Nostalgie in Roden: Looks 2.0 laat oude tijden herleven

Afbeelding
actueel

“Een avond net als vroeger, maar dan voor iedereen”

RODEN – Nog heel eventjes wachten, dan is het zover. De kaartjes vinden inmiddels gretig aftrek en dat is logisch. Zaterdag 2 juli is om de hoek. Looks 2.0 komt dichterbij en dat zorgt voor opwinding. Voor veel opwinding zelfs bij de oudere jeugd van Roden en ver daarbuiten. Want Looks was natuurlijk meer dan alleen een verzamelpunt voor Rôners en Rodenaren. Looks was een begrip in de regio en dat is het stiekem nog steeds. Noem de naam van de oude discotheek en spannende verhalen en grappige anekdotes stromen uit de monden van de gelukkigen die de hoogtijdagen van het stappen in Roden nog hebben meegemaakt.

Verhalen die ook de jongeren van ‘Our Turn’ hebben bereikt. Zij vinden het ‘hun beurt’ om de sfeer van het café en de discotheek op te snuiven. En terecht natuurlijk, iedereen heeft recht op een Looks-ervaring in hun jeugdige stapjaren. Ook de jongeren van nu. Daarom trokken initiatiefneemsters Daniëlle de Vries en Naomi Jansen alles uit de kast om Looks 2.0 op poten te zetten. Met succes naar het zich laat aanzien. Titia en Marcus Dam, het welbekende ondernemersduo van het oude Looks, zien een siddering van opwinding door de gemeenschap trekken en weten dat het goed zit. Looks 2.0 gaat oude tijden doen herleven in een feest met twee vrolijke gezichten. Een reünie voor de stappers van vroeger en een eerste kennismaking met de jeugd van tegenwoordig. “Een avond net als vroeger, maar dan voor iedereen”, vat Titia Dam het kort en bondig samen. Ook voor Marcus en Titia wordt het een spannende avond. “We hebben van veel oud-personeelsleden gehoord dat zij komen”, vertelt Titia verheugd. “Helaas hebben we niet iedereen persoonlijk kunnen benaderen met een uitnodiging. Van sommige oudgedienden hebben we simpelweg de meest recente adresgegevens niet meer. Toch, langs deze weg: ‘Komt allen, jullie zijn meer dan welkom’.”

Nu we aan tafel zitten met de ondernemers die van Looks zo’n groot succes maakten, willen we toch het geheim achter de hoogtijdagen van de discotheek weten. “Het gaat gewoon om jongelui die plezier hebben”, zegt Marcus nuchter. “In Looks heerste altijd een goede sfeer. Je kon bij wijze van spreken alleen op stap gaan en toch verzekerd zijn van een gezellige avond. In Looks kwam je altijd een bekende tegen.” Daarin heeft hij ontegenzeggelijk gelijk. Looks zat altijd stampvol en het was moeilijker om geen bekenden te treffen, dan ze wel tegen het lijf te lopen. “Daar is dan ook jarenlang hard aan gewerkt”, weet Titia. “Vanaf 1983 is er veel tijd en energie gestopt in opbouw van Looks. Toen we het overnamen was het een zaaltje waar danslessen werden gegeven. Af en toe was er een feestje met een drive-in show en dat bood mogelijkheden. We zijn dan ook begonnen als een simpel zaaltje met een disco en vandaaruit verder gaan bouwen.” Marcus Dam vult zijn vrouw aan: “Het was gewoon een nieuw barretje erin, muurtje erin, ander muurtje eruit, aanpassinkje hier, eentje daar. Looks kreeg gaandeweg de jaren vorm en werd uiteindelijk wat het tot aan de sluiting in 2002 is geweest.” Het noemen van het jaartal brengt duidelijk een vreemde bewustwording bij het stel naar boven. “2002 is het alweer hè?”, zucht Titia. “Waar blijft de tijd. Die veertien jaar is omgevlogen, ik zie mezelf daar nog lopen.” Ook Marcus lijkt een moment van besef te hebben dat het echt al zo lang is geleden dat het paar de deuren noodgedwongen moest sluiten. “Een echte keuze was het niet”, zegt Marcus. “Lucas de Vries, die eigenaar was van het pand, verkocht het pand en de grond aan een projectontwikkelaar.” Deze heeft uiteindelijk Looks ‘weggepest’. Marcus en Titia hebben nog geprobeerd er het beste van te maken en de discotheek open te houden, maar al snel bleek dat geen haalbare kaart. “De projectontwikkelaar plaatste onder meer grote containers op het terrein”, vervolgt Marcus zijn verhaal. “We konden uiteindelijk niet eens meer met de auto bij de deur komen om te laden en te lossen. Dan houdt het helaas op. In 2002 hebben we de zaak verkocht en de deuren gesloten.” Er is nadien nog wel gekeken naar een nieuw pand om Looks een tweede leven te gunnen. “Maar dat is er niet van gekomen”, zegt Titia Dam. “En weet je? Misschien is het wel beter zo. Met al die regels van tegenwoordig is het allemaal niet beter geworden. Looks richtte zich op de jonge jeugd, dat kan nu helemaal niet meer.”

Wat wel kan is een mooie reünie van oud-stappers en jonge jeugd opzetten. “Het lijkt een groot feest te worden”, glundert Titia. “Ik begin echt te geloven in het succes van Looks 2.0. De dames pakken het goed aan.“ Marcus knikt instemmend: “We zitten er natuurlijk niet meer midden in, maar op social media hoor je veel over. Het zou toch mooi zijn als dit de jeugd van nu weer zou aanspreken om naar het dorp te trekken.” Want dat laatste gebeurt veel te weinig vinden de voormalige uitbaters van Looks. “Er is niet zoveel meer te doen voor de jeugd. Als je kijkt waar ze tegenwoordig nog terecht kunnen voor wat gezelligheid en een drankje, is het niet zo gek dat ze zich vervelen. En dat is overigens niet alleen in Roden zo, maar ook in omliggende plaatsen”, aldus Marcus.

Zaterdag 2 juli is het zover. Daniëlle de Vries en Naomi Jansen nemen als jongelingen het stokje over van Marcus en Titia Dam en organiseren Looks 2.0. Titia: “De dames werken er hard aan en ook Piet (van Griet) was direct enthousiast.” Onder de Linden wordt zaterdag 2 juli omgetoverd tot Looks, de 2.0 versie dat dan weer wel. De oude lichtbak, de blouses en het spandoek moeten zorgen voor die vertrouwde sfeer die velen zich nog als de dag van gisteren weten te herinneren. Oud-DJ Jonas van der Vlugt zal als vanouds de plaatjes van toen aan elkaar draaien en wie weet, zien we her en der nog een oud-barkeeper achter de bar een pilsje tappen. Oude tijden herleven en de -in Roden- wereldberoemde discotheek zal nog één keer zijn deuren openen. Hetzij in het etablissement van Piet de Boer, maar dat mag de pret niet drukken. Kaarten zijn online te bestellen en kosten 5 euro per stuk. Houdt vooral de facebookpagina van Our Turn en Looks 2.0 in de gaten, voor je weet ben je te laat voor deze mooie ‘trip down memory lane’.

UIT DE KRANT

Lees ook