Tussenbalans ‘Kop van Drenthe Op Fietse’ opgemaakt
NOORDENVELD – Dat Noordenveld dé
fietsgemeente van Noord-Nederland wil worden, is geen geheim. In 2017 begon de
gemeente met het project Kop van Drenthe Op Fietse, wat meerdere doelstellingen
heeft. Zo moet de gezondheid van inwoners worden bevorderd, moeten er meer
toeristen naar Noordenveld komen, een grotere economische spin-off van
fietsevenementen zijn, een vermindering van de CO2 uitstoot worden gerealiseerd
en moet de infrastructuur op orde worden gebracht. In een tussenbalans wordt
duidelijk wat het de gemeente heeft opgeleverd.
Onder de noemer ‘Op
Fietse naar het Werk’ heeft Noordenveld de afgelopen jaren veel projecten
opgezet. Neem nu de verkenning van de werkwijze fietsstimulering bij Villeroy
& Boch, maar ook de oproep tot testen van e-bikes en speed pedelecs tijdens
de jaarbeurs van de Rodermarkt in 2018. Het doel is om in 2020 minimaal tien
bedrijven te hebben waar een collectieve aanpak is om het gebruik van de fiets
naar het werk te bevorderen. Daarnaast moeten meer werknemers gebruik maken van
de fiets als vervoersmiddel naar, van en/of tijdens het werk. Noordenveld heeft
dit de afgelopen twee jaar proberen te bewerkstelligen door een bewustwordingscampagne
en een fietsgericht aanbod voor bedrijven te stimuleren.
In hoeverre dat alles gelukt is, is nog maar zeer de vraag. Ook bij het
hoofdstuk ‘Op Fietse naar School’ blijven veel vragen open staan. Voornamelijk
omdat de eerste resultaten nog niet gepubliceerd kunnen worden. Het onderzoek
heeft namelijk vertraging opgelopen.
Over de evenementen valt al meer te zeggen. Zo heeft de Drenthe 200 in 2017 de
omgeving zo’n twee ton opgeleverd. Dit blijkt uit een inventarisatie onder
ondernemers en organisatie. De Ghost Veldslag om Norg leverde in 2018 de
regionale ondernemers zo’n 125.000 euro op en de KOGA Slag om Norg 2018 40.000
euro. Bij de Lus van Roden en de daaropvolgende Knight Ride en Kids Ride, zijn
geen cijfers bekend. Dit omdat er geen input vanuit de horeca is ontvangen. Wél
waren de terrassen en cafés afgeladen vol, zo valt er in het tussenrapport te
lezen.
Dan het aantal toeristen. De cijfers van 2018 zijn in het rapport nog niet te
lezen, maar 2017 geeft een lichte stijging ten opzichte van voorgaande jaren
aan.
Ook naar de infrastructuur wordt gekeken. ‘Een goede infrastructuur is een
belangrijke randvoorwaarde voor fietsstimulering. Daarom hebben we met de raad
afgesproken om infrastructurele maatregelen en projecten mee te nemen in deze
evaluatie’, staat er in het rapport te lezen. Verder wordt een opsomming van
een twaalftal gerealiseerde projecten gegeven. Onder andere het opwaarderen van
het fietspad Westervelde (Hoofdweg) en het herinrichten Esweg tot
schoolfietsroute, worden hierin genoemd.
Conclusie
Uit het rapport kan in ieder geval geconcludeerd worden dat de gemeente Noordenveld financieel voordeel haalt uit de vele fietsevenementen die er georganiseerd worden. Verder blijven sommige zaken nog ongewis, mede omdat veel onderzoeken nog lopen. Wethouder Alex Wekema laat in het rapport weten dat de gemeente in de ‘ravitaillering’ zit. ‘We pakken nieuwe energie en gaan door’, zegt hij hierin. ‘In dit gehele project is communicatie misschien wel het belangrijkste. Steeds maar weer laten zien waar we mee bezig zijn en aangeven waarom we dat doen.’ Hierbij wijst hij bijvoorbeeld naar het aanpassen van rotondes, zodat fietsers gelijkwaardig zijn aan auto’s. ‘Dat is in veel gemeenten al het geval en ook in Noordenveld willen wij dat graag. Maar we moeten blijven communiceren met de inwoners, zodat we kunnen uitleggen waarom we het doen.’
Subsidie
Voor de uitvoering van het gehele project, trekt de gemeente 120.000 euro uit. Voor de jaren 2019 en 2020 heeft de gemeente Noordenveld 143.500 euro nodig. Omdat er nog een restant is van 76.500 euro uit 2017 en 2018, heeft de gemeente nog 67.000 euro nodig voor de komende jaren.