Mijlpaal voor Cinema de Winsinghhof

image

‘Film is een impulsproduct’

RODEN – Cinema de Winsinghhof begroette vorige week al de negenduizendste bezoeker. Niet gek voor de bioscoop, die afgelopen vrijdag pas haar eerste verjaardag vierde. Mevrouw Staal bleek de gelukkige en kreeg uit handen van Marjon Koning twee vrijkaarten voor de cinema, een dinerbon en een bos bloemen aangeboden. Gesprek met manager Ids Dijkstra over het succes van de bioscoop.

Heb je aanvankelijk wel eens gedacht ‘waar ben ik aan begonnen’?
‘Oh zeker. Mensen moesten de weg naar de bioscoop echt vinden. Er zijn voorstellingen geweest die niet door zijn gegaan, simpelweg omdat er geen mensen kwamen. We wisten dat het z’n tijd nodig zou hebben, maar nul mensen is wel heel weinig natuurlijk, haha.’

En toen werd het 7 augustus
‘Inderdaad. Zaten we ineens vol. Een kinderfilm, De Smurfen in dit geval. Dat is toch wel een kantelpunt geweest hoor. Tegenwoordig zitten we vaker vol. Film laat zich wat betreft de opkomst ook lastiger voorspellen dan theater. Dan weet je tamelijk nauwkeurig hoeveel mensen er zullen komen. Film is veel meer een impulsproduct.’

Wat is je persoonlijke hoogtepunt qua film?
‘Life of Pi. Absoluut. Wat een fantastische film was dat zeg. Wat heb ik daar van genoten. Maar zo zijn er meer geweest hoor. Of we alle films kunnen krijgen? Nou nee, niet alle films, maar wél veel. Is een kwestie van betalen. Als je geld hebt, kun je veel. Net als in het dagelijks leven.’

Zit er veel verschil tussen theater en cinema?
‘Zoals ik net al zei, film is meer een impulsproduct. Mensen besluiten op het laatste moment toch nog even naar de bioscoop te gaan. Bovendien mis ik zelf nog een beetje sfeer voor en na een voorstelling. Daar zullen we aan moeten werken. Nu is het een kwestie van komen en gaan. Dat is jammer. Ook qua marketing is de filmwereld anders en lastig voor onze vrijwilligers. Er zijn ontzettend veel acties. Soms zie je door de bomen het bos niet meer.”

En nu?
‘Nu gaan we gewoon stug door. We hebben ondertussen al geleerd van onze (beginners)fouten. Met negenduizend bezoekers ben ik natuurlijk erg tevreden over het eerste jaar. Maar het is wel hard werken. We hebben er heel veel voor moeten doen en dat zal zo blijven ook. Bovendien hebben we gaandeweg het jaar besloten meer films te draaien. Dan ben je ook meer geld kwijt. Het is en blijft hard werken dus, al heb ik echt het idee dat onze bioscoop een aanwinst voor de gemeente is. Dat wijzen de cijfers zeker ook uit.’