Leek en de ‘infrastructurele mazzel’

Tolbert Verkeersmarkt

Tolbert Verkeersmarkt-2 Tolbert Verkeersmarkt-3 Tolbert Verkeersmarkt-4 Tolbert Verkeersmarkt-5 Tolbert Verkeersmarkt-6 Tolbert Verkeersmarkt-7 LEEK – Het busvervoer tussen Leek en Groningen gaat nóg beter worden. Om dat te bewerkstelligen werd woensdag een informatiemarkt Hoogwaardig Openbaar Vervoer Leek georganiseerd, waar medewerkers van de gemeente, de provincie en het OV-bureau aanwezig waren om de plannen toe te lichten en vragen te beantwoorden. De bijeenkomst vond plaats in de Postwagen in Tolbert.
Nog beter dus. Dit in tegenstelling tot buurgemeente Noordenveld, waar het gegeven dat de bus voortaan binnen een minuutje of 27 in Groningen moet zijn voor nogal wat ophef zorgde. Er komen daar haltes te vervallen en mensen moeten een stuk verder wandelen voor ze de dichtstbijzijnde halte gevonden hebben. Hoe anders is dat in Leek. ‘We hebben’, zo liet gemeentesecretaris Henk Hofman weten,’ infrastructurele mazzel’.
Leek stelde onlangs een maatregelenpakket samen om het busvervoer tussen Leek en Groningen te verbeteren. ‘We hebben negentien concrete maatregelen samengesteld, variërend van het verbeteren van de kwaliteit van bushaltes tot de aanleg van een nieuwe afrit voor de bus vanaf de A7, vanuit de richting Groningen. Deze plannen hebben we overigens al wel besproken met verschillende belangenverenigingen’, liet burgemeester Berend Hoekstra weten.
Leek zal nog wel wat keuzes moeten maken. Vandaar ook de informatiebijeenkomst, om ook eens te horen hoe de gebruikers van openbaar vervoer tegen de situatie aankijken. Zelf zitten de burgemeester en wethouders immers niet heel vaak in een bus. ‘Wat ook speelt is de toekomst’, zei Hoekstra, want regeren is ook in Leek vooruitzien. ‘Wil je bijvoorbeeld ‘lijn Zevenhuizen’ behouden, dan zal er toch een tweede ontsluitingsweg moeten komen. Dat is dan echt noodzakelijk.’ In Leek komt op de plek die nu gebruikt wordt als carpoolplaats een transferium. ‘In eerste instantie met parkeerruimte voor honderd auto’s, later zullen dat er 200 moeten worden. Het openbaar vervoer zal hoogwaardig zijn. Met Wifi bijvoorbeeld, zodat mensen kunnen werken in de bus. In de spits zal Leek-Groningen zes keer gereden worden. De vluchtstrook zal gebruikt worden, en wordt al gebruikt, om de limiet van 27 minuten te halen. ‘
Mooie ontwikkelingen dus. Zoals de eerste verbetering inmiddels ook al gerealiseerd is. De halte aan de Bousemalaan is terug. Leek zit aan de A7. En dat is in dit geval bepaald niet ongunstig.