Leerlingen de Poolster aan de slag met robots

NIEUW-RODEN – Bij obs de Poolster in Nieuw-Roden rollen deze week de koekjesvormen uit de 3D-printer, sturen kinderen robots aan of spelen zelf voor robot tijdens de les levend programmeren. De twee weken voor de voorjaarsvakantie besteedt de basisschool namelijk aandacht aan allerlei ICT-innovaties. Gewoon, om deze ‘21st century kids’ alvast een beetje nieuwsgierig te maken. Want om robots, apps en ander technisch vernuft kunnen we niet meer heen. Tot grote vreugde van de kinderen. Die vermaken zich uitstekend met  robot Dash. Zolang die luistert tenminste.

Alle groepen van de Poolster doen mee aan het ICT-project. De kleuters sturen met behulp van en programma op de iPad Bee-Bot aan, terwijl de bovenbouw op Expeditie Poolster gaat. Een soort digitale speurtocht door de school waarbij leerlingen platen moeten scannen met een tablet. Eenmaal gescand moeten ze antwoord geven op de vraag die samen met een filmpje verschijnt. Hebben ze alle 10 antwoorden goed, kunnen ze een verborgen woord ontdekken.

De kartrekkers van de ICT-weken zijn leerkrachten Inge Coehoorn en Bart van Bergen, ondersteund door ICT-ouder Patrick Holt, die samen met groep 8 een 3D-printer in elkaar knutselde. In de Tinkercad-lessen leren de kinderen van de groepen 6,7 en 8 de basisbeginselen van het 3D-ontwerpen, waarna ze zelf een ontwerp mogen maken voor de printer.  Niet alleen een leuk project, ook nog eens bijzonder leerzaam, vertelt Inge Coehoorn. “Veel kinderen denken dat robots ontzettend slim zijn en alles kunnen. Nu zien ze dat ze juist dat ze helemaal niets kunnen. Aangestuurd worden door mensen: programmeren dus.” En hoe dat werkt, kunnen kinderen zelf beproeven met levend programmeren (zie ook het filmpje op de website en Facebookpagina van de Krant!).

Nog een onderdeel van de ITC-weken: Augmented Reality. Iedereen kent het wel: kinderen (volwassen ook trouwens) die als een malle op jacht zijn naar Pokémon’s. Gewapend met smartphone fietsen en rennen ze door straten en bossen om de kleine wezens te vangen.  “Het verschijnen van een extra laag bovenop de werkelijkheid wordt ook wel Augmented Reality genoemd”, legt Inge uit. “Met een tweetal activiteiten brengen we de komende week augmented reality in de klassen.  In alle groepen worden kleurplaten ingekleurd die kunnen worden gescand met de Ipad. Met de app Quiver komen kleurplaten tot leven. Je kunt bijvoorbeeld een pinguïn inkleuren, om hierna een spelletje met hem te spelen op de kleurplaat.”

Het hele ICT-pakket is bovenschools aangeschaft. Dat betekent dat de robots, 3D-printer en het lesmateriaal gerouleerd wordt onder andere basisscholen in Noordenveld.