipte willekeurig even binnen bij een aantal deelnemers van het Beste Bedrijf van Noordenveld 2016.

Lucian Bloot van Scics Styling & Fashion hoeft niet per se te winnen, ze hééft al gewonnen, zegt ze tegen de Krant. Dat komt namelijk door de ingevulde bonnen die ze verzamelt in een glazen stol op de toonbank. Die briefjes maken haar blij. “Ongelofelijk warme reacties zitten ertussen”, roept Lucian terwijl ze een bonnetje uit de bak vist. Een uitgeknipt exemplaar uit de Krant van afgelopen week. “Van een mevrouw uit Peize. Ze is speciaal op de fiets gesprongen om de bon persoonlijk bij mij te bezorgen. Is dat niet fantastisch? Eerlijk, de actie doet zóveel met me. Door de hartverwarmende reacties heb ik eigenlijk al gewonnen, zo voelt het. Ik zie dit vooral ook als leerproces. Bovendien past het goed bij hoe ik denk over ondernemen. Ik wil graag buiten mijn eigen drempel denken”, zegt Lucian die elke klant die op haar zaak stemt trakteert op een plak notencake die ze iedere avond zelf staat te bakken met meel van Buiter. “Ook zo’n voorbeeld. Ik betrek graag collega-ondernemers bij mijn al mijn activiteiten. Bij de modeshows die weorganiseren schenk ik een wijntje van Cruwijn”, aldus de onderneemster die naar eigenzeggen niet zozeer kleding verkoopt, maar zelfvertrouwen en eigenwaarde. “Mijn missie is om het beste in iemand naar boven te halen.”

Joy kiest er juist bewust voor om de clientèle niet over de streep te trekken met allerlei acties. Jeroen Bezu heeft het liefst eerlijke stemmen. Gewoon omdat de klant zijn kledingwarenhuis tot de beste verkiest. “We staan er namelijk het hele jaar voor de klant. En altijd met een oprecht advies, dát vinden we belangrijk. Als iets niet staat, jagen we je terug de paskamer in. We vinden het ook leuk wanneer je buiten een complimentje krijgt”, aldus king of fashion Jeroen Bezu die behalve alle merken onder één dak verkoopt ook over een eigen atelier beschikt. “Vier collega’s kunnen als het moet direct een broek inkorten of iets verstellen.” Sterk staaltje service van Joy.

‘Door de hartverwarmende reacties heb ik eigenlijk al gewonnen, zo voelt het’

Age Spaan van Spaan mannenmode begint al te lachen zodra we de drempel van zijn zaak aan de Heerestraat betreden. De posters hangen op de etalageramen, de stembiljetten liggen pontificaal op de toonbank. Pennetje ernaast. “We gaan er helemaal voor”, roept de ondernemer al vanaf een afstandje. Niet dat hij allerlei wilde taferelen uithaalt om zoveel mogelijk stemmen te verzamelen, zeker dat niet. “Klanten komen hier graag omdat ze leuke spullen kunnen kopen voor een betaalbare prijs. En dat wordt gewaardeerd”, weet Spaan bij wie de service verder veel reikt dan de voordeur. “Bij ons mogen klanten zelfs tot ver in de opruiming ruilen.” Spaans collega vult nog even handig aan: “We staan hier servicegericht in de zaak en niet verkoopgericht.”

Wanneer we –uiteraard na werktijd- nog even een flesje wijn scoren bij Cruwijn, winnaar van het Beste Bedrijf van vorig jaar, staat ondernemer Bertjan Stadman ons al op te wachten. Zijn glunderende gelaat verraadt dat hij iets kwijt wil. “De actie leeft ontzettend hier in het dorp”, roept hij. “Dagelijks komen hier wel 3 of 4 winkeliers die ons vragen om tips. Geweldig toch?”, zegt Stadman die –omdat –ie vorig jaar gewonnen heeft- zelf niet mee mag doen. Maar tips geven, dat doet de enthousiaste ondernemer maar wat graag.

Bij Pizzeria Bella Sardegna zijn de klanten behoorlijk enthousiast over de actie, vertelt eigenaar Chris Behrendt zaterdagmiddag terwijl hij de boel alvast voorbereidt op een drukke avond. “Er is niemand die de zaak verlaat zonder dat we eerst een bon onder z’n neus gedrukt hebben”, grapt hij. Inmiddels heeft hij al aardig wat ingevulde stembiljetten weten te verzamelen. De mannen van de Pizzeria –Chris en Tom- pakken juist wél uit met de actie: zij verloten onder al hun stemmers een jaar lang gratis dineren bij het Italiaanse specialiteitenrestaurant. “We krijgen er ontzettend veel leuke reacties op. Ook van andere ondernemers die hierdoor zelf geïnspireerd raken.” Chris doelt misschien wel op Cuisinerie Mensinge. Bij het restaurant van Harro en Anouk aan de Mensingheweg zijn namelijk twee vierenhalf gangenmenu’s inclusief bubbels, wijn, koffie en bonbons te winnen. Klinkt wel heel aantrekkelijk toch? Anouk: “Dankzij Pizzeria Bella Sardegna halen wij ook alles uit de kast.” En dat álles, nemen ze wel heel letterlijk bij Cuisinerie Mensinge. Want die vierenhalve gangen menu’s is niet nog lang niet alles. Gasten maken ook nog kans op een Vuur & Vlam arrangement, een excursie langs de biologische regionale leveranciers van de Cuisinerie -met goodiebag- én een workshop in de keuken met het keukenteam. Moeten ze eerst wel even stemmen natuurlijk.

De actie lééft. Dat is zoveel als duidelijk. Deze week gaat de Krant opnieuw de straat op om de stand van zaken te peilen. Norg en Peize liggen ook op de route. De bezoekjes zijn volstrekt willekeurig en zeggen helemaal niets over kansen op nominatie. Daar gaat de Krant zelfs helemaal niet over. Het winkelend publiek en de jury beslissen. En ook de meeste stemmen gelden niet alleen. De jury kijkt naar veel meer dan dat. Enthousiasme, passie, gastvrijheid, deskundigheid en presentatie zijn zomaar wat termen die we al voorbij hebben horen komen. Maar eerst de beurt aan de klant. De ruim 60 deelnemers zijn allemaal te vinden in deze krant. Dus draag jouw favoriete winkel een warm hart toe en stem! Online je stem uitbrengen kan ook: bestebedrijfvannoordenveld@media-totaal.nl