‘Muziek hoorde vroeger gewoon bij de opvoeding’

Afbeelding
actueel

Bouwe Dijkstra ontwikkelt nieuwe muziekmethode

RODEN – Of Bouwe R. Dijkstra wat in de muziek gedaan heeft? Ga maar even zitten: Hij studeerde orgel aan het Conservatorium in Zwolle, koordirectie in Leeuwarden en behaalde in 1977 het einddiploma aan het Conservatorium in Groningen. Bovendien studeerde hij solozang aan het Conservatorium in Utrecht, volgde privélessen bij Chris Verhoog en in Engeland bij Nigel Beavan. In Engeland specialiseerde hij zich met name in de ontwikkeling van de jongensstem.
Beroemd werd Dijkstra echter vooral door het oprichten van het Roder Jongenskoor in 1985,  het Martini Jongenskoor in 1995 en het Roden Handel Chorus (nu Northern Voices) in 1996. Ook de Roden Girl Choristers zag door Dijkstra het levenslicht en in 2000 stond hij aan de wieg van het Kampen Boyschoir, zijn laatste koor waarbij hij in vaste dienst was. Twee jaar geleden stopte hij, na twaalf  jaar minimaal twee keer per week de rit van Roden naar Kampen te hebben gemaakt. ‘Was wel een mooi verhaal. Een vermogend man uit Kampen wilde hoe dan ook een jongenskoor in Kampen. Of ik dat op poten wilde zetten. Dat is aardig gelukt. Rintje te Wies heeft destijds alle koren overgenomen en kwam in een gespreid bedje, hij hoefde alleen maar de lakens strak te trekken. Nu is hij nog leider van het Roder Jongenskoor en, vanaf 2012, werd hij als waardig opvolger benoemd aan de Koorschool in Kampen. Aan mijn tijd in Kampen denk ik met genoegen terug. Prachtig. Je hebt daar de Preciezen en de Rekkelijken. Best lastig soms om daar mee om te gaan. ‘Of ik rijk geworden ben van de muziek? Nee hoor, maar dat hoeft ook niet. Muziek heeft me meer gebracht dan geld. Veel meer zelfs.’
Muziek betekent veel voor Dijkstra. ‘Toen ik twee jaar geleden stopte in Kampen, heb ik geprobeerd me af te sluiten van muziek, maar ik kan geen dag zonder. Tegenwoordig geef ik nog muziekles in mijn eigen Koorschool, vervang regelmatig dirigenten, begeleid en geef adviezen op muziekgebied. Tevens heb ik nog een CD-bedrijf Boyssound Records, met verkoop over de hele wereld.  Nieuw is de Methode: First Steps to Music – Spelen en zingen doe je zó! Een verfrissende aanpak voor nu en later, actief en plezierig met muziek bezig zijn en je steekt er ook nog wat van op.  In de methode Dijkstra komen alle aspecten die van belang zijn voor een algehele, goede, gedegen muziekopleiding aan bod. Vanzelfsprekend is het noodzakelijke notenschrift, maar ook handreikingen voor de ontwikkeling van de menselijke stem worden spelenderwijs aangeboden. De muziekmethode is primair gericht op kinderen, maar ook volwassenen kunnen de inhoud snel en plezierig meepakken. Men kan zelfs samen met (klein)zoon of dochter een bijzondere klanktaal ontwikkelen die een gezonde brede basis vormt voor een verdere muzikale ontplooiing.
‘Er staan amper methodes op papier’, weet Dijkstra. ‘Het is een handreiking. Vergelijk het met de voetbalwereld. Iedereen kan van  papier een training geven. Het gaat er echter om hoe je het proces begeleidt. Wat en hoe je het zegt. Welke aanwijzingen je geeft. Robin Rozema was een voortreffelijk jeugdtrainer bij VV Roden. Kinderen vonden hem aanvankelijk streng. Dat is dus alleen maar goed. Uiteindelijk aten de kinderen uit z’n hand en werd er gepresteerd. Zo werkt het ook in de koorwereld. Alles valt of staat met begeleiding. Mijn methode is een handreiking. Een bijzondere methode, met teksten in verschillende talen, zegt Dijkstra, die zijn methode in twee jaar op papier zette.
Dijkstra is een realist. Het gaat moeizamer in de koorwereld. De vergrijzing is al vanaf 1985 ingezet. Mensen hebben tegenwoordig andere hobby’s en muziek verdwijnt, net als gymnastiek, uit het onderwijs. ‘Vroeger hoorde het spelen van de blokfluit bij de opvoeding. Tegenwoordig spelen de telefoon en de computer vooral de hoofdrol. Steeds minder mensen zijn geinteresseerd in kunst en cultuur. Steeds meer, vooral jonge mensen, brengen hun tijd door met films en spelletjes. Met veel lawaai, hoe harder, hoe beter. Zelfs een show van Lady Gaga mag niet te lang duren. Bovendien willen mensen steeds minder verplichtingen en lijkt het wel alsof ze niets meer willen leren. Het liefst heeft men dat alles kant-en-klaar aangereikt wordt.’
Dijkstra luistert naar Radio 4 en BBC3. Met popmuziek heeft hij niet zoveel. Onlangs was hij even op het Jaarbeursterrein tijdens het Zomerfeest. Hij wist niet hoe snel hij naar de oldtimers achter het podium moest komen, weg van die harde muziek. ‘Ik snap dat mensen een andere smaak hebben, prima, maar waarom moet het allemaal zo hard, met die bonzende bassen. Het is bovendien ontzettend slecht voor je gehoor en je potentie’.
Ondanks het feit dat Dijkstra nog steeds niet klaar is, blikt hij graag terug. Er waren veel hoogtepunten.  Zoals het optreden met het Roder Jongenskoor in Veendam in 1992. ‘Met de Engelse tenor Robert Johnston zongen we ondermeer Handel’s The Lord is My Light. Tijdens de uitvoering kreeg ik tranen in de ogen. Het was een heel bijzonder moment. In 2003 had ik de leiding over de drie Jongenskoren, (Roden, Sneek en Kampen), concerten met 60 jongens en 40 mannen. In Kampen, Sneek, Leeuwarden en Groningen. Een fantastisch evenement!’
Dijkstra kent zijn sterke punten. ‘Ik denk dat ik mensen aardig kan enthousiasmeren, blijf bovendien mezelf en probeer vanuit mijn innerlijke gevoel iets over te brengen. De jongens voelden ook altijd dat we met iets bijzonders bezig waren. Als ik ze liet kiezen om aan het eind van een repetitie een lied van Kinderen voor Kinderen te zingen of een stuk van Handel, dan kozen ze voor het laatste’. 
De methode Dijkstra – First Steps To Music- is een methode die bijna alle andere overbodig maakt, maar er zullen altijd mensen zijn die het niks vinden.
Belangstellenden kunnen elke tweede zaterdag van de maand, vanaf september, gratis kennismaken in de Koorschool aan de Woldzoom 33 in Roden. Opgeven kan via info@koorprojecten.nl. Voor meer informatie kan www.koorprojecten.nl geraadpleegd worden. Bellen kan ook: 050-5016066.

UIT DE KRANT

Lees ook