‘Hoe meer muziek kinderen maken, hoe slimmer ze worden’

|||||
||||| Foto: |||||
actueel
De Poolster in Nieuw Roden is dé Drentse ‘muziekschool’
NIEUW RODEN – Muziek speelt een zeer voorname rol bij openbare basisschool De Poolster in Nieuw Roden. De school kreeg als enige van Drenthe een subsidie ter stimulering van muziekonderwijs en dat geld wordt meer dan goed besteed. Behalve het feit dat directeur Jan Timmer gitaar speelt, is er een kinderkoor en een schoolorkest en worden meer muzikale projecten gestart. Momenteel loopt een project met Christelijke Muziekvereniging Oranje, terwijl er in andere groepen gewerkt wordt of is met de blokfluit en de viool. De Poolster is dé muziekschool van Drenthe. En de kinderen worden er slimmer en slimmer….
Dinsdagmorgen, 10.00 uur. Haast onherkenbaar komt Wilbert Zwier binnen, bekend als dirigent van Oranje. Onherkenbaar, want Zwier heeft zijn lange haren afgezworen en dat is even wennen. Samen met een collega verzorgt hij gedurende zes weken een project. Inhoud? Kinderen leren op een bugel of trompet te spelen. De reeks wordt afgesloten met een heus concert (6 december, 19.00 uur). Achterliggende gedachte is natuurlijk ledenwerving voor Oranje, of zoals Zwier het zelf zegt: ‘kinderen enthousiast maken om bij een muziekvereniging te gaan.’ In Zwier treffen de kinderen een jonge en veelbelovende dirigent. Hij heeft behalve Oranje nog een orkest onder zijn hoede en een brassband. Zo verdient de Stadjer zijn brood. Daarnaast speelt hij zelf ook nog in een band. Zwier is muziek. Als geen ander kan hij bovendien jonge kinderen enthousiast maken. ‘Het is voor muziekverenigingen zaak om wat aan het imago te doen. Oranje is daar al fanatiek mee bezig. Met Maestro bijvoorbeeld en de samenwerking met Feniks. Ik werk graag aan dit soort projecten mee. Ik voel me betrokken bij Oranje, waar ik nu een jaar of zeven werkzaam ben. Natuurlijk, ik ben ambitieus. Maar aan de andere kant: we zijn ondertussen al een keer zo groot gegroeid en eigenlijk ben ik benieuwd waar het plafond ligt. En de toekomst begint bij het enthousiasmeren van kinderen. En daarom zit ik nu hier.’
Een week of drie geleden begon Zwier. Hij liet de instrumenten zien en kinderen probeerden geluid uit de trompet en bugel te krijgen. Dat viel nog niet mee. ‘Als je ze nu hoort, dan is er heel snel heel veel vooruitgang geboekt. Mooi om te zien. En inderdaad, je herkent heel snel de talentjes. Je ziet het aan de manier waarop iemand zijn instrument vasthoudt. Het plaatje klopt. In deze klasjes zit ook zeker talent. En de kans dat ze zich aansluiten bij een muziekvereniging is groot, want muziek wordt hier enorm gepromoot’, zegt Zwier.
Behalve jeugd proberen te betrekken bij muziek, is een wat meer populair repertoire ook een manier om van het oubollige karakter af te komen. ‘We hebben ook al wat meer moderne werken in ons repertoire. Neemt niet weg dat we ook altijd de serieuze, klassieke werken laten horen. Daar sta ik voor, ik wil de mensen ook iets meegeven. Een goede mix is een mooie stap voorwaarts’, zegt de bevlogen dirigent. Zwier werkt in het kader van dit project nauw samen met Carolien Meiborg, ‘juf’ van groep 6. Meiborg is muziekcoördinator op school. ‘Ik vind het aan de ene kant geweldig dat wij de enige Drentse school zijn die deze subsidie gekregen heeft, aan de andere kant vind ik het jammer’, zegt ze. ‘Jammer, want muziek is ontzettend goed voor kinderen. Scholen die beknibbelen op muziek, doen iets niet goed. Muziek is goed voor de totale ontwikkeling. Kinderen leren beter luisteren en zich beter concentreren. Muziek heeft invloed op de hersenen. Een goede invloed.’
Zwier weet dat ook, al kan hij het niet precies uitleggen. ‘Zelfs voor baby’s schijnt klassieke muziek al goed te zijn. Muziek maakt bepaalde connecties in de hersenen. Van muziek maken word je slimmer.’ Daar wil Meiborg nog wel een schepje bovenop doen. ‘Hoe meer muziek kinderen maakt, hoe slimmer ze worden’, lacht ze.
Zwier staat ondertussen voor de helft van groep 6, want hij geeft in twee groepjes les. Hoewel pedagogiek een tamelijk onderbelicht onderdeel is in de dirigentenopleiding, lijkt het wel alsof Zwier dagelijks voor de klas staat. De kinderen spelen wat noten en weten na een paar weken al verbluffend veel van muziek. Er wordt een liedje gespeeld, er wordt een nieuwe noot geleerd en samen werken ze toe naar het slotconcertje, waar overigens iedereen naar mag komen luisteren. Juf Meiborg geniet. Ten eerste omdat ze zelf muzikaal is en van muziek houdt, ten tweede omdat ze weet dat haar groepje ook van dit half uurtje muziek maken wéér iets slimmer geworden is.
|||||
|||||
|||||
|||||
|||||

UIT DE KRANT