Nieuwe campus moet onderwijs in Leek naar hoger plan tillen

Afbeelding
actueel

LEEK –De rsg de Borgen scholen in Leek worden samen omgevormd tot één grote campus met een breed scala aan onderwijs. De scholengemeenschap is in gesprek met de gemeente Westerkwartier hoe de campus vorm moet krijgen. Vast staat wel dat het onderwijs meer meegaat met de ontwikkelingen. Directeur Margriet van Zonneveld ziet geen ouderwetse ‘rijtjes’ voor zich, maar gelooft in meer integratie van leerlingen van verschillende niveaus. ‘We hebben een mooie populatie kinderen in het Westerkwartier en een aantal groeikernen. Daar hoort goed onderwijs bij.’

‘Leerlingen in rijtjes in de klas is niet meer van deze tijd’



Margriet van Zonneveld weet wat ze wil. Sterker nog, de bevlogen directeur heeft een persoonlijke missie op de voortgezet onderwijsscholengemeenschap. Sinds de twee jaar dat ze directeur is, werkt ze samen met collega’s aan vernieuwing van het onderwijs op de Borgen. ‘Het onderwijs op het VO in Nederland is nog vrij traditioneel. Zo zitten leerlingen nog in rijtjes, dat is niet meer van deze tijd’, begint Van Zonneveld die aan het roer stond van verschillende hbo en mbo-scholen in de regio. ‘We willen een zo breed mogelijk onderwijsaanbod dat past bij de wensen van de huidige generatie. Daar heb je naar te luisteren. In het onderwijs moet je het liefst tien jaar vooruit denken. Dat is ingewikkeld, want de leerlingen zitten er nu en over tien jaar hebben ze een baan. Toch is het belangrijk om te kijken: wat moeten ze nu leren wat ze straks gaan gebruiken? Hierin zoeken we steeds meer de verbinding met buiten. We hebben het STO-project binnengehaald, een programma voor sterk technisch onderwijs. Technische beroepen zijn in deze regio belangrijk. Wat hebben leerlingen nodig voor een goede ontwikkeling op dit vlak? Hierin valt nog veel te winnen. Dat is waar mijn passie ligt.’


Het doel is één grote campus waarbij ook de bibliotheek en Kunstkwartier worden betrokken. ‘Beide partijen hebben we benaderd: is het bespreekbaar dat we gaan samenwerken? Zowel op inhoud als op samen huizen in de campus. Daarvoor hebben we vorig jaar een intentieverklaring ondertekend. We gaan intensief op zoek naar de mogelijkheden voor samenwerking en samenwonen. Ook werken we nauw samen met de gemeente Westerkwartier als het gaat om onze onderwijsvisie te vertalen naar een passende campus. We trekken goed met elkaar op, onderzoeken kansen en mogelijkheden. Ik ben een mens van verbinding maken en relaties bouwen. Je hebt elkaar zo nodig: onderwijs, jeugdzorg en gemeente. De samenwerking opzoeken is waar je de kracht kunt maken.’


Stromen mengen


De campus biedt onderwijs van vmbo tot en met gymnasium. Het idee is dat leerlingen straks meer van elkaar gaan leren, zegt Van Zonneveld. ‘Het onderwijs is nu gesegmenteerd. Iedereen zit met zijn eigen peergroup in z’n eigen klas. Door een campus te maken lopen de verschillende stromen door elkaar. Zo krijg je een betere afspiegeling van de maatschappij. Leerlingen met verschillende adviezen trekken met elkaar op. Door de stromen te mengen ontmoeten ze elkaar. Ze dagen elkaar meer uit en kunnen beter ontdekken waar hun talent ligt.’ Van Zonneveld ziet graag een brede onderbouw. ‘Leerlingen moeten in de onderbouw kunnen uitzoeken wat echt bij ze past. Later kiezen biedt betere kansen.’ De directeur voelt zich in haar visie gesteund door een rapport van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) dat onlangs uitkwam. Daarin staat onder andere dat gesegmenteerd aanbieden van onderwijs helemaal niet zo goed is voor alle jongeren. ‘Dat is fijn. Een campus biedt mogelijkheden om flexibiliteit toe te passen in het onderwijs.’




Flexibel


De toekomstige campus moet zó ingericht worden, dat ook de verschillende ruimtes flexibel ingedeeld kunnen worden. ‘De huidige lokalen dwingen tot klassikaal onderwijs. Straks willen we ruimtes kleiner en groter kunnen maken. Is er een project waar samen aan gewerkt wordt? Halen we een scherm weg. Moet je met je eigen klas iets doen, moet er eenvoudig iets afgesloten kunnen worden. Onderwijs verandert. Je gaat straks toe naar een setting waarin leerlingen schakelen tussen theorie en werk en geen rooster met allerlei vakken meer hebben. ’s Morgens start je de dag met je mentor en ’s middags zijn er blokken voor keuzevakken. Onderwijs wordt steeds meer op maat geleverd, naar behoefte van een bepaalde leerlingengroep. We gaan van een klassikale vorm naar een dynamische vorm van onderwijs. Het kost tijd, we zijn rustig aan het veranderen om die goeie school in de regio te zijn. We hebben een mooie populatie kinderen in het Westerkwartier en een aantal groeikernen. Daar hoort goed onderwijs bij. Dat ben je verplicht zelfs. Het zou mooi zijn wanneer mensen over een paar jaar zeggen: zó, die Borgen zijn eigentijds en sprankelend!’


De campus zit nu in de fase van vlekken maken, weet Van Zonneveld. ‘Grove scenario’s neerzetten, vierkante meters tellen en een financieel plan maken. Hierin hopen we dit jaar stappen te maken zodat volgend jaar de spade de grond in kan.’

UIT DE KRANT