‘Geld is belangrijker dan de leerlingen’

actueel

Leerlingenvervoer loopt bepaald niet op rolletjes

RODEN – Martin de Koning uit Roden is er klaar mee. Al acht jaar heeft hij te maken met het fenomeen leerlingenvervoer, omdat twee van zijn vijf kinderen van deze mogelijkheid gebruik maken. Zijn kinderen gaan naar een speciaal onderwijsschool in Groningen. ‘Geld is belangrijker dan kinderen. Het is net palletvervoer’, is zijn conclusie.
‘Je zou toch denken dat kinderen die gebruik maken van leerlingenvervoer iets meer begeleiding en begrip nodig zijn’, zegt De Koning. ‘De vervoerder (VMNN/Conexxion) zegt dat onze kinderen veilig naar school gebracht worden. Over de veiligheid en het vervoer op zich wil ik niets zeggen, het is echter wel de vraag hoe laat ze gaan, om maar eens iets te noemen. Wat echter vooral steekt is het feit dat er om het half jaar een andere chauffeur in het busje zit. En als kinderen die naar speciaal onderwijs gaan ergens niet tegen kunnen, is dat wel verandering. Deze kinderen hebben juist structuur nodig. Pas dan voelen ze zich ook echt veilig.’ De Koning heeft al acht jaar te maken met leerlingenvervoer en zag in die periode tenminste zestien (!) vaste chauffeurs voorbij komen. ‘Ik heb met de vervoerder gebeld en die laten weten dat het wat hun betreft vooral een kwestie is van het veilig vervoeren van kinderen. De begeleiding lijkt niet meer belangrijk, al zeggen ze dat natuurlijk niet hardop.’
Deze week werd de vaste chauffeur van De Koning’s kinderen vervangen. Reden: de chauffeur woonde in Assen. Er is nu een chauffeur uit Vries, iets dichterbij dus en iets goedkoper. ‘Dit is bovendien weer iemand die de kinderen in een ander busje niet aan kon. Die krijgen wij dus. Wij krijgen de ‘afdankertjes’ kennelijk. En ook wat betreft de tijden gaat het nogal eens mis zodra de vaste chauffeur vervangen wordt. De ene keer staat het busje er om kwart over zeven al, terwijl vijf over acht de afspraak is. Het is een complete chaos. Uiteraard heb ik mijn grieven ook bij de gemeente neergelegd. Die zeggen ijskoud dat ik het maar hogerop moet zoeken. Dat het inderdaad een geldkwestie is.’
Volgens De Koning schiet dit soort vervoer zo haar doel volledig voorbij. ‘Kinderen hebben niet voor niets een indicatie toch’, zegt hij. De Koning hoorde de belofte al vaak, dat zijn kinderen een vaste chauffeur zouden krijgen. ‘Maar die belofte is nooit waargemaakt. Zestien chauffeurs in acht jaar zegt wat dat betreft genoeg. Die cijfers liegen niet. Het is ook vaak een contractkwestie. Chauffeurs hebben vaak tijdelijke, kortlopende contracten die een beperkt aantal keren verlengd mogen worden. Maar toch zie ik dat het in andere gemeenten anders gaat. Daar zie ik op bepaalde busjes al jaren dezelfde chauffeurs. Het kan dus wél.’
Noordenveld informeert eigenlijk nooit bij ouders of verzorgers hoe het leerlingenvervoer loopt. ‘Kennelijk heeft men geen interesse. Ik moet zeggen dat de veiligheid in orde is. De kinderen komen altijd veilig op school, daar maak ik me eigenlijk nooit zorgen om. Maar de begeleiding laat nogal te wensen over. Chauffeurs hoeven van mij geen pedagogische opleiding gehad te hebben, maar geef ze als vervoerder of gemeente een cursus van een dag. Dat ze inzien hoe de kinderen denken, waarom ze zich op een bepaalde manier gedragen. Dat zou al pure winst zijn. Nu kan iedereen met een rijbewijs, een taxipas en een verklaring van goed gedrag onze kinderen naar school brengen. Terwijl lang niet iedereen hier geschikt voor is. Wij als ouders krijgen thuis de rekening gepresenteerd. Kinderen zijn dan heel opstandig. Ze kunnen heel moeilijk met verandering omgaan en juist verandering is bij het leerlingenvervoer aan de orde van de dag. Het gaat mij helemaal niet om mensen zwart te maken, het gaat mij om het belang van de kinderen. Die gaan niet zomaar naar een speciale school. Die hebben niet zomaar een indicatie. Ga daar dus goed mee om.’
De chauffeurs zelf zijn ook niet blij met de situaties. Zij moeten de ouders en kinderen vertellen dat ze wéér vervangen worden. ‘De vervoerder laat niks van zich horen. Als veilig en efficiënt vervoer, kwaliteit van vervoer moet heten dan is het menselijke voorbij.
Daarnaast zegt de ambtenaar dat er meer op de centen gelet moet worden. Maar de bezuinigingen op het leerlingenvervoer zijn al lang behaald. Die zijn met de laatste aanpassingen van het aantal kilometers en de openbaar vervoersregeling ruimschoots behaald.’

UIT DE KRANT