Nieuw tenue, nieuw elan en wachten op doorstroming van talentvolle jeugd

Leek TLC

tlcTLC kiest voor nieuw tenue; club ziet toekomst positief tegemoet

LEEK – Een bijrolletje in de Vijfde Klasse. Meer zit er op dit moment niet in voor de hoofdmacht van fusieclub TLC, ontstaan uit Leek Rodenburg en Tolbert. Maar: er is hoop op betere tijden en de ontwikkelingen op jeugdgebied zijn al heel positief. Net als de enorme groei die de meisjesafdeling van de club doormaakt. Kortom: TLC is veel meer dan de prestaties van het eerste elftal. Jan Siebe Veenstra en Marcel Bonhof vertellen.
Eerst – zo’n jaar of vijf geleden- werkten de jeugdafdelingen van Tolbert en Leek Rodenburg samen, drie seizoen geleden begonnen ook de senioren een innige samenwerking en was TLC een feit. Aan de naam TLC is iedereen inmiddels gewend, al speelt er nog altijd wat sentiment bij met name de wat oudere leden. Insiders voorspelden dat de nieuwe fusieclub tenminste Derde Klasse zou gaan spelen. Dat liep even anders. Reden: met name het stoppen van handenvol spelers. Vaak zomaar. ‘Dat was niet op te vangen’, zegt Marcel Bonhof, lid van de sponsorcommissie, vicevoorzitter en aanvoerder van het eerste elftal. Ook voor Bonhof is deze situatie lastig. ‘Toen ik in het eerste elftal kwam, speelden we Tweede Klasse. Gingen we met de bus naar uitwedstrijden. Alles is anders nu. De beleving, de voorbereiding. Het is allemaal minder serieus. Nee, hoewel er al veel spelers zijn afgehaakt, doe ik dat niet. Daar vind ik het spelletje nog veel te leuk voor. Ik ben clubman en aanvoerder. Ik laat de boel niet in de steek. Weet je, we krijgen voldoende kansen. Elke wedstrijd weer. Scoren is een probleem, terwijl we vaak heel gemakkelijk doelpunten om de oren krijgen. Ik verwacht niet dat het na de winterstop echt anders zal worden. We hebben slechts veertien spelers. Ons doel is om het seizoen zo goed mogelijk af te sluiten.’
Het wachten bij TLC is op de talentvolle jeugd, die de club zeker heeft. Volgend jaar al gaan er een groot aantal spelers van de A-junioren door naar de senioren. De B1 lichting is prima. Met de toekomst van de club lijkt het dus wel snor te zitten. Daarom ook zet de club in op de jeugd, onder aanvoering van Veenstra, die behalve jeugdvoorzitter nog tal van andere functies binnen de club vervult. ‘De jeugdafdeling groeit nog steeds. We hebben straks zeven F-teams en net geen twee A-teams. We koesteren onze jeugd en besteden veel aandacht aan de bovenbouw. Die moeten we aan boord zien te houden. Plezier en gezelligheid en samen goed trainen en fanatiek voetballen. Daar gaat het om. Over een aantal jaren moeten we in de vierde, misschien wel derde klasse kunnen spelen. Het is een kwestie van geduld.’
Veenstra is fanatiek. Is veel op de club en wil weten wat er speelt. Wil weten wat anders kan of beter moet. ‘Bij de jeugdafdelingen hebben we zo’n zestig trainers en leiders. Vrijwilligers, maar zeer bevlogen, en vrijwel allemaal uit eigen gelederen. Op de selectieteams hebben we prima trainers. Dan noem ik een Jeroen Dussel, een Rogier Pol en een Pascal Pariama. Mensen met een voetbalachtergrond, ervaring en ook nog eens mensen van de club. Daar zijn we trots op. Net als op de groei van de meidenafdeling, een verrijking voor de club. In alle opzichten. Je hoeft ze maar te vragen of ze staan voor de club klaar. En bikkels zijn het. Ik weet uit ervaring dat je bij wedstrijden van de meiden amper een waterzak hoeft te gebruiken. En dat is bij de jongens wel anders’, lacht Veenstra.
Prima ontwikkelingen dus, net als het gloednieuwe kledingcontract dat de club onlangs afsloot met Intersport Supersport Roden. ‘We hebben het oude shirt met veel groen en blauw ingewisseld voor een shirt met veel wit. Blauw en groen zijn er uiteraard wel in verwerkt, maar anders. Mooi is dat het shirt is ontworpen door Frank Pijlman, terwijl het logo van TLC ook al door een lid ontworpen is in de persoon van Carel Jan Sonnevelt. De kleur wit biedt veel voordelen, zeker ook voor de sponsors. Die komen er met hun logo veel beter uit zo. Ik kan je vertellen dat het al een aantal nieuwe sponsors opgeleverd heeft. Het voelt een beetje als een nieuwe start, en gelukkig zien bedrijven dat ook zo’, zeggen Bonhof en Veenstra, die bovendien tot hun genoegen zagen dat onlangs ook hoofdsponsor Sylvaphane de verbintenis met drie seizoenen verlengde.

Nieuwe kleding dus en een florerende jeugdafdeling. Een meidenafdeling die in de lift zit. Het gaat zo slecht nog niet met TLC. Mensen die de club alleen afrekenen op de situatie van het eerste elftal zou je van scorebordjournalistiek kunnen betichten. Want TLC is namelijk veel meer dan dat.

KADER
‘Korte levertijden en voorraad’
TLC sloot een 3-jarige overeenkomst met Intersport Superstore Roden. ‘Waarom? Het is een regionaal bedrijf met korte levertijden én met voorraad. We kochten al materialen bij Intersport en zijn content met de samenwerking.’ Ook tevreden is Emiel van der Heide van Intersport. ‘ TLC heeft er met Intersport en Hummel twee sponsoren bij. Wij worden wel eens gezien als een VV Roden club. En hoewel we daar hoofdsponsor van de jeugdafdeling zijn, doen we ondertussen met heel veel sportverenigingen zaken. Ook ClubSparen slaat bij steeds meer clubs aan. Zo hebben we al een heel aardig netwerk opgebouwd. Clubs kunnen altijd langskomen om de mogelijkheden te bespreken. Veel, zo niet alles, is bespreekbaar’, besluit Van der Heide.