Molenkamp grote winnaar Leukste Bedrijf
Lastige keuzes voor jury van het ‘Het Leukste Bedrijf’
REGIO - Het is jaarlijks weer een spannende dag voor ondernemers in de regio. De verkiezing tot ‘Het Leukste Bedrijf van De Krant’. Als het goed is heeft u op de voorpagina al kunnen lezen wie het leukste bedrijf is geworden. Wat daaraan vooraf gaat, dát ziet u niet. De Krant volgde afgelopen woensdag gelukkig de vierkoppige jury. Van dichtbij maakten wij mee wat er bij een dergelijk jurybesluit komt kijken. En dat is behoorlijk wat!
13:00 uur
Verzamelen op de redactie van De Krant. Weliswaar beslist De Krant niet mee over de uitslag, de jury heeft natuurlijk wél vervoer nodig. En een zware delegatie zet je niet opeengepakt in een Opel Corsa. Nee, het kwartet wordt op deze bijzondere dag vervoerd in een ruime bus aangeboden door Henk van Bergen, van Bosch Car Service H. van Bergen. Topvervoer dus. Maar wie zijn nu eigenlijk de juryleden? Het viertal bestaat uit June Beets, Miranda Nienhuis, Harold de Vries en Geert de Vries (geen familie). June is net een maandje met pensioen en runde met haar man een slagerij in hartje Roden. Miranda is de ondernemende kunstenaar uit Nieuw-Roden, die ook bekend is als voorzitter van het ZZP-café. Harold de Vries is ruim een jaar directeur van Landgoed Nienoord en Geert de Vries won in 2017 met De Vries Tuinmeubelen XL. Een zware delegatie van op en top ondernemers dus.
Wanneer de juryleden zich uitgebreid aan elkaar hebben voorgesteld, wacht het doorspreken van de tactiek. Die blijkt te verschillen: de meeste juryleden weten wel waar ze op gaan letten, maar laten zich vooral verrassen. En wellicht is dat het meest handig.
Tegen 13:20 uur klimt de delegatie de bus. Op
naar Norg!
13:25 uur
Aan de Eenerstraat draaien we de bus het terrein van Autocentrum Norg op. Daar wacht Sibastiaan Dorenbos. Hij runt het succesvolle autobedrijf met compagnon Peter Mulder. Die laatste is vandaag niet aanwezig. Gelukkig praat Sibastiaan voor twee. ‘Anderhalf jaar geleden zijn we aan de slag gegaan. Er moest veel gebeuren. Met zes man hebben we alles opgeknapt en nu runnen we het met z’n tweeën. Maar omdat we nog niet zolang bezig zijn, moeten we nog veel dingen uitvinden.’ Jurylid Geert herkent dat. ‘Dat zal altijd zo blijven’, zegt hij. ‘Ook na veertig jaar zal je jezelf blijven vernieuwen.’
De jury verbaast zich over het feit dat het zo schoon is. Alles ziet er tiptop uit. Sibastiaan is een aanpakker. Van stilzitten houdt hij niet. ‘Meestal ga ik hier ‘s avonds weer heen. Ik moet gewoon wat doen, dat vind ik lekker.’
Harold heeft een goed gevoel bij de zaak. ‘Je
bent oprecht. Je straalt vertrouwen uit en dat is heel belangrijk.’ Ondertussen
heeft kunstenares Miranda volop ideeën over enkele witte muren in het pand die
wat ‘kaal’ aandoen. Graffiti lijkt haar wel wat. In de garage verbaast zij zich
over de netheid. ‘Ik mocht willen dat dit thuis zo was’, mompelt ze. June
knikt. ‘Als we bij ons aan het klussen zijn, is het chaos.’ Ondertussen spreekt
Sibastiaan de wens uit om ooit nog eens iets met klassiekers te gaan doen. Eén
klassieker staat pontificaal in de showroom. Een oude Cadillac. Harold is onder
de indruk en móet even plaatsnemen in deze prachtige Amerikaan. Daarmee zit het
bezoek aan Autocentrum Norg erop. De jury is enthousiast. ‘Ik denk dat we nog voor
een moeilijke beslissing komen te staan’, voorspelt June.
