Klanten mogen stemmen, winkeliers hun clientèle knuffelen

|
| Foto: |
actueel

Beste Bedrijf van Noordenveld Part 4

NOORDENVELD – De posters hangen, de mouwen zijn opgestroopt. Bij sommigen ligt de loper uit, bij de anderen staat standaard de koffie klaar. Werkelijk alles wordt uit de kast getrokken om de clientèle in de watten te leggen. De komende weken kan het winkelend publiek in Noordenveld stemmen op hun favoriete winkel. De zaak waar ze het liefst de voltallige verjaardagsvisite naar zouden toesturen. Want tijdens feestjes worden dat soort dingen vaak besproken toch? Zo van: ‘daar moét je eens naar toegaan, word je top geholpen!’ Voor winkeliers reden om hun allerbeste beentje voor te zetten, voor klant de kans om waardering uit te spreken voor hun lievelingswinkel. De vierde editie van het Beste Bedrijf van Noordenveld is Begonnen!

‘Wees creatief. Laat de gebaande paden links liggen’

Vorig jaar sleepte ondernemer Bertjan Stadman met zijn wijnspeciaalzaak Cruwijn de titel in de wacht. Een titel waar hij nog steeds de vruchten van plukt. Want tot op de dag van vandaag komen er mensen in zijn zaak die hem feliciteren vanwege het feit dat hij het Beste Bedrijf van Noordenveld is. “Mensen kwamen uit alle windstreken”, glundert Stadman. “Nieuwsgierig naar ons assortiment. Het is echt ongelofelijk wat zoiets doet met je bedrijf. Door deze eretitel hebben we er zoveel nieuwe klanten bijgekregen. En het werkt nog steeds door”, vertelt Stadman die werkelijk alles maar dan ook alles uit de titel probeert te slepen. Het logo ‘Beste Bedrijf van Noordenveld’ prijkt niet alleen op het bordje achter zijn toonbank. Het staat zelfs standaard op alle drukwerk van de wijnspeciaalzaak. Van klantenkaart tot briefpapier. “Dat adviseer ik ook de toekomstige winnaar: haal eruit wat erin zit. Investeer in de actie. Dat betaalt zich dubbel en dwars terug. En o ja, nog een tip. Laat de gebaande paden linksliggen. Wees creatief. Niet dat je de wildste acties uit moet halen hoor. Kijk naar wat bij jouw bedrijf past”, aldus het advies van de winnaar van afgelopen jaar.

Hoe werkt het ook alweer?

In de eerste plaats bepaalt de klant de schifting. Daarbij wordt niet enkel gekeken wie de meeste stemmen heeft, nee, het gaat om véél meer dan dat. Klanten mogen cijfers uitdelen voor klantvriendelijkheid, prijs/kwaliteitverhouding en productpresentatie. Dat kunnen ze invullen op een formulier dat in de deelnemende winkels ligt. Uiteraard is er ook ruimte voor persoonlijke opmerkingen. Iets wat ze per se kwijt willen over hun favoriete bedrijf. Al die bonnetjes worden verzameld in daarvoor speciaal bestemde brievenbussen. Daaruit worden uiteindelijk 5 bedrijven geselecteerd die kans maken op de hoofdprijs. Vervolgens komt de jury in actie: gewapend met puntenlijst, kritische blik, kladblok en pen gaan zij gezamenlijk langs de 5 genomineerde bedrijven. In de krant van afgelopen week deed de nieuwe jury alvast een boekje open waar ze zéker op gaan letten. Juryvoorzitter Nico Brogman: “Gastvrijheid! Hoe word ik ontvangen? Word ik opgemerkt? Herkent iemand me? Ik wil me thuis voelen in een winkel. Geen probleem wanneer iemand op dat moment in gesprek is hoor, als ze alleen maar even laten weten dat ze me hebben opgemerkt ben ik bereid om te wachten. De detaillist die dat doet, gaat het daarop winnen. Ben ik heilig van overtuigd. Hospitality is zó belangrijk”, weet Borgman. Voor jurylid Tanja Haseloop is het een beetje appels met peren vergelijken om het Beste Bedrijf te kiezen. Voor haar is passie erg belangrijk. “Je zegt niet: wie is de beste bakker? Nee. Die bakker moet je vergelijken met de schoenmaker. Het gaat er wat mij betreft ook om dat je laat zien wie erachter zit en wat hen drijft. Uitstraling en klantvriendelijkheid vind ik belangrijke elementen, maar waar ik vooral ontzettend nieuwsgierig naar ben is passie. De passie waarmee mensen met hun vak bezig zijn. Iemand in de hakkenbar die er lol in heeft om mijn schoenen zo mooi mogelijk te maken, dat merk je als klant.” Derde jurylid Alida Zwerver let vooral op de volgende twee zaken: “Ten eerste klantvriendelijkheid; ik wil me gewaardeerd voelen als klant. Daar let ik zelf ook op bij mijn eigen klanten. Persoonlijke aandacht. Alleen met hen bezig zijn. Het andere punt waar ik op ga letten is innovatie. Hoe sluit de ondernemer zoveel mogelijk aan op de behoefte van de klant? Dáár gebeurt wat!, dat wil ik zien! Want de klant is de broodwinning van een ieder hè? Wat is er eenvoudiger om die klant te verwennen?”

Maar eerst de beurt aan de klant dus. De ruim 60 deelnemers zijn allemaal te vinden in deze krant. Dus draag jouw favoriete winkel een warm hart toe en stem! Online je stem uitbrengen kan ook: bestebedrijfvannoordenveld@media-totaal.nl En voor de winkeliers: knuffel je klanten! De Krant wenst alle deelnemers heel veel succes!

|

UIT DE KRANT