‘Er is geen ouder die erover piept. Want hun kinderen komen zingend thuis’

RODEN-winsinghof-muziekproject-01

OBS De Poolster ‘Voorbeeldschool’ in muziekonderwijs voor heel Drenthe

NIEUW-RODEN – “Het is bewezen hè, dat je van zingen gelukkig wordt! En muziek levert ook nog eens een belangrijke bijdrage aan de cognitieve ontwikkeling van een kind”, roept docent en één van de twee muziekcoördinatoren Inge Coehoorn van obs De Poolster. De basisschool uit Nieuw-Roden mag zich officieel ‘Voorbeeldschool’ in het muziekonderwijs voor Drenthe noemen. Voorloper van de hele provincie! Hoe dat zit? Directeur Jan Timmer schreef samen met een aantal andere muzikale enthousiastelingen op de school een projectplan, dat werd eruit gepikt door het Fonds voor Cultuurparticipatie en daarmee sleepte de school subsidie binnen voor een drie jaar durend muziekproject. “Als de bel is gegaan, de school uit is, zitten kinderen zingend op de fiets. Geweldig toch?”

Iets dat Jan Timmer onmiddellijk heeft ingevoerd, toen hij een jaar of 8 geleden aan de slag ging als directeur van –toen nog- de Meester de Vries school: een cultuurmenu voor alle groepen. Kinderen maken kennis met alle culturele disciplines. Muziek is daar onderdeel van. Muziek brengt vrolijkheid en leven in de brouwerij, vindt Jan die zelf gitaar –vooral jazz en blues- speelt. “De nadruk ligt al zo op prestatie. Op leervakken en resultaten. Cito-druk. Op culturele vakken als muziek, tekenen en handvaardigheid wordt vaak beknibbeld. Best vreemd als je bedenkt dat cultuureducatie juist enorm belangrijk zijn voor de ontwikkeling van een kind. Hoe gaan we dat doorbreken?, vroeg ik me destijds hardop af. Samen met een aantal leerkrachten, allemaal muziekliefhebbers, zijn we gaan sparren. We kregen een leuke groep ouders enthousiast en richtten het schoolorkest op. En nu is muziekonderwijs vaste prik op school. We zijn begonnen met zingen in de klas, volgens een speciale methode. Iedere groep leert zo’n 25 liedjes in een schooljaar. En weet je wat zo leuk is? Er komt zoveel talent bovendrijven. Een kind dat met een cello op de proppen komt. En die ook nog eens heel mooi kan bespelen. Je ziet klasgenootjes vol bewondering kijken. Zo van: jeetje! Die Tim! En een jochie dat normaal nooit echt opvalt in de klas, en dan zo’n strak ritme weet te houden op de djembé, echt waanzinnig. De hele klas is stil op zo’n moment. Hangt aan z’n lippen. Tjaa.. en dan raak je de kern. Het gaat om sfeer, het welbevinden van een kind. Dát is belangrijk bij ons op school.”

De Poolster krijgt drie jaar de tijd voor het project dat gesubsidieerd is door de overheid en nog eens is verdubbeld door niemand minder dan theaterman Joop van den Ende. Een van de eisen is om verbinding te zoeken met andere muziekinstellingen, weet Jan Timmer. “Het schoolorkest en schoolkoor hebben we al, dat willen we nu uitbreiden met samenwerking met het Noord Nederlands Orkest en het conservatorium in Groningen. Maar ook lokaal en regionaal zoeken we samenwerking. Met Muziekvereniging Noordenveld bijvoorbeeld. En we geven ook presentaties en workshops op andere basisscholen. Scholen die ook enthousiast zijn, kunnen trouwens nog steeds subsidie aanvragen bij het Fonds voor Cultuurparticipatie.”

‘Maestro Polaris. Maestro is van ‘meester’ en Polaris is een duur woord voor Poolster’

Afgelopen donderdag presenteerde de Poolster hun meesterwerk in Theater de Winsinghhof in Roden: de Maestro Polaris. Een eigen gecomponeerd muziekstuk gezongen en gespeeld door leerlingen, ouders en leerkrachten en begeleid door muziekcoördinatoren Inge Coehoorn en Carolien Meiborg. “Maestro staat voor ‘meester’, een knipoog naar de Meester de Vries school, Polaris is een chique woord voor Poolster”, lacht Jan. Ook leuk: De NPO maakt een minidocu over de muziekactiviteiten van de school uit Nieuw-Roden. Drie jaar lang wordt De Poolster –als enige basisschool in Nederland- gevolgd door een cameraploeg van de publiek omroep.

Het is niet zo dat het na die drie jaar afgelopen is met zingen op school. Helemaal niet zelfs. “We zien het niet als een of ander gezellig feestje. We willen dat het beklijft” vertelt Jan, die ook voorzitter is van Cultuur Educatie Noordenveld (CEN)). Met deze stichting heeft hij vier ton over een periode van vier jaar weten los te peuteren bij de gemeente. Een ton voor ieder jaar. Vorige maand zijn met de tekening van een convenant concrete afspraken vastgelegd over te realiseren doelen tot en met 2020. Voornaamste doel: verdieping van het cultuuronderwijs op basisscholen in Noordenveld waarbij leerlingen breed worden geïnformeerd over alle disciplines kunst en cultuur. Op de vraag hoe Jan Timmer cultuuronderwijs in de overvolle lesprogramma’s propt , antwoordt hij resoluut: “integreren is het geheim! Je kunt combineren. Tafels leren met een liedje. Engels beklijft beter met Engelse liedjes. Maar het is vooral ook keuzes maken. Wij zien vrolijke kinderen. Kinderen die goed in hun vel zitten. Dat is alles waard. En eerlijk, er is geen ouder die erover piept. Ze juichen het zelfs toe. Want hun kinderen komen zingend thuis.”