14:20 uur
Na een plekje te hebben gevonden op de
Albertsbaan, begeeft de jury zich richting Bucky. Onder de aangenaam brandende
zon komt plots het idee op om de verkiezing ‘Het Leukste Terras van De Krant’
te houden. Misschien iets voor volgend jaar. Op de achterkant van het pand van
Bucky staat nog het bord ter ere van het 35-jarig jubileum. Dit jaar bestaat
Bucky echter veertig jaar. Dat is overigens ook de reden dat ze meedoen,
vertelt eigenaar Jannes Bezu in de winkel. Bij Bucky doe je boodschappen,
vertelt hij. ‘Mijn klanten weten wat ze nodig hebben en ik weet wat ze willen’,
zegt hij. Jannes is een ondernemer die bij binnenkomst de maten van zijn
klanten kan inschatten. De ondernemer doet een stapje extra voor zijn klanten.
Vaak trouwe klanten overigens, die al jaren bij Jannes komen. ‘Wij zijn gericht
op de twintig procent. Daarmee bedoel ik het publiek dat niet in de Heerestraat
in Groningen hun kloffie bij elkaar kan zoeken’, zegt Jannes. Voor grote maten
moet je in Roden zijn. ‘Richt Bucky zich vooral op het oudere publiek’, vraagt
Harold. ‘Wat is oud?’, is de tegenvraag van Jannes. Waarop Geert mompelt dat 69
het nieuwe 49 is. Het is weliswaar geen groot pand, maar de jury is onder de indruk
van de klantenkennis. De trots op zijn winkel spat van het gezicht van Jannes.
Een vakman, zo merkt het viertal op.
14:50 uur
De volgende halte is Molenkamp Schoenmode. Even
de Albertsbaan oversteken en we zijn er. De winkel ziet er strak uit. Met oog
voor detail is het ingericht. Björn Ruchtli vertelt hoe Molenkamp een aantal
jaren terug voor een gewaagde verhuizing stond. In een tijd dat de economie het
moeilijk had, waagde Molenkamp de stap. En met succes. Molenkamp is een begrip
in de regio. Björn – die in 2004 de zaak overnam – verkoopt ‘gewaagde
schoenen’. Schoenen die je in de regio niet veel kunt kopen. Zelf is hij
helemaal gek van zulke schoenen. ‘Hoe gekker hoe beter, wat mij betreft’, zegt
hij. Miranda is benieuwd of hij veel beurzen bezoekt. ‘Dit jaar zijn we al naar
drie geweest’, zegt hij. Het verschil tussen een goede en een slechte schoen
zit volgens hem veelal in de pasvorm. Wat Molenkamp een goed adres maakt voor
haar klanten, is de klantenkennis en de korte lijntjes. ‘We hebben onlangs een
lading schoenen binnengekregen. Dan stuur ik enkele klanten een berichtje dat
er iets voor hen bij zit.’ Ondertussen tovert Björn de ene na de andere
excentrieke schoen op tafel. ‘Dat is denk ik meer jouw stijl Miranda’, zegt
June wanneer ze naar een excentrieke damesschoen kijkt. Naast schoenen die uit
de band springen, zijn er natuurlijk de meer ‘gewone’ schoenen. Klanten die
nette schoenen willen hebben, kunnen bij Molenkamp terecht. Ondertussen laat
Harold zijn schoenen waterproef maken in een speciale machine. Dat is het
voordeel van een jurybezoek, Harold hoeft geen 3,50 euro te betalen.
Als de jury aangeeft genoeg te hebben gezien, klimt het stel de bus weer in en
vervolgen ze hun weg richting Leek.
15:30 uur
Het Lekkere Winkeltje in Leek is een heerlijke plek. Alleen de geur nodigt al
uit. Al acht jaar zetelt Het Lekkere Winkeltje in aan de Samuel Leviestraat.
Het komt voort uit Slagerij Nederhoed, bekend om hun overheerlijke snert. Trees
ontvangt de jury met een grote glimlach. De gastvrijheid spat ervan af. Het is
geen grote winkel, maar snel uitgekeken ben je er niet. Op iedere vierkante
centimeter vindt men wat lekkers en bijna alles is streekgebonden. De verkoop
van snert verloopt altijd goed, al is het er vandaag geen weer voor. ‘Ik ben
blij dat het morgen wat minder weer is’, lacht Trees. De winkel gaat met zijn
tijd mee, er gebeurt veel online. Ondertussen gaat de ‘fysieke winkel’ ook
gewoon door. Er moet een klant geholpen worden en die gaat natuurlijk voor. En
dus heeft de jury alle tijd om even rond te snuffelen. Harold – geboren in het
Oosten des lands – verbaast zich over de ‘Stierenballen oet Grunn’. Als Trees
de klant naar tevredenheid heeft geholpen, vertelt ze dat deze winkel eigenlijk
moeilijk in één woord te vangen is. ‘We doen hier van alles’, zegt ze. Geert
noemt het een delicatessenwinkel. Stiekem wordt er nog gevraagd naar het geheim
van de prijswinnende snert, maar helaas. Ook Trees zegt deze niet te kennen.
‘Alleen mijn man weet het.’ De winkel is klein maar fijn. Het contact met
mensen vindt Trees leuk en contact is er genoeg. ‘Dat is ook belangrijk. Mensen
willen je zien.’
16:00 uur
Een halfuurtje later zit de jury weer in de bus. Op weg naar Roden, alwaar op
de redactie van De Krant de beslissing zal moeten vallen. Het is een lastige
keuze. ‘Iedere winkel heeft wel wat’, zegt Geert. Het vergelijken is lastig,
maar na stevig overleg wordt er een winnaar gekozen. En die winnaar is….
Molenkamp Schoenmode! In het juryrapport valt het volgende te lezen: ‘Molenkamp
Schoenen heeft een uitstekende uitstraling en een prachtige etalage. Het is een
exclusieve winkel en het personeel is zeer servicegericht. Daarnaast kijkt
Molenkamp telkens naar de toekomst. Tel daar de lekkere koffie bij op en het
feit dat eigenaar Björn klanten in één oogopslag kan scannen, en je hebt een
zeer terechte winnaar.’ Bij dezen: van harte!
KADER
Overige juryrapporten
Autocentrum Norg
‘Een zaak met een ruime keuze aan auto’s. Het is er superschoon en het bedrijf
komt heel betrouwbaar over. Daarnaast zijn ze ambitieus. Als zij op deze voet
verder gaan, zijn ze een winnaar van de toekomst!’.
Bucky
‘Een bedrijf dat zeer loyaal is aan haar klanten. Een echte dorpszaak ook. De
klanten staan bij Bucky op één en het is niet verwonderlijk dat veel klanten
Bucky zien als ‘Het Leukste Bedrijf van De Krant’. Zeldzame klantenbinding.’
Het Lekkere Winkeltje
‘In Het
Lekkere Winkeltje worden klanten op een vrolijke en vriendelijke manier
geholpen. Je voelt je er direct welkom. Daarnaast bieden ze ruime keuze en
weten ze wat de klant wil. Het is een zeer uitnodigende winkel, waar men
heerlijke dingen kan kopen.’
KADER
Ook onder de stemmers van Het Leukste Bedrijf worden prijzen verdeeld. Hieronder de prijswinnaars:
Fiets van Stuurwold – mevrouw Berghuis uit Peize
Dinerbon Wapen van Drenthe – mevrouw De Ruiter-Verweij uit Roden
Waardebonnen JOY Vrijetijdskleding – C. van der Heide uit Haulerwijk, Jomaina Maatita uit Marum, Kimberley Hof uit Leek en Rudy van der Velde uit Een. Deze bonnen komen uw kant uit!