Jan Dirk Zwerver

Noordenvelders

Hoe zag uw weekend eruit? Dat van Jan Dirk Zwerver stond bol van het voetbal. Op vrijdag in Enschede voor FC Twente-FC Emmen, zaterdag in Arnhem voor Vitesse-ADO Den Haag en zondag in Heerenveen voor de derby van het Noorden. De Roner zaakwaarnemer leeft een leven waar menig voetballiefhebber jaloers op zou zijn. In het Wapen van Drenthe doet hij zijn verhaal.

Keurig op tijd en dito gekleed komt Jan Dirk binnen. Jaren werkte hij in modezaken in de regio. Dat kleren de man maken, weet hij maar al te goed. Nadat hij een cappuccino heeft besteld, vertelt hij over zijn werk als spelersmakelaar. Een parttime job, zo blijkt. ‘Daarnaast werk ik nog voor MartiniBusiness, een regionaal zakenplatform. We hebben zo’n 150 leden, waarvoor wij netwerkbijeenkomsten organiseren. Zo proberen wij hen met elkaar in contact te brengen.’

Sinds dik drie jaar is Jan Dirk dus ook spelersmakelaar. ‘Ik kwam met veel spelers van FC Groningen in contact doordat mijn vrouw Alida de financiën moest regelen voor buitenlandse spelers van de club’, zegt Jan Dirk. Maar eigenlijk heeft Jan Dirk al veel langer goede connecties bij de FC. ‘Ik woonde vroeger naast Adri van Tiggelen, toen deze nog bij Groningen speelde. Adri en ik werden vrienden, waardoor ik vaak bij de FC kwam. Dan ging ik bijvoorbeeld op zijn kaarten heen en kwam ik na afloop in het spelershome terecht. Dan leer je al gauw de spelers van die tijd kennen.’ En eind jaren ’80 waren het gouden tijden. ‘De wedstrijden tegen Atlético en Internazionale vergeet je nooit meer. Prachtig was dat.’

Als voetballer sloot Jan Dirk zich aan bij ONR, alwaar hij tegenwoordig nog betrokken is bij het bestuur van de Stichting G-voetbal. Een grote carrière was hem niet beschoren. ‘Ik was niet zo’n talent’, zegt hij. Een liefhebber was hij des te meer. ‘Ik ben verknocht aan voetbal. Dat is altijd al zo geweest. Dat ik nu spelersmakelaar ben, is prachtig. Een droom? Nee, dat was het niet per se. Het kwam op mijn pad.’ Het leven van een spelersmakelaar bestaat uit appen, mailen, bellen en voetbal kijken. ‘Je hebt met veel mensen contact. Je netwerk is alles. En spelers benaderen jou ook. Afrikanen en Zuid-Amerikanen bijvoorbeeld. Die hopen dan dat je iets voor ze kan betekenen. Vaak is dat niet het geval. Maar het hoort er wel bij.’

Liever gaat Jan Dirk zelf achter talenten aan. ‘Binnenkort ga ik nog even een speler van Flevo Boys bekijken. Schijnt een talent te zijn.’ De Rodenaar is te bescheiden om zich een kenner te noemen. ‘Maar je weet zelf ook dat als je al een tijdje meeloopt in de voetballerij, je best kunt inschatten of een speler er iets van kan of niet.’ Dat wil niet zeggen dat hij ieder talent herkent. ‘Met Ludovit Reis bijvoorbeeld. Ik had niet gedacht dat hij iets voor Barcelona zou zijn. Maar soms zie ik ook voorbeelden van voetballers die het juist wél hebben, maar dan niet of pas laat worden opgemerkt. Dan denk ik: hoe kun je dat nou niet zien? Filip Kostic bijvoorbeeld. Zijn begin bij de FC was lastig, maar inmiddels is hij één van de smaakmakers in de Bundesliga.’

De voetbalwereld is een aparte, maar volgens Jan Dirk zeker een mooie wereld. ‘Dat komt ook omdat ik veel mensen ken. Dat maakt het leuk. Het onderhouden van die contacten is geen straf. En het houdt je van de straat.’ Dat laatste is een understatement. Niet zelden zit Jan Dirk in het buitenland. Overigens vaak samen met zijn vrouw. ‘Wij houden allebei veel van voetbal en reizen, dat is een voordeel. Ook van basketbal trouwens. We zijn trouwe supporters van Donar en Alida is zelfs voorzitter van de Businessclub.’ De voetbaltripjes zijn voor Jan Dirk vaak een hoogtepunt. Zo was hij op uitnodiging van Dusan Tadic bij de historische Champions League-wedstrijden van vorig jaar tegen Real Madrid en Tottenham Hotspur. ‘Die 1-4 bij Madrid was onvergetelijk.’

Toch staat er bij Jan Dirk niet gauw voetbal op tv. ‘Ik zit liever in het stadion. Veel leuker.’ Maar misschien is het contact met “zijn spelers” nog wel het leukst. ‘Je zit er uiteindelijk om hun belangen te behartigen. Zo staan mijn compagnon (Marcel Middelbos, red.) en ik er ook in. We zijn geen makelaars die alleen maar poen willen verdienen aan een transfer, wij willen jongens echt begeleiden. En dat wordt gewaardeerd. Dat levert mond-tot-mond reclame op, die in de wereld van de spelersmakelaars erg belangrijk is.’