‘Mensen kwamen bij Henk van Bergen voor de naam, de faam en de service’

Afbeelding
actueel

Liewes Roden neemt Autobedrijf H. van Bergen over


RODEN – Er is nieuws. Groot nieuws in Roder autobusiness zelfs. Voor Henk van Bergen is een historisch moment aangebroken: na 36 jaar autohandel doet Van Bergen zijn zaak per 1 oktober over aan de mannen van Liewes Roden. Een schoolvoorbeeld van een win-win situatie, want Liewes ziet kans om haar arsenaal naast Opel, uit te breiden met VAG producten expertise (VW, Audi, Seat, Skoda) en Bosch Car Service, het garantielabel voor vakkundig onderhoud- en reparatiewerk. Henk van Bergen is er trots op dat hij zijn bedrijf overdraagt aan een gedegen familiebedrijf waar inmiddels de vierde generatie aan het roer staat. Voor de werknemers van Henk van Bergen verandert er niets: Liewes neemt alle medewerkers over. En de klanten? Die worden als vanouds ontvangen en stappen een vertrouwde omgeving binnen, belooft Liewes. De zaak aan de Ceintuurbaan Noord ondergaat de komende tijd een metamorfose: geel wordt blauw.


Op het kantoor van Wim Liewes wandelt Henk van Bergen in een uur tijd door 36 jaar historie. Met zijn welbekende pretogen doet hij graag zijn verhaal. Een avontuur dat begon in 1985 toen hij zijn eigen autobedrijf aan de Kanaalstraat begon. ‘Ik had elf jaar bij Ten Cate gewerkt, de Volkswagendealer in Roden. Toen is het VW-zaadje geplant. Ik wilde voor mezelf beginnen.’ Op 1 oktober was een eigen zaak voor Henk een feit. In zijn eentje startte hij een universele garage (met een voorliefde voor VAG-producten) mét Bosch Car Service. ‘Daarmee was ik de allereerste in Nederland. Ik heb hen benaderd voor samenwerking. Ik ben een techneut, ik moest ergens mijn informatie vandaan halen. Welke motorkap je ook opentrekt, het is allemaal Bosch. Dat lukte.’ Al vrij snel werd Van Bergen groter en groeide naar tien man personeel. Groter of niet, Henk veranderde niet. Hij bleef de man van een kop koffie en het praatje. Iets dat hem geliefd maakte bij klanten uit de wijde regio. Wim, die ook namens zijn zonen Hendrik en Laurens het woord doet: ‘Als Henk zei: je moet gewoon een Golf kopen, dan deed die klant dat. Mensen vertrouwden volledig op hem. Die gemoedelijkheid en lage drempel is de kracht van Van Bergen. Mensen kwamen bij Henk van Bergen voor de naam, de faam en de service.’


Henk glundert. ‘Die praatjes ga ik nog het meest missen.’ Toch weet de ondernemer dat hij de juiste keuze heeft gemaakt. Voor mij was het tijd voor iets anders. Auto’s zijn een prachtig product. De laatste vier jaar is er meer verandert dan in al die jaren daarvoor. De komst van de elektrische auto’s heeft daar een belangrijk aandeel in. Bij Wim gaat het dealerschap in de toekomst weg, dus dit is een mooi moment, dacht ik. En daarbij: daar staat een jonge generatie aan het roer, zij gaan mee in de snelle ontwikkelingen van deze tijd. Een inkoppertje’, zegt Henk die op een A4-tje een aantal namen schreef van wie hij vond dat die het beste bij hem passen. ‘Telkens kwam Liewes bovenaan als er namen voorbij kwamen. Dat heeft niets met financiën te maken, het is puur gevoel. Aan wie vertrouw je je bedrijf toe? Toen heb ik Wim gebeld voor een kop koffie. Dat werden er wat meer.’


Nieuwe kansen


‘Opel heeft alle contracten in Europa opgezegd. Dat zagen we jaren geleden al aankomen’, zegt Wim. ‘Het dealerschap dat wij hadden, zou er op termijn afgaan. We presteerden prima, alle vinkjes stonden op groen. Afgelopen jaar nog bij de beste 3 presterende dealers. Maar Opel wil haar netwerk herzien, een andere koers varen. Officieel zijn wij nog tot juni 2023 Opeldealer. Voor ons betekent het dat we onze bakens moeten verzetten. Dat is niet erg. We zien juist veel nieuwe kansen. Het geeft ook wel een bevrijdend gevoel, minder verplichtingen. Het zette ons tot nadenken: hoe zetten we ons bedrijf neer voor in de toekomst? Toen Henk ons benaderde, zijn we met elkaar in gesprek gegaan. Met open vizier wisselden we ideeën uit. We hebben heel wat brainstormsessies gehad voor we bij het punt ‘overname’ uitkwamen. En dan komt: hoe en waar? Henk had twee wensen; overname van zijn medewerkers en een goed onderkomen voor zijn klanten. Die tweede hebben we natuurlijk niet helemaal in de hand. De klant beslist, het is aan ons om dat te borgen.’ Daarna begon het passen en meten. Iedereen een eigen werkplek, dat is het doel. ‘De werkplaats breiden we uit en wordt opnieuw ingericht. Iedereen heeft zijn eigen brug’, vertelt Wim. Henk: ‘En ze houden hun eigen vertrouwde gereedschapskist.’ Ook neemt Liewes Bosch Car Service over. Belangrijk voor de universele uitstraling vinden de mannen van Liewes. Het is onderdeel van de blik op de toekomst: een totaalaanbieder in aftersales. Het commitment aan Car Selexy maakt het plaatje compleet. Car Selexy is aanbieder van jong gebruikte auto’s, auto’s van een paar maanden tot maximaal twee jaar met een maximum van 30.000 kilometer op de teller. Deze auto’s staan inmiddels al in de showroom.


De komende tijd wordt alle geel blauw. En komt er naast Opel VW en Audi-expertise bij. Voor klanten betekent de move dat ze kunnen kiezen wat ze willen, nieuw en gebruikt, terwijl ze zaken blijven doen met een gedegen en vertrouwd familiebedrijf waar het autobloed door de aderen stroomt. Kies je voor jong gebruikte óf een nieuwe auto, Liewes regelt het voor je. ‘De klant die hier komt voelt zich senang, koopt een auto op basis van vertrouwen’, weet Wim. ‘Nu kunnen alle klanten en relaties zich nog steeds senang voelen, maar valt er veel meer te kiezen.’


Op 1 november is alles operationeel. Van Bergen DNA en Liewes DNA onder één dak aan de Ceintuurbaan Noord. ‘Als de Henk van Bergen-klant binnenkomt, stapt hij binnen in een vertrouwde omgeving, alleen de plek is anders. Wij zijn trots en blij dat we die kans gekregen hebben.’ En Henk? Die gaat uitslapen op 1 november. ‘Met de kleinkinderen naar het hertenkamp, haha. Ik ga in ieder geval niet stilzitten, daar ben ik de man niet voor. Allereerst maar eens een bord met ‘caravanstalling’ regelen. Dan heeft het pand voorlopig een bestemming.’

UIT DE KRANT

Lees ook