Mariël de Bruijn nieuwe manager Noordenveldse Uitdaging

‘Je moet met elkaar kijken wat je voor elkaar kan doen’

NOORDENVELD – Opeens ging het snel bij de Noordenveldse Uitdaging. Manager Tanja Haseloop werd plots aangesteld als burgemeester van Oldebroek, waardoor op stel en sprong een vervanger moest worden gezocht. Het bestuur van de Stichting kwam echter al snel uit bij Mariël de Bruijn, die op dat moment al manager was van de Westerkwartierse Uitdaging. ‘Vanuit die hoedanigheid weet ik wat de Uitdaging inhoud’, zegt de kersverse manager, die in 2020 hoopt stappen te kunnen zetten met de Noordenveldse Uitdaging.  

Ambities te over bij Mariël. Ze barst van de energie en de ideeën. De aanpakker kent bovendien de doelstellingen van de Noordenveldse Uitdaging. ‘In een ideale wereld zet iedereen zijn schouders onder een gezamenlijk doel’, schetst Mariël. ‘Dan heb ik het over ondernemers, gemeenten en inwoners.’ Niet voor niets is de slogan dan ook ‘Samenwerken, samenleven en samen doen!’. De Noordenveldse Uitdaging probeert met een gesloten beurs stichtingen en verenigingen aan bedrijven te koppelen.

Omdat Mariël nog niet zo gek lang als manager van de Noordenveldse Uitdaging te boek staat, zit ze nog in de oriënterende fase. ‘Momenteel ben ik bezig om langzaam maar zeker met de mensen kennis te maken’, zegt Mariël, die er naast het werk voor de Uitdaging een drukke agenda op na houdt. ‘We kijken nu vooral naar volgend jaar. We willen stappen maken.’ Daarbij doelt ze vooral op het verhogen van de naamsbekendheid. ‘We merken dat we nog lang niet altijd bij iedereen bekend zijn. We moeten vaak vragen ophalen, in plaats van dat organisaties ons weten te vinden. We willen inzetten op een koerswijziging. Organisaties en ondernemers moeten ons weten te vinden, op die manier kan er zoveel meer.’

Volgens Mariël weten organisaties lang niet altijd dat ze ergens vraag naar hebben. ‘Het klinkt gek, maar soms weet een vereniging niet eens dat ze ergens behoefte aan hebben. Als wij dan bijvoorbeeld ergens een aanbod aan hebben en dat kenbaar maken, denkt een vereniging: hé, dat is handig voor ons. Maar eigenlijk zou het andersom moeten zijn. Dat een vereniging of organisatie naar ons toekomt, met de vraag wat wij voor hen kunnen betekenen. Dat valt of staat bij naamsbekendheid.’

Daarnaast zal de Noordenveldse Uitdaging proberen duidelijk te maken wat de positieve effecten van samenwerking kunnen zijn voor bedrijven. ‘Je moet hen duidelijk maken wat het kan opleveren’, vindt Mariël. ‘Er zijn prachtige voorbeelden van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, die een kans kregen bij een bedrijf en hen dat dubbel en dwars terugbetaalden. Het is onderdeel van het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, iets wat in deze tijd steeds populairder wordt.’ Mariël ziet dat de meeste bedrijven dan ook openstaan voor samenwerking. ‘Ieder mens wil goed doen en ieder bedrijf ook. Het ene bedrijf lukt dat makkelijker dan het andere en daar ligt dan ook de uitdaging. Je moet met elkaar kijken, wat je voor elkaar kan doen.’

Mariël ziet voor 2020 minstens drie taken voor de Uitdaging. ‘Allereerst dus werken aan zichtbaarheid’, begint ze. ‘Daarnaast moeten we iedereen duidelijk maken wat we doen en wie we daarmee kunnen helpen. Tot slot moeten we niet alleen vanuit de vragende partijen denken, en meer richting de bedrijven gaan.’

Er liggen kortom nog genoeg uitdagingen voor de Noordenveldse Uitdaging. Mariël vliegt het met kenmerkende bevlogenheid aan. ‘Ik heb er zeker zin in. Hoe tof is het om verenigingen, organisaties en ondernemers met elkaar in contact te brengen, om op die manier problemen op te lossen? Ik zie het als een prachtige opdracht. Ik ben een netwerker, breng mensen graag met elkaar in contact. Dat past denk ik perfect bij de Noordenveldse Uitdaging.’

Bedrijven, organisaties of verenigingen die in contact willen komen met de Noordenveldse Uitdaging, kunnen eens contact opnemen via info@noordenveldseuitdaging.nl.