‘Er zit nu geen schakel meer tussen’

Roden markt ondertekening

bestuur Vereniging Weekmarkt Roden is nu ‘eigen baas’

RODEN – Wethouder Reint Jan Auwema werd vrijdagmorgen getrakteerd op taart. En geen kleintje ook. Hij kreeg dat gebak van het bestuur van de Vereniging Weekmarkt Roden, pal voor de overeenkomst voor verzelfstandiging van de weekmarkt getekend werd. Want: de gemeente bemoeit zich niet of amper nog met de weekmarkt. En dus is de vereniging min of meer eigen baas. ‘Je moet je als gemeente afvragen of het je taak is markten te organiseren. Bovendien mag je er van uitgaan dat de ondernemers dat zelf beter kunnen. Het is immers hun brood’, zei wethouder Auwema, tussen twee happen taart door.
De gemeente trekt de handen dus af van de weekmarkt. ‘ Binnen de afgesproken spelregels kan het bestuur nu z’n eigen gang gaan’, zei Auwema. ‘Wij zijn als ondernemers maximaal betrokken. Er zit straks geen schakel meer tussen. Aan de andere kant: voorheen konden we altijd op de gemeente terugvallen. Dat is nu niet meer zo. De gemeente wilde af van het organiseren van markten. Zo is Rodermarkt bijvoorbeeld al ondergebracht bij Volksvermaken. En dus hebben wij laten weten zelfstandig verder te willen gaan als Vereniging Weekmarkt Roden. Dan zijn we inderdaad min of meer eigen baas. We zijn een democratische vereniging. Als er dingen geregeld moeten worden, dan vergaderen we daar over. Wij zien deze ontwikkeling als iets positiefs’, zei voorzitter Wout Dijkstra, die al veertig jaar op de markt in Roden te vinden is.
Alle vaste ondernemers van de weekmarkt in Roden kregen de kans om toe te treden tot het bestuur, dat gevormd wordt door Wim Rijkens, Wout Dijkstra, Nick Blaauwwiekel en Peter van der Laan. Zij noemen de gemeente Noordenveld ‘markt-minded’. ‘Dat merken we aan alles. Vooral aan de medewerkers van de gemeente’, zegt Dijkstra, die net als de andere bestuursleden toch al erg tevreden is in Roden. ‘De consumenten in Roden zijn enorm vriendelijk. Prettig in de omgang. Dat merken we elke vrijdag weer.’
Mensen die denken dat een weekmarkt uit de tijd is, hebben het goed mis. ‘Meestal lopen markten juist voorop. Producten die goed lopen op de markt worden vaak opgepikt door supermarkten. Neem bijvoorbeeld de verkoop van losse drop. Waar werd voor het eerst live gekookt? Juist ja, op de markt. Tegenwoordig zie je dat ook in veel supermarkten. De goede dingen van een markt worden niet zelden gekopieerd. Bovendien denk ik dat de markten in het algemeen nog gaan groeien. Het is voor ondernemers gemakkelijker en voordeliger om op de markt te gaan staan, in plaats van een duur pand te betrekken. Wij denken dat de markt meer en meer aan populariteit zal winnen.’
Ongeveer vier jaar geleden verhuisde de weekmarkt in Roden van de Albertsbaan naar de Heerestraat. ‘Dat is goed geweest’ zegt Dijkstra. ‘Waren we gebleven, dan was de markt gehalveerd. Waarom? Omdat vanwege het feit dat wij de Albertsbaan innamen, mensen hun auto’s veelal achter de Jumbo en Lidl parkeerden. Verder dan de Heerestraat kwamen ze vervolgens vaak niet. Mensen lopen – geloof het of niet- dan dat stukje niet door. Ook het proces van de verhuizing is uitstekend geweest. Voor er sprake was van de definitieve verhuizing hebben we twee manden proef gedraaid. Pas toen we alle voor- en nadelen tegen elkaar afgewogen hadden, is besloten definitief te verhuizen.’
De verhuizing kostte ongeveer een ton. Van dat bedrag staat nu nog ongeveer 80.000 euro open. De aflossing wordt nu via de marktgelden terugbetaald. Andere heikel punt gedurende de afweging om te verhuizen was de opstelling met de markt (met de ‘gezichten’ richting winkels of juist niet) en de mening van de winkeliers aan de Heerestraat. ‘De wisselwerking is perfect. Als je ergens een markt begint, is meestal iedere winkelier tegen. Is de markt er, dan wil niemand meer zonder. Het zorgt voor beweging. Mensen gaan de markt over en lopen ook even een winkel binnen. Of andersom. Bovendien hebben wij gekozen voor een ruime opzet. Loop je over de markt op de Heerestraat, dan zie je de winkels ook. Dit versterkt elkaar alleen maar. Onze relatie met de Roner ondernemers is meer dan prima.’
Van de maximaal 26 marktplaatsen zijn er op dit moment 21 bezit. Wellicht sluit na de jaarwisseling nummer 22 aan. ‘Daar zoeken we zelf naar. Uiteraard zien wij het liefst dat elke plek bezet is. Dat is voor iedereen goed. We kijken wel nauwkeurig naar wat er bij komt. Het moet aanvullend zijn, iets dat er nu nog niet is. Weet je wat verder cruciaal is voor een markt? Dat is gratis parkeren. De situatie in Veendam is wat dat betreft een mooi voorbeeld. Daar werd betaald parkeren ingevoerd, terwijl parkeren in Hoogezand Sappemeer gratis bleef. Wat bleek? De mensen in Veendam bezochten de weekmarkt in Hoogezand Sappemeer en deden daar dan ook meteen de boodschappen. Inmiddels heeft de gemeente Veendam gratis parkeren weer ingevoerd. Wij als ondernemers hebben het hier in Roden prima naar onze zin. En kopen op de markt biedt voordelen. De lijnen zijn kort. Is er iets, dan heb je meteen de baas te pakken. Er is direct contact met de klant. Veel mensen vinden dat toch prettig.’
Tenslotte, de taart is bijna op, is het volgens nestor Dijkstra ook een kwestie van investeren in de toekomst. ‘Kinderen komen graag op de markt. Ze krijgen daar een stukje worst en hier een snoepje. Als die kinderen groter worden, gaan ze zelf ook naar de markt. Ik zie dat zelf, omdat ik hier al veertig jaar sta. Dat we snoepjes weggeven, is dus niet zomaar, haha. Dat heet vooruitdenken; investeren in de toekomst dus.’