Onrust om openbaar vervoer in Noordenveld

actueel

‘Verslechtering dreigt’

REGIO - Tot woensdag konden mensen reacties op de nieuwe dienstregeling openbaar vervoer indienen. En dus is het wachten op wat er straks gaat komen. Eén ding is zeker; de onrust is groot. Heel groot zelfs. De één – senioren met name- vreest straks (te) ver te moeten lopen naar de eerste bushalte, een ander is bang dat zelfs een instituut als de kortebaandraverijen moet wijken voor een nieuwe busroute. En wordt ook het toch niet goedkope busstation in Roden voortaan gemeden of verplaatst? Ondertussen heeft ook Lijst Groen Noordenveld vragen over het openbaar vervoer.

Hoewel het eigenlijk niet zo kan zijn, denken insiders toch echt dat de nieuwe verbinding Roden – Groningen v.v. (27 minuutjes en je bent er) grote problemen zal opleveren voor Roden. Volgens die insiders komt de bus langs de golfbaan en de Albert Heijn voor het gemeentehuis langs Roden binnen, om bij Het Wapen van Drenthe naar rechts te draaien. Vervolgens gaat de bus in één rechte (bijna dan..) naar Nieuw Roden, waar het via een rondje om de kerk draait en teruggaat richting Roden (dezelfde route). Mocht deze variant doorgang vinden, dan vergt dat nogal wat aanpassingen. Zozeer zelfs, dat mogelijk ook de kortebaandraverijen in gevaar zou kunnen komen, vanwege aanpassingen aan de Norgerweg. Voor senioren aan de Hofstedenlaan betekent dit dat zij straks erg ver moeten lopen naar de eerste bushalte, terwijl ze nu nog uit drie (!) haltes kunnen kiezen. En zo zijn er veel meer klachten en vraagtekens.

Ook Lijst Groen Noordenveld heeft een mening. ‘Op het openbaar vervoer in Noordenveld is de laatste jaren flink bezuinigd en verdere verslechteringen dreigen’, zegt voorman Henk Koekkoek. ‘Vanaf januari 2012 is buslijn 82 (Roden-Peize-Groningen) opgeheven. Een Q-liner nam een deel van de route van lijn 82 over, maar met ingang van 2014 is dat voorbij. Roderveld en Nieuw Roden (de route Esweg, Hullenweg, Stinsenweg) hebben geen busroute meer. Met ingang van 2015 wordt de verbinding Roden-Norg-Assen ook slechter. Reizigers moeten steeds vaker overstappen, een grotere afstand naar een bushalte afleggen en een duurdere regiotaxi/belbus nemen. Lijn 87 heeft een beperkte rechtstreekse verbinding Roden-Peize-Martiniziekenhuis overgenomen’, weet Koekkoek, ervaringsdeskundige, want de politicus maakt zelf vaak gebruik van het openbaar vervoer.

Koekkoek en zijn partij zijn tegen drastische beperking van het openbaar vervoer. ‘Dorpen en wijken worden zo slechter bereikbaar, met name voor mensen die geen auto kunnen hebben zoals ouderen, mensen met een handicap en scholieren. De wijkbelangenverenigingen in Roden hebben ook hun ongerustheid beschreven. Het OV-bureau lijkt er niets aan te willen doen, integendeel. Men wil het busstation Roden verplaatsen naar de Heerestraat/Albertsbaan, dit vanwege het zogenaamde strekken van de buslijnen Leek-Roden. Wat ons betreft is dat een verkeerde investering. Het is veel beter om te zorgen voor een normale busverbinding door Peize, door de wijken in Roden en door Nieuw Roden. En om daarnaast mee te werken aan een verplaatsing van de bushalte Westeind Norg naar de locatie Doenbos Norg. Dit zal tot een veiliger verkeerssituatie in Norg leiden. Bovendien kan dan voor lijn 83 de halte Eenerstraat vervallen wat tot snellere verbinding Roden-Norg-Assen leidt in plaats van de langzamere verbinding die het OV-bureau wil invoeren’, zegt Koekkoek.

Het woord is aan het OV-bureau. En wat er ook uitrolt, tot een ideale situatie zal het niet leiden.

UIT DE KRANT