Meerwaarde door een klein zetje

Noordenveld krijgt Mensinge Events

RODEN – Cultureel manager Ids Dijkstra van Landgoed Mensinge presenteerde maandagmiddag in de Winsinghhof de plannen voor Landgoed Mensinge Events. Dat deed hij tijdens de netwerkbijeenkomst van ondernemers en verenigingen uit de sectoren toerisme, recreatie en kunst en cultuur. ‘De bedoeling is dat we brede, standaard arrangementen gaan organiseren en arrangementen op maat aan gaan bieden. Dat doen we straks online en persoonlijk. We stemmen de arrangementen af en verzorgen de afhandeling’, zegt Dijkstra, die hoopt in september te starten.

Voorbeeld: stel een familie wil een weekend naar Roden. Een groepje mensen wil naar het museum, de jongere garde wil indoor skiën. Ze willen daarnaast eten en overnachten. ‘Dat gaan we straks allemaal voor die mensen regelen. Dat doen we als Landgoed Mensinge natuurlijk niet alleen, maar samen met de landgoederenzone, musea uit Noordenveld en de trekkers daarbuiten en met hotels, toeristische attracties, horeca en culturele instellingen. Ook de Stichting Kop van Drenthe en Marketing Drenthe werken mee’, zegt Dijkstra. Mensinge Events is er straks voor de individuele toerist, de groepstoerist, de zakelijke toerist, een familie die iets te vieren heeft, de culturele toerist en de zakelijke markt. ‘Om dit van de grond te krijgen is een sterke marketing en pr van essentieel belang.
We moeten de boer op en zijn de boer al op geweest. Bereikbaarheid zal belangrijk worden, net als een sterke back-office. Er gaan straks mensen voor Mensinge Events werken. Als het aan ons ligt beginnen we in september na een aanloop van een aantal manden moeten de eerste arrangementen te boeken zijn. We hebben ondersteuning gevraagd voor een startfase van drie jaar uit het project Landgoederenzone. Daarna moeten we ons zelf kunnen bedruipen. Ik geloof zeker dat dit kan. In Noordenveld is zoveel te doen.
Als we al die zaken bundelen en hapklaar en op maat aanbieden, dan kan iedereen er baat bij hebben.’
De plannen voor Mensinge Events lagen al even op de plank. Ondertussen worden die plannen breed gedragen en kan Dijkstra er mee naar buiten treden.  Wat betreft arrangementen is Dijkstra ondertussen ervaringsdeskundige. ‘We hebben sinds 2010 ingezet op arrangementen met de havezate en De Cuisinerie. De opstart duurde meer dan twee jaar. Wat betreft afstemming en afhandeling hebben we toen al veel ervaring opgedaan. Sinds 2013 is de bioscoop er. En eigenlijk is er pas een werkend aanbod van arrangementen sinds we zelf Brasserie de Winsinghhof exploiteren. Ook bij deze samenwerking bleken er veel specifieke afstemming- en afhandelingproblemen. In 2014 kwam ook de Landskeuken er bij. Op dit moment lopen de arrangementen met de havezate en De Cuisinerie goed. Kortom; je bent simpelweg een behoorlijke periode verder voor je alles goed in orde hebt. Maar heb je dat: dan is Mensinge Events een aanwinst voor Noordenveld.’
Dijkstra wil niets weten van uitdrukkingen als het mes snijdt aan twee kanten. ‘Net als 1+1=3. Dat is allemaal veel te mooi om waar te zijn. Ik denk dat 1+1+ Mensinge Events straks wel 2,5 kan zijn. Dat zetje, dat wil Mensinge Events geven en zijn.’

Behalve de presentatie van Dijkstra stond de bijeenkomst in het teken van ‘Noordenveld laat zich zien’. Wethouder Wekema. ‘We zijn wat betreft het Jaar van de Cultuur’ nu een half jaar onderweg en dus was dit een mooi moment om de balans eens op te maken. Presentator Frits Emmelkamp zoemde met de stuurgroep in op dit eerste half jaar en ging in verder op de plannen die nog uitgevoerd gaan worden. Vervolgens was er een TED- conferentie. Tien culturele ondernemers en organisaties gaven in drie minuten een presentatie. Verder vertelde Tanja Haseloop over de Noordenveldse Uitdaging.