KBF Frederiks Hoveniers gaat door waar Bloemhof Hoveniers stopt

Flexibel hoveniersteam kan in principe alles

LIEVEREN – KBF Frederiks – hét bedrijf voor zowel hoveniers- als bouwklussen – gaat het de komende tijd nog druk krijgen. Niet alleen loopt het werk in de bouw goed door en staat de lente voor de deur, KBF Frederiks heeft ook het klantenbestand van Bloemhof Hoveniers overgenomen. Het bedrijf uit Bakkeveen wil dat hun trouwe klanten goed worden geholpen en besloot daarom het klantenbestand over te dragen aan KBF Frederiks uit Lieveren. Een groot compliment uiteraard. Eigenaar Arne en ‘hoofdhovenier’ Tjeerd zijn dan ook apetrots.
Arne weet nog goed hoe de overname tot stand is gekomen. ‘Rinze, eigenaar van Bloemhof Hoveniers, benaderde mij. Hij gaat met pensioen en vindt het belangrijk dat zijn klanten in goede handen komen en vond ons bedrijf hier het meest geschikt voor. Voor de klanten zelf verandert er – behalve de naam – helemaal niets. Sterker nog: Rinze zal op afroep nog beschikbaar zijn’, zegt Arne. Waarom Rinze zijn klanten aan KBF Frederiks overdraagt? Arne meent het wel te weten. ‘We zijn een bedrijf waarbij afspraak ook écht afspraak is. Daarnaast zijn de lijntjes kort. Als er wat is, zijn we altijd te bereiken. Ook vinden we het belangrijk dat onze klanten vaste gezichten zien. Niet dat er iedere dag weer andere mensen bezig zijn met de tuin. Werken met één of twee vaste personen schept een band met de klant. Een ander voordeel is dat wij een echt team zijn. Geen “negen tot vijf-mentaliteit”. Als er wat in de avonduren of tijdens het weekend moet gebeuren, dan staan we er ook.’
Arne werkt nu al bijna vijftien jaar voor zichzelf en is vooral bezig met het bouw-gedeelte van zijn bedrijf. ‘Dat begon ooit met de vraag of ik even een schuurtje kon bouwen, omdat ik toch al met de tuin bezig was. Inmiddels is dat uitgegroeid tot een echt bouwbedrijf’, verklaart hij. Tjeerd is inmiddels acht jaar werkzaam als hovenier en is gebombardeerd tot ‘hoofdhovenier’ van KBF Frederiks. Hij is als het ware het gezicht van de hoveniers. ‘We werken hoofdzakelijk in de regio’, zegt hij. ‘Wat onze kracht is? We zijn een degelijk en goed bedrijf. We kiezen hier niet de makkelijkste weg. Dat ligt gewoon niet in onze aard. We werken heel netjes en bieden de juiste zorg aan de beplanting. Voor de klant kijken we altijd wat het beste is. We zijn pas klaar als alles naar wens is van de klant. Kwaliteit gaat voor kwantiteit en je merkt dat onze klanten dat zeer waarderen’, aldus Tjeerd. Momenteel hebben de hoveniers het alweer lekker druk. ‘Het voorjaars klaar maken van de tuinen is weer begonnen. De komende tijd kunnen we volop aan de bak, al moet ik zeggen dat we altijd wel werk hebben’, zegt Tjeerd.
Een overname van het klantenbestand vergt veel energie. Immers, de klanten moeten kunnen wennen aan de nieuwe hoveniers. ‘We willen onze nieuwe klanten overtuigen dat ze bij ons aan het goede adres zijn voor tuinonderhoud. Veel klanten sluiten een onderhoudscontract bij ons af  en wij zorgen dan dat de tuin er altijd netjes bijligt. Maar we komen ook zonder contract graag langs. Het contact met de mensen is belangrijk”, stelt Arne. Dat KBF Frederiks heel veelzijdig is, blijkt niet alleen uit het feit dat ze zijn opgesplitst in een hoveniers- en bouwafdeling. Ook binnen deze segmenten onderscheidt het bedrijf zich. Ze kunnen materialen leveren, complete tuinen inrichten en beplanting hierop aanpassen. Ook beschikken ze over alle benodigde machines, waardoor de klant geen extra kosten hoeft te maken voor de huur van bijvoorbeeld een graafmachine. ‘We zijn verder heel flexibel. Voor een spoedklusje draaien wij onze hand niet om. Als de nood aan de man is, dan staan wij er. Het wij-gevoel is heel groot goed in ons bedrijf, waardoor wij een echt team zijn’, stelt Arne.
Verder verleent KBF Frederiks een compleet tuinadvies. ‘Dat doen wij geheel vrijblijvend. We komen bij de mensen thuis en aan de hand daarvan komen we met een idee of een offerte. Het is het complete plaatje: van idee tot uitvoering. Je kunt het zo gek niet bedenken.’