Noordenveld is gevaarlijke fietspaaltjes beu

Afbeelding
actueel

160 paaltjes bij grof vuil

RODEN – De gemeente Noordenveld ruimt 160 fietspaaltjes op. U weet wel, die hinderlijke paaltjes doorgaans aan het begin van een fietspad. Wethouder Reint Jan Auwema verwijdert woensdag hoogstpersoonlijk het eerste paaltje op het fietspad dat loopt van de Spijkerzoom naar de Weehorsterweg in Roden. Overigens is het goed mogelijk dat er nóg meer paaltjes zullen sneuvelen. In dat kader heeft de gemeente de hulp ingeroepen van fietsclubs, wijk- en dorpsbelangenverenigingen. ‘Zij gaan als onze ogen en oren de locaties van fietspaaltjes die zijn blijven staan aan ons doorgeven’, zegt wethouder Reint Jan Auwema.

In Noordenveld moet het standaard worden om géén paaltjes meer te plaatsen, tenzij de noodzaak is aangetoond in plaats van andersom. De afgelopen periode heeft de gemeente daarom een inventarisatie gemaakt van de bij Noordenveld bekende fietspaaltjes. Samen met de Fietsersbond is de gemeente die lijst bij langs geweest. Noordenveld kreeg 144 locaties in beeld waar momenteel paaltjes staan. Van die locaties denken de gemeente en de Fietsersbond dat op dertig plaatsen de paaltjes moeten blijven staan. Duidelijker: van de 207 paaltjes op 144 locaties kan de gemeente er ongeveer 161 verwijderen.
Exit paaltjes dus. De gemeente stelt bij de kwestie wel of geen paaltje een aantal simpele vragen: is er zonder paaltje een probleem is de eerste. Is het antwoord op die vraag ontkennend, dan kan het paaltje verwijderd worden. Is er zonder paaltje wel een probleem, dan bekijkt de gemeente of dit probleem ook zonder paaltje opgelost kan worden. Vervolgens wordt gekeken naar de beste locatie voor een paaltje, of er goede vormgeving mogelijk is en wordt de hamvraag gesteld: is het probleem groter dan de nadelen van een paaltje? De paaltjes die binnen de bebouwde kom geplaatst worden, zijn niet zomaar paaltjes Ze zijn bij voorkeur flexibel, rood/wit en hebben een griotere diameter waardoor ze beter opvallen. Bovendien wordt aan beide zijden van de flexibele paal tien meter ribbelmarkering aangebracht. Voor paaltjes buiten de bebouwde kom gelden weer andere richtlijnen. Ze dienen ook bij voorkeur flexibel, rood/wit en een grotere diameter te hebben en als er een grotere kans is dat tractoren onbevoegd gebruik maken van het fietspad, zal worden gekozen voor stalen rood/witte palen. Ook dan wordt overigens aan beide zijden van de paal tien meter ribbelmarkering aangebracht en deze palen worden bij voorkeur voorzien van LED-verlichting.

Reden dat het gros van de paaltjes verwijderd wordt, ligt ‘m in het feit dat de fiets relatief vaak betrokken is bij ernstige ongevallen en dat enkelzijdige ongevallen met fietspaaltjes een groot probleem zijn. ‘Halverwege vorige jaar is het nieuwe Gemeentelijke Verkeer- en VervoersPlan genaamd ‘Noordenveld zet de fiets op 1’ door de raad vastgesteld. De titel geeft kort en krachtig weer waar op het gebied van verkeer en vervoer de nadruk in het gemeentelijk beleid ligt. In onze gemeente hebben we afgesproken dat fietspaaltjes in principe niet worden toegepast, tenzij ze strikt noodzakelijk zijn om gevaarlijke situaties, overlast, sluipverkeer en schade te voorkomen. Vandaar dat we de inventarisatie hebben gemaakt en concluderen we dat er van de 207 paaltjes 160 verwijderd kunnen worden’, zegt verantwoordelijk wethouder Reint Jan Auwema, zelf zoals bekend erkend fietser en dus fietspaaltjeskenner bij uitstek.

Als Auwema woensdag het eerste paaltje verwijderd heeft, zullen de overige paaltjes in dezelfde week ook moeten wijken. De fietspaaltjes die blijven staan, worden heringericht. ‘Fietspaaltjes kunnen ook nuttig zijn om overlast te voorkomen. In die gevallen proberen we betreffende locaties zo optimaal mogelijk in te richten. Die werkzaamheden zullen in de loop van dit jaar voorbereid en naar verwachting in 2017 uitgevoerd worden’, laat de wethouder weten.

De gemeente houdt bij het verwijderen van de paaltjes met alle denkbare scenario’s rekening. Zo zou het kunnen voorkomen dat er meer overlast door een verwijderde fietspaal ontstaat dan verwacht. ‘ Er zal nu een keer een auto over het fietspad rijden, maar dit is niet direct aanleiding om een verwijderde paal terug te plaatsen. Ook een enkele klacht zal geen reden zijn om de verwijderde paal meteen terug te plaatsen. Wel gaan we de klachten over verwijderde paaltjes bijhouden. Mocht blijken dat de problemen met een verwijderd fietspaaltje te groot zijn, dan zou de paal eventueel terug geplaatst kunnen worden’, besluit Auwema.

UIT DE KRANT

Lees ook