Mountainbikeroutes Noordenveld project van de lange adem

Afbeelding
actueel

‘Verwacht dit jaar eerste stap te zetten’


NOORDENVELD – Mountainbiken groeit nog steeds als sport. Juist ten tijde van de coronacrisis bleek eens te meer hoe lekker en makkelijk het is om er in je uppie of met iemand anders er op uit te gaan. Ondertussen schieten ook de mountainbike routes als paddenstoelen uit de grond. De fervente MTB’er weet de routes in bijvoorbeeld Appelscha en Marum uitstekend te vinden. Maar juist in de gemeente Noordenveld, dat zich graag profileert als ‘dé fietsgemeente van Drenthe, ligt  er nog geen mountainbikeroute. Harold Veldkamp, voorzitter van de stichting MoRoNeNo, ziet wel degelijk vorderingen in de plannen voor de aanleg van vijf routes. ‘Het gaat langzaam, maar gestaag door. We hopen dit jaar nog de eerste stappen te zetten.’


De geschiedenis van de mountainbikeroutes in Noordenveld is lang. Al 25 jaar wordt er gewerkt aan plannen voor de aanleg van dergelijke routes, maar tot op heden heeft de fietsliefhebber daar nog weinig van gemerkt. Dat heeft meerdere redenen, zo geeft Harold Veldkamp aan. Hij is voorzitter van de Stichting MoRoNeNo (Mountainbike Route Netwerk Noordenveld). ‘We hebben plannen voor de aanleg van in totaal vijf mountainbikeroutes.’ Het gaat hier om vaste routes die ervoor moeten zorgen dat de verkeersstromen van de mountainbiker wordt gereguleerd. Iets wat ook in Marum het geval is. Daar vormt de ATB-route die wordt aangelegd (meer dan dertig kilometer lang) een oplossing voor meerdere natuurgebruikers. De route zorgt voor regulering en voorkomt dat gebruikers van bosrijke gebieden in elkaars vaarwater zitten.


‘Het is in Noordenveld al een aantal keer niet gelukt om stappen te zetten’, zegt Veldkamp. Dat heeft meerdere redenen.’ Eén van die redenen was het IVN in Roden. ‘Het IVN was eerder niet per se meewerkend’, aldus Veldkamp. Het vorige bestuur van de natuurorganisatie was fel tegen een mountainbikeroute in het Mensingebos en vocht zelfs een vergunning aan tot aan de Raad van State. Het IVN kreeg gelijk, wat voor Stichting MoRoNeNo reden was om de route in Roden eerst even op een laag pitje te zetten. ‘De gemoederen waren wat verhit’, zegt Veldkamp daarover. ‘We hebben met Staatsbosbeheer besloten om dat wat te laten bedaren. Later hebben we – met een nieuw bestuur van IVN – de gesprekken weer opgepakt. Die gesprekken lopen nu nog steeds en verlopen beter dan voorheen.’


Volgens Veldkamp heeft het lange proces een ‘veelvoud aan redenen’. ‘Je ziet bij andere mountainbikeroutes ook dat het vaak lang duurt. In ons geval heeft dat ook te maken met de manier waarop wij de routes tot stand willen laten komen. Wij kiezen de Koninklijke route. Geen achterkamertjespolitiek, steeds iedereen betrekken in het proces. Maar dat kost tijd.’


Daarbij zijn er volgens Veldkamp altijd mensen die bij voorbaat tegen mountainbikeroutes zijn. ‘Dat maakt het niet makkelijker’, zegt hij. ‘In Norg hebben we verder te maken met veel grondeigenaren, wat het proces ook niet eenvoudiger maakt. Je ziet dat bij andere mountainbikeroutes die er al een tijdje liggen, vaak gesprekken werden gevoerd met één grondeigenaar. Dan gaat het natuurlijk sneller. Maar wij wisten dat dit geen proces van één of twee jaar zou duren. Er is nu eenmaal geduld nodig. Toch verwacht ik dat we nog dit jaar de eerste stappen kunnen zetten.’


Veldkamp benadrukt dat de gemeente Noordenveld op de goede weg is om zich tot ‘fietsgemeente van Drenthe’ te ontpoppen. ‘Dat is iets waarvoor Noordenveld ook complimenten krijgt van onder andere de Fietsersbond. Kijk naar de voorrangsregels voor fietsers en het verwijderen van hinderlijke fietspalen. Dat er nog geen mountainbikeroute is, doet daar niets aan af. Bovendien is het niet zo dat er níet wordt aan mountainbiken wordt gedaan hier in de gemeente. Dat kan zeker, alleen is er nog geen aparte route.’

UIT DE KRANT

Lees ook