‘Het is echt ongelofelijk wat deze titel mij gebracht heeft’

||
|| Foto: ||
actueel

Het Beste Bedrijf van Noordenveld, je zal het maar zijn

NOORDENVELD – Het staat er aan te komen: de strijd om de titel ‘Beste Bedrijf van Noordenveld 2016’. Ondernemers in Noordenveld die zich weken achter elkaar in het zweet werken om hun allerbeste beentje voor te zetten. De klant in de watten te leggen. Overtuigen dat zij misschien wel de beste zijn. De actie die vier jaar geleden door de Krant in het leven geroepen is, zorgt in ieder geval voor flink wat reuring in de dorpen. Want behalve dat het leeft bij de ondernemers en het winkelpersoneel, leeft het ook vooral bij het winkelend publiek. Die kan namelijk z’n stem uitbrengen op zijn of haar favoriete zaak. Niet dat de meeste stemmen tellen hoor, nee zeg. Het gaat om veel meer dan alleen een hoop briefjes. Waarom springt die ene zaak er nou zo uit?, is een minstens zo belangrijke.

De positieve competitie is inmiddels een regelrechte hit. Winkelend Noordenveld is wekenlang achterelkaar ‘in de ban van’. En dat is best lekker, na de vele negatieve verhalen over winkels, leegstand en opkomende outletcentra van de afgelopen tijd. Gelukkig zijn er ook steeds meer tegengeluiden: niets zorgt voor zoveel belevening dan fysiek winkelen. Consumenten willen juist weer ouderwets winkelen. Ongedwongen slenteren in leuke zaken waar je aan stofjes kunt voelen, de paskamer in kunt duiken met een stapel spullen om vervolgens zelf voor de spiegel te bepalen waar je blij van wordt. ‘De toekomst van fysiek winkelen is zonnig’, kopt een artikel van trendwatchers over shoppen. Fysiek winkelen zou zelfs onderdeel zijn van ons DNA en zal alleen al daarom nooit verdwijnen. Dat klinkt goed toch?

‘Het Beste Bedrijf’ –de 4e editie inmiddels- sluit prachtig aan bij de positieve geluiden over fysieke winkels. De allereerste editie werd gewonnen door Rodens snackoloog Alida’s Smulpaleis. Een favoriet adresje van heel veel mensen die zin hebben in een voortreffelijk bereide snelle hap. Ook de jury was destijds behoorlijk onder de indruk van de geoliede machine van de snackzaak op de parkeerplaats tegenover De Vrijbuiter. ‘Daar is alles zó strak geregeld, dat heeft me enorm verbaasd’, zei juryvoorzitter Ids Dijkstra toen. Bas Veenstra van de Zuivelhoeve -beroemd vanwege z’n heerlijke kaasjes, bijzondere hapjes en noten- mocht zich in het 2e jaar het Beste Bedrijf van Noordenveld noemen. En afgelopen jaar ging de eer naar Bertjan Stadman. Zijn wijnspeciaalzaak Cruwijn in winkelcentrum de Molenhof werd verkozen tot de allerbeste. Best knap, als je bedenkt dat hij pas drieënhalf jaar geleden begonnen is. “Heel klein hoor, met wat goede wijn”, zegt de vinoloog tamelijk bescheiden. De zaak is inmiddels een begrip in de wijde regio. Mensen die zelfs vanuit Zwolle in de auto stappen om dat ene flesje wijn te halen. Of die limited edition whisky met uniek serienummer uit een vat dat Bertjan ergens in Schotland wist te bemachtigen. Een sterk staaltje goed ondernemerschap. Dat hij ook nog verkozen werd tot Beste Bedrijf, zorgde nóg weer voor een extra boost. “Mensen die uit alle windstreken kwamen. Nieuwsgierig naar ons assortiment”, glundert de ondernemer die tot op de dag van vandaag nog steeds klanten in zijn zaak krijgt die hem feliciteren met de titel. “Het is echt ongelofelijk wat zoiets doet met je bedrijf. Door deze eretitel hebben we er zoveel nieuwe klanten bijgekregen. En het werkt nog steeds door”, vertelt Stadman die werkelijk alles maar dan ook alles uit de titel probeert te slepen. Het logo ‘Beste Bedrijf van Noordenveld’ prijkt niet alleen op het bordje achter zijn toonbank. Het staat zelfs standaard op alle drukwerk van de wijnspeciaalzaak. Van klantenkaart tot briefpapier. “Dat adviseer ik ook de toekomstige winnaar: haal eruit wat erin zit. Investeer in de actie. Dat betaalt zich dubbel en dwars terug. En o ja, nog een tip. Laat de gebaande paden linksliggen. Wees creatief. Niet dat je de wildste acties uit moet halen hoor. Kijk naar wat bij jouw bedrijf past.”

Uiteindelijk halen vijf bedrijven de finale. Pas dan komt de jury in actie. Een geheel nieuwe jury dit keer. Met parkmanager Nico Borgman als juryvoorzitter. Ook VVD-politica en fashionista Tanja Haseloop zit erin. Maar daarover in de komende edities van de Krant meer. Vijf bedrijven die uiteindelijk de finale halen dus. Op basis van de bevindingen van het winkelend publiek. Dan neemt de 3-koppige jury een kijkje in de keuken van de vijf finalisten om vervolgens tot een finaleoordeel te komen. De deelnemende zaken zijn te herkennen aan de raamposter van het ‘Beste Bedrijf’. In de winkels liggen briefjes waarop de klanten hun bevindingen kunnen optekenen. Stemmen op je favoriete bedrijf (een toelichting wordt bijzonder gewaardeerd) is beslist de moeite waard, want onder de inzenders worden ook dit jaar weer prachtige prijzen verloot. In de Krant van 16 februari volgt een overzicht van alle deelnemende bedrijven. Houd ook de facebookpagina van de Krant even in de gaten: daar zijn regelmatig updates en tussenstanden te vinden. Tot slot nog een boodschap voor de deelnemers: ook al win je niet, de actie zorgt voor zóveel positiviteit voor je bedrijf, dat is niet in waarde uit te drukken.

||
||

UIT DE KRANT