‘Loopbaanleren’, hoe doe je dat?

||
|| Foto: ||
actueel

LEEK – Professor Dr. Marinka Kuijpers, bijzonder hoogleraar leeromgeving, kwam afgelopen dinsdag naar de Nijeborg in Leek. De onderwijsexpert gaf een workshop voor docenten en medewerkers over ‘Loopbaanleren’. Bij ‘Loopbaanleren’ (LOB) leren leerlingen na te denken over het vervolg van hun studie en een mogelijk beroep. LOB wordt een steeds belangrijker onderdeel in het voortgezet onderwijs. In de opleidingen basis- en kadergerichte leerwegen van de Borgen vormt LOB het hart van de vernieuwde onderwijsprogramma’s. Het wordt in de toekomst geïntegreerd aangeboden in de eerste vier leerjaren. De Borgen vindt het belangrijk dat leerlingen zelf leren ontdekken, keuzes maken en kansen zien. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat leerlingen zich amper bewust zijn van hun eigen kunnen, ondanks het belang van hun eigen talentontwikkeling. Het blijkt dat keuzes in hun loopbaan gemaakt worden op basis van negatieve motieven. Je richten op de praktijk draagt bij aan studiemotivatie en biedt leerlingen zekerheid bij het maken van keuzes. Toekomstgericht praten met leerlingen over hun ervaringen helpt en dit kan op verschillende manieren. Kuijpers bood in de workshop handvatten aan docenten om LOB vorm en inhoud te geven. Marinka Kuijpers is sinds 2012 werkzaam als bijzonder hoogleraar ‘Leeromgeving en Leerloopbanen’ in het vmbo aan de Open Universiteit. Zij werkt vanaf 2007 als lector pedagogiek van de beroepsvorming aan de Haagse Hogeschool. Vanaf 2003 tot op dit moment doet zij onderzoek naar loopbaanontwikkeling en begeleiding van leerlingen in het vmbo, mbo en hbo. Zij is bovendien auteur van de boeken ‘Waardevol werk’ en ‘Breng beweging in je loopbaan’.

||
||

UIT DE KRANT