‘Fieters hebben voorrang’

RODEN –  De eerste in een reeks aan nieuwe rotondes in Roden werd vrijdagmorgen geopend. Een bijzondere rotonde ook, want de fietser heeft er voorrang. De opening werd verricht door Reint-Jan Auwema en wethouder Alex Wekema. Auwema zat droog in een vrachtwagen, Wekema op de fiets en met regendruppels op zijn pak. Verschil moet er zijn. De rotonde is groot. Overzichtelijk ook. De fietser heeft er voorrang. ‘Dit is inderdaad de eerste in een reeks aan nieuwe rotondes die Roden krijgt. Denk maar aan de Hofstedenlaan maar ook aan de Touwslager. De laatste nieuwe rotonde  wordt die in hartje Roden, de Julianastraat. Waarom? Omdat we willen wachten op de Centrumvisie. Die visie is nog in ontwikkeling nu’, zei de wethouder. De rotonde is niet alleen prachtig voor fietsers dus, maar heeft ook te maken met het zogenaamde HOV-project. En HOV staat in dit geval voor Hoogwaardig Openbaar vervoer. Doel van dit project is het openbaar vervoer te optimaliseren en toekomstbestendig en robuust te maken op de route Roden – stad Groningen. ‘Gezien het feit dat Groningen de komende jaren gebukt zal gaan onder hinder van de aanleg van de nieuwe ringweg, is openbaar vervoer gewoon heel belangrijk’, zei de wethouder, die er aan toevoegde ‘dat hij nog liever heeft dat mensen in plaats van de bus de fiets pakken’. Je kon er op wachten. De rotonde ziet er groot uit. Dat is ook echt zo, de bus rijdt voortaan namelijk tot de Kastelenlaan en er zal keren. Roelofs uit Den Ham legde de rotonde aan, de fietsenstallingen en sanitaire voorziening, ook een buschauffeur moet wel eens plassen, moeten nog worden aangelegd. De bushalte aan de Kanaalstraat wordt met ingang van de nieuwe dienstregeling, 3 september, als eindpunt in gebruik genomen.

De gemeente wilde er echt even een momentje van maken, al kwamen de koffie, koeken en de statafels wel erg laat uit de auto’s van Tiny en Mirian. De noeste arbeiders van Roelofs waren van de partij, net als de media, in groten getale uitgerukt. Wethouder Wekema is niet op de fiets, maar met de auto. Hem wacht later op de dag nog een afspraak in Hoogezand. Niet te doen op de tweewieler, oordeelt de wethouder. Albert Gelling is tevreden met de nieuwe rotonde, zoals hij ook al tevreden bleek over Ajax, dat een dag eerder de finale van de Europa League bereikte. Albert had net als wethouder Auwema genoten. ‘Ze kunnen echt wat hoor’, zei Auwema. Rolf Swart komt ook even kijken en net als Auwema het woord neemt, begint het te regenen. De wind steekt op, de koffiebekertjes waaien van de statafels en vanwege het weer houdt Auwema het eens lekker kort. De handeling dan. Auwema stapt in een oude maar fraaie vrachtwagen van Roelofs. Hij is bijrijder en rijdt richting rotonde. Alex Wekema steekt over met de fiets, en dus moet Auwema op de rem. Of Auwema, de echte chauffeur trapt de rem in. ‘Ik mag niet rijden’, zegt Auwema. Daardoor worden zijn armen gespaard, want het besturen van deze vrachtwagen schijnt, zo wisten medewerkers van Roelofs te melden, lood- en loodzwaar te zijn. De wethouders doen hun oversteekact nogmaals en de opening is een feit. Tiny raapt de bekertjes van de grond, er worden in korte tijd ontzettend veel foto’s gemaakt en er loopt een mevrouw met een hond die nu pas ziet dat er een rotonde ligt en zich ook de situatie voor de werkzaamheden niet meer voor de geest kan halen. Wellicht een zware avond gehad. ‘Omdat wij als gemeente in het kader van ‘Noordenveld op Fietse’ de fietser op de eerste plaats zetten, hebben de fietsers voorrang op gemotoriseerd verkeer. Met de aanleg van deze rotonde aan de Kastelenlaan is de eerste stap gezet. Ik ben blij dat we met deze stap opnieuw laten zien dat we daar waar mogelijk graag voorrang geven aan de fietsers’, vertelde Auwema, die niet verklapte dat die maatregelen behoorlijk wat extra geld kost.