Hulpverleningsinstanties nemen armoedevraagstuk onder de loep

Afbeelding
actueel

‘ De eerste stap is bewustwording’

LEEK – In Leek wordt woensdag (24 februari, de Lindenborg, 14.00 uur) een symposium gehouden, Onderwerp is ‘wat doet armoede met een kind’ en de activiteit wordt georganiseerd door Voedselbank Westerkwartier, Humanitas Westerkwartier, Stichting Leergeld en Solidair Groningen en Drenthe. Doel van het symposium? Mensen vooral bewuster te laten worden.

Volgens Krista Russchen is armoede best lastig te herkennen. ‘Gemiddeld leven drie kinderen per klas in armoede. Het symposium is ervoor om leerkrachten en beleidsmedewerkers bewust te laten worden van dit probleem en te laten zien waar armoede aan te herkennen is, zodat het gesignaleerd kan worden en bespreekbaar gemaakt kan worden. ‘ Willy Jansen – Baltink is van de PR en communicatie van Voedselbank Westerkwartier. ‘Wat we willen is mensen bewust maken van armoede en ze helpen met de herkenning. Vaak wordt het niet gezien. Kinderen die ongewassen op school komen, kapotte kleding dragen en niet mee kunnen op schoolreisje zijn herkenningspunten. Of omdat een kind niet mee kan naar het gymlokaal, simpelweg omdat hij of zij geen fiets heeft.’ Tijdens het symposium worden workshops gegeven en wordt aangeven hoe armoede aangepakt kan worden. Zo zijn er kinderen die het goed weten te verbergen, maar zich toch buitengesloten voelen omdat ze bijvoorbeeld niet mee kunnen op schoolreis. ‘Er worden dan allerlei excuses bedacht. Maar dit moet gewoon bespreekbaar gemaakt worden. En dat is dus precies waar dit symposium voor is. Of bijvoorbeeld met Sinterklaas. Dat kinderen een schoentje mee mogen nemen naar school. Terwijl sommige kinderen maar één paar schoenen hebben. De eerst stap is en blijft bewustwording. Daarna moet het bespreekbaar gemaakt worden en moet er gekeken worden naar oplossingen. Het is gewoon belangrijk dat mensen weten dat het speelt.’

UIT DE KRANT