Jaarbeurs van het Noorden kiest voor drie thema’s

Roden Andre Brasse

‘mensen moeten weer in de rij staan voor de beurs’

RODEN – Het moet anders en het gaat anders. De Jaarbeurs van het Noorden gaat daarom behoorlijk op de schop. ‘ We willen een levendige beurs. Er moet weer schwung in komen. De wereld is anders geworden de afgelopen jaren, en dus moet de beurs ook anders’, zegt bestuurslid André Brasse. In dat kader kiest het bestuur voor drie thema’s: huis en tuin, lifestyle, gezondheid en beweging en vakantie en vrije tijd.
De Jaarbeurs van het Noorden trok nog elk kaar voldoende mensen. Maar – en dat geeft Brasse ook toe- het was toch wel vaak een beetje van hetzelfde. ‘’Dat zag je ook aan het publiek. Er waren mensen die even het hoofd om de hoek staken, zagen dat dezelfde ondernemers weer van de partij waren en het verder wel goed vonden. Daar willen we dus af. De beurs moet meer gaan leven. We willen een actieve beurs, met actieve ondernemers. De tijd dat ondernemers achter hun stand gaan zitten wachten tot iemand zich meldt, ligt achter ons’, weet Brasse. Stilletjes droomt Brasse van mensen die in de rij staan voor de ingang beurs. ‘Mensen moeten weer het gevoel krijgen dat je er geweest moet zijn. We willen graag dat mensen vaker op de beurs komen. De eerste stap die we maken is dat we de beurs thematisch gaan organiseren. Bij die thema’s zoeken we zelf ondernemers. Ondernemers- liefst uit de buurt- waarvan wij denken dat die bij ons passen. Voorheen stonden ondernemers door elkaar heen, nu zetten we branchegenoten juist bij elkaar. De meubelboulevards zijn niet voor niets populair in Nederland’, zegt Brasse enthousiast
De Jaarbeurs nieuwe stijl vergt een andere manier van denken. Ook voor de standwervers Ludolf Velting, Thijs Baving en Geert Rijpma. ‘Vooropgesteld, ze leveren al jaren fantastisch werk. Samen hebben we besloten het anders te doen. Aan dat idee moesten ze wel even wennen, maar al heel snel pakten ze de handdoek op. Sterker nog: ze zijn enthousiaster dan ooit tevoren. Nu de thema’s bepaald zijn, begint de zoektocht naar bedrijven die bij ons passen. Wij hebben daar alle vertrouwen in, al zijn we ook realistisch. We willen het anders gaan doen, maar dat zal wel stap voor stap moeten gebeuren.’

Brasse voelt nieuw elan in het bestuur. ‘We streven hetzelfde na: groot feest in het dorp. Samen dus. Minder in hokjes denken. Het enthousiasme spat er werkelijk af. Iedereen denkt mee en is enorm betrokken’, zegt het bestuurslid, die verder graag wat aan de zichtbaarheid van de beurs wil doen. ‘Als je nu op het voorplein staat, dan zie je – met wat geluk- net de ingang van de beurs. Dat moet anders. Ook vanaf de straat moet duidelijk zijn dat de Jaarbeurs van het Noorden is. We moeten dus ook nadrukkelijk werken aan een stukje uitstraling. Dat geldt voor alle tenten overigens. Als je in het Paviljoen bent, moet je eigenlijk weten wat er in de Dansfabriek te doen is. We hebben ook in dat opzicht mooie ideeën, maar beseffen ons terdege dat we niet alles zomaar even kunnen realiseren. Dat heeft zeker tijd nodig.’

Het mobiliseren van actieve ondernemers is nu prioriteit voor Brasse en zijn mannen. ‘Er moet continu wat te doen zijn. Het moet bruisen. Sportscholen die zich laten zien bijvoorbeeld. Podia. Actieve ondernemers die actief hun producten laten zien en demonstreren. Minder statisch. En we denken dat ondernemers welvaren bij deze thematische aanpak. Binnenkort praten we ook met de gemeente Noordenveld, want ook zij kunnen natuurlijk prima inspelen op de verschillende thema’s.’
Wellicht zullen er standhouders afhaken en er zullen nieuwe ondernemers te zien zijn vanaf 23 september. ‘Het is wat ons betreft ook niet meer zo van ‘ik sta op de Jaarbeurs’. Nee, je maakt er onderdeel van uit. Je doet als ondernemers actief mee. Dát is wat we willen uitstralen. Voorbeeld? Dat is gevaarlijk, maar vooruit. Neem Bertjan Stadman van Cruwijn. Een jonge ondernemer die geweldig aan de weg timmert. Naar dat soort ondernemers zoeken we. ‘
Al in november vond de eerste bestuursvergadering van de Jaarbeurs van het Noorden plaats, in juni/juli hoopt Brasse de beurs grotendeels rond te hebben. ‘En dat is niet zomaar even geregeld. Je zult ondernemers echt moeten overtuigen. We hebben een duidelijke visie waar we naar toe willen. Noem het maar de missie van het nieuwe bestuur. De beurs zoals die was, daar nemen we afscheid van. Zonder dat we – ik zou niet eens durven- zeggen dat het niet goed was. Het was jarenlang méér dan goed. Maar wij hebben besloten het vanaf nu anders te doen. En daar gaan we voor. Met vereende krachten.’
Ondernemers die interesse hebben, kunnen een mail sturen naar info@jaarbeursvanhetnoorden.nl.