JvhN sluit interessante sponsordeals

Lucas Schoonbeek 2015

Jaarbeurs van het Noorden: programmering zo goed als rond

RODEN – Terwijl iedereen al op vakantie is of gaat, is achter de schermen koortsachtig gewerkt aan de organisatie van de Jaarbeurs van het Noorden. Inmiddels is het programma zo goed als rond. Bovendien werden de afgelopen maanden benut om een aantal interessante sponsordeals af te sluiten. Zo is Amysoft uit Leek (FOTO) een nieuwe hoofdsponsor en gaat de Jaarbeurs in zee met Heineken. Lucas Schoonbeek van de commissie amusement vertelt over de stand van zaken.
‘Een evenement als de Jaarbeurs van het Noorden kan niet zonder sponsoren. Vandaar ook dat we content zijn met Amysoft uit Leek als nieuwe hoofdsponsor. Ze doen – heel simpel gesteld- aan waterontharding en we zijn een verbintenis van drie jaar overeen gekomen, zoals meer Leekster bedrijven ons een warm hart toedragen. Verder hebben we ene uitstekede deal met Heineken afgesloten. Het rood van Amstel verandert vanaf 23 september in het groen van Heineken. Ze kleden straks ook de verschillende bars in het Paviljoen aan. Verder staan ze met een enorme zeecontainer op de beurs met ‘Brand Specials’: acht soorten Brand bier op de tap’, zegt Schoonbeek tevreden. Logisch dat de Roner content is, want zonder geldschieters geen beurs, zo simpel is het gewoon. Schoonbeek heeft het programma voor de festiviteiten die op vrijdag 23 september beginnen zo goed als rond. ‘Er komt nog wat bij, er zal nog wat veranderen, maar het geraamte staat. Uiteraard beginnen we ook deze keer op vrijdag met de Mini Missverkiezing, gevolgd door Miss Noord. Daarvoor wordt de Ondernemer van het Jaar bekend gemaakt en houden we een sponsorborrel met als thema ‘jazz’. Verder komen van vrijdag tot en met woensdag DJ Freddy Moreira, Robert den Brok,DJ Roy, Black Tie Monkey Squad, DJ D’Light, DJ A-Matic, Lytse Hille, Vangrail, Dyna en The Originals langs in het Paviljoen en de Dansfabriek.. Dj Roy en ook Robert den Brok zullen verschillende keren optreden. We gaan zoals gewend voor kwaliteit. We willen en zullen de mensen ook dit jaar weer écht iets bieden.’
Toch staat 2016 wat betreft de Jaarbeurs in het teken van ontwikkelingen rondom de beurs. ‘ We zijn ons er van bewust dat we dit anders aan moeten pakken. We zijn ons er echter ook van bewust dat dit niet in één jaar lukt. Dat heeft tijd nodig, en toch zullen bezoekers al een heel andere beurs voorgeschoteld krijgen. We werken met thema’s en zoeken ondernemers die elkaar aanvullen. De tijd dat de meneer met schoenpoets naast de stand met droge worsten stond, ligt achter ons. We willen meer sfeer en beleving creëren, de horeca wordt anders ingericht en ook de tenten worden anders opgesteld. De commissie die zich met de beurs bezig houdt, maakt stappen. We zullen echter mensen moeten overtuigen, en daarom heeft de metamorfose tijd nodig. Wel zijn er ondertussen al een aantal nieuwe ondernemers voor de beurs vastgelegd. Een goed signaal. De indeling wordt anders en ook de entree van de beurs wordt op een andere manier aangekleed. Met veel meer uitstraling. We willen heel graag, maar houden in ons achterhoofd dat ook Rome niet in één dag gebouwd is’, zegt Schoonbeek.
Het geraamte staat dus. ‘ Dat moet ook wel. Iedereen heeft of is straks op vakantie en als de scholen weer beginnen dan komt het allemaal ineens heel dichtbij. En vergeet bovendien niet dat het organiseren van een evenement als dit geen kwestie is van een paar telefoontjes plegen. Er komt gewoon heel veel bij kijken. Gelukkig hebben we een goed bestuur en sterke commissies. Met inderdaad nieuwe mensen en nieuwe ideeën. RegioPop op zondagmiddag is daar al een uitvloeisel van. Via voorrondes kunnen lokale bands zich plaatsen voor de zondagmiddag. En dus staat er op die zondagmiddag straks ook een goed en herkenbaar programma’, zegt Schoonbeek.
Tenslotte: opgeven voor zowel de Mini Missverkiezing als Miss Noord kan nog. Dit kan via de website www.jaarbeursvanhetnoorden.nl